هاشم زاده با اشاره به اثربخشی بالاتر واکسن هایی با سوش های بومی گفت: نگاه تجاری به واکسن اصلاح شود و این محصول در ردیف کالاهای استراتژیک قرار گیرد.

ضرورت تعیین ویژگی های بیولوژیک واکسن ها/ واکسن کالایی استراتژیک است و نباید با رویکرد تجاری به آن نگاه کردبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود هاشم زاده رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با انتقاد از رویکرد موجود به واکسن گفت: متاسفانه واکسن به عنوان یک کالای تجاری در کشور دیده شده است ، حال آنکه کالایی استراتژیک است و نباید نگاهی تجاری به آن داشت.

وی اظهار کرد: سازمان ها و دستگاه های تصمیم گیر در این حوزه باید ویژگی های بیولوژیک واکسن هایی که در طرح های ملی واکسیناسیون مصرف می شوند را مشخص کرده و براساس آن ویژگی ها اجازه مصرف واکسن دهند.

تبلیغات و رقابت بالا برای مصرف برخی واکسن ها در کشور

هاشم زاده با تاکید بر اینکه تولید واکسن هایی با سوش های بومی کشور، نتیجه و اثربخشی بالاتری در پیشگیری و کنترل بیماری ها اعم از بیماری های با منشاء ویروسی یا باکتریایی دارند، یادآور شد: مصرف واکسن هایی با سوش های غیربومی ممکن است منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار طبیعت و اکوسیستم ویروس و باکتری شود و همین امر مشکلات پیشگیری،کنترل و ریشه کنی بیماری را بسیار پیچیده می کند.

رئیس موسسه رازی با اشاره به تبلیغات و رقابت بالا برای مصرف برخی واکسن ها در کشور تصریح کرد: این روشی غلط است و از مسئولان تصمیم گیر در این حوزه درخواست می کنم با تعیین نوع، ویژگی ها و ساختار بیولوژیک واکسن هایی که در برنامه های مصرف ملی هستند، به این بخش ورود کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار