به مناسبت ۶مرداد، روز کارآفرینی در همایشی از ۱۸ کارآفرین برتر استان کرمان تجلیل شد.

تجلیل از کار آفرینان برتر استان کرمانبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ نصرالله بازوند ، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : تقویت خلاقیت و نوآوری، حفظ و نگهداشت استعدادهای انسان، کشف استعدادهای سخت‌افزاری و نرم افزاری و ایجاد رابطه‌ای میان استعدادهای انسانی، محیطی و جغرافیایی در حوه کارآفرینی بسیار مهم است.

وی کارآفرینان را مهمترین قشر برای ایجاد اشتغال دانست و عنوان کرد: موانعی بر سر راه کارآفرینان وجود دارد و با مشکل نبود فرهنگی که نوآوری را حمایت کند، مواجه هستیم.

بازوند به نبود تعلق سازمانی و کاهش ضریب مسؤولیت‌پذیری اشاره کرد و ادامه داد: در جامعه ما هر زمانی که بحث پرداخت تسهیلات مطرح شد، گروهی که نه کارآفرین و نه خلاق هستند، دریافتی دارند و همین‌ امر سبب شده کارآفرینان را تحت شعاع قرار دهند.

وی تصریح کرد: منابع به دست افراد واقعی و خاص نمی‌رسد و اگر کارآفرینی یکبار هم در حین انجام کار با مشکل مواجه شد، برای بار دوم مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدم تعادل و ارتباط بین پروژه‌ها و طرح‌ها با استراتژی منطقه‌ای را از جمله مشکلات حوزه اشتغال دانست و تصریح کرد: مسؤولان باید به سراغ کارآفرین بروند و در جهت رفع مشکلات و معضلاات سر راه آنها گام بردارند.

وی نبود دانش حرفه‌ای و مهارت و عدم مهارت آموزی را یکی دیگر از مشکلات کشور برشمرد و عنوان کرد: قطعا تا زمانی که این موانع از سر راه کارآفرین و تولید برداشته نشود، نباید انتظار یک اقتصاد پویا را داشته باشیم.

بازوند از بحران آب و تنش آبی استان کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: 300 هزار شغل به واسطه کشاورزی در استان کرمان داریم و در این راستا حفظ اشتغال موجود اولویت دولت در استان کرمان است، لذا باید با تغییر الگوی کشت و آبیاری این اشتغال را حفظ کنیم.

در این همایش فدایی، سرپرست استانداری کرمان با اشاره به اینکه کار آفرینی و کار آفرین شدن خیلی ارزشمند است گفت: کار آفرینان هستند که با خلاقیت و ایده های جدید خود باعث تحولاتی در سطح استان و کشور شده اند.
وی افزود: کارآفرینان برتر باید ایده ها، تجارب و روش های خود را به دیگران منتقل کنند که هرچند بخشی از آن ذاتی و بخشی قابل انتقال و آموزش است.

فدایی تصریح کرد: کار آفرینان انتظاراتی برای تسریع و تسهیل در انجام کارهای خود از دولت و مسئولین دولتی دارند و بالعکس.

سرپرست استانداری کرمان گفت: کار آفرینان در بحث اشتغال نقش زیادی دارند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان این مطلب که استان کرمان به عنوان استانی کارآفرین در سطح کشور مطرح است، گفت: امروزه داشته های لازم برای توسعه با گذشته متفاوت شده و دیگر منابع زیرزمینی مطرح نبوده، بلکه به نیروی انسانی توجه می‌شود.
سید مهدی طبیب‌زاده افزود : ما مفاهیمی همچون کارآفرینی، بهره‌وری و ... را به خوبی شروع می‌کنیم اما متاسفانه متفرق و بی برنامه این راه ها را ادامه می دهیم و نهایتا نتیجه مطلوب را کسب نمی‌کنیم.

وی به تعاریف کارآفرینی پرداخت و عنوان کرد: کارآفرینی یکی از ضروریات توسعه استان کرمان است اما باید یک مفهوم کارآفرینی جامع و مطلوب و عملیاتی برای این موضوع تعریف کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بر لزوم نگاه علمی به اکوسیستم کارآفرینی تاکید و بیان کرد: بایستی تفکر سیستمی به کارآفرینی داشته باشیم زیرا پراکندگی ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند لذا متولیان امر و دانشگاهیان باید اکوسیستم کارآفرینی تعریف کنند.
وی به دیدگاه‌های متفاوت ارگان‌های مختلف به کارآفرینی اشاره کرد و افزود: سازمان‌های زیادی از جمله اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی، جهادکشاورزی، استانداری، سازمان صنعت و معدن و ... در استان کرمان از دیدگاه خود به کار آفرینی توجه کرده‌اند.

طبیب‌زاده تصریح کرد: با دانشگاه تهران مذاکراتی در خصوص کارآفرینی داشته ایم تا آموزش‌های لازم را فراگیریم و نگاه سیستمی به کارآفرینی داشته باشیم که بتوانیم استعدادها را کشف و آموزش های لازم را در این راستا داده ضمن آنکه از سوی دیگر نیز بتوانیم رفع موانع و تسهیل در سرمایه گذاری صورت دهیم.

وی گفت: در حال تنظیم اکوسیستم کارآفرینی در استان کرمان هستیم تا بتوانیم به صورت علمی این اکوسیستم را طراحی و نقش هر بخش را تعیین کنیم تا به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه استان به کار گرفته شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان این مطلب که استان کرمان به عنوان استانی کارآفرین در سطح کشور مطرح است، اظهارکرد: امروزه داشته های لازم برای توسعه با گذشته متفاوت شده و دیگر منابع زیرزمینی مطرح نبوده، بلکه به نیروی انسانی توجه می‌شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اخبار اجتماعی ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار