به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشکده فنی و حرفهای در همایش روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای که در دانشکده فنی و حرفهای شریعتی برگزار شد، گفت: امروزه یکی از دغدغههای اصلی ارتباط برقرار کردن دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه مفقوده در بدنه کارآفرینی کشور است.
وی در ادامه با طرح ۳ پرسش که چرا آموزش عالی در ایران شکل گرفت و توسعه پیدا کرد و در سالهای اخیر مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت؟ گفت: از نظر تاریخی علت اینکه آموزش عالی در کشور توسعه پیدا کرد، تربیت کادر اداری و دولتی بود که این را میتوان نقیصه تاریخی دانست و متأسفانه هنوز سایه تربیت کادر دولتی در دانشگاههای کشور وجود دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تصور شد که باید دانشگاهها، دولت و ملت را بسازند، به خصوص بعد از جنگ که نیاز به بازسازی اهمیت خاصی پیدا کرد و به همین دلیل دانشگاهها به دنبال ساخت سرمایه انسانی رفتند.
صالحی عمران بیان کرد: در سالهای اخیر آموزش عالی به طور کلی به سمت تقاضای اجتماعی سوق پیدا کرد و این موضوع را میتوان در متقاضیان کنکور که بیشترین جمعیت هر سال به سمت رشتههای علوم تجربی گرایش پیدا میکنند مشاهده میشود.
وی تصریح کرد: متأسفانه دانشگاهها و آموزش عالی ما اسیر تقاضاهای اجتماعی شدهاند و سیاستگذاران بدون برنامهریزی دقیق به سمت بر آوردن این تقاضاها در حرکت هستند.
صالحی عمران در پاسخ به این سئوال که چرا دانشگاههای ما امروز مورد انتقاد قرار گرفتهاند، ادامه داد: علت اصلی این انتقادها آن است که بین دانشگاهها و خروجی برای بازار کار و اشتغال هماهنگی وجود ندارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: براساس گزارش مجمع اقتصادی جهانی کشور ایران در مقیاس ۰ (بدترین) تا ۱۰۰ (بهترین) از نظر شاخص سرمایه انسانی در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۰ کشور رتبه ۱۰۴ را دارد که نسبت به سال ۲۰۱۶ در رتبه ۸۵ بوده افول مشهودی داشته است، در همین گزارش ایران بدترین ظرفیت را در به کارگیری نیروی انسانی در بازار کار با رتبه ۱۲۸ دارا است.
وی عنوان کرد: متأسفانه این آمارها نشانه خوبی نیست و نشان میدهد که کشورمان با پدیده بی فایدهگی سرمایه انسانی مواجه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: تمام هجمهها نباید به سیستم آموزش عالی وارد شود بخشی از مشکل ما در نظام فرهنگی – اجتماعی و تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است و بخش دیگر مربوط به نظام تولید و بازار کار و اشتغال و در آخر مربوط به نظام آموزشی کشور میشود.
صالحی عمران با بیان اینکه نظام تولیدی کشور دارای مشکل است، ادامه داد: متأسفانه صنعت ما هنوز رویکرد تولید انبوه را دارد که این باعث شده محتوا و آموزشها ثابت بماند و مهارتها مد نظر قرار نگیرد و در نهایت دانشگاهها در مهارت آفرینی دانشجویان با مشکل مواجه شوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در ادامه به آمار اشتغال غیررسمی در میان جوانان اشاره کرد و گفت: در گزارشی که سال ۸۹ منتشر شده است اشتغال غیر رسمی در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ حدود ۷۳ درصد بوده است و همچنین سال ۹۵ حدود ۶۰۰ هزار نفر متقاضی نیروی کار وجود داشته که از این تعداد تنها ۱۶۰ هزار نفر را مراکز کاریابی توانستند مشغول به کار کنند.
وی تأکید کرد: در کشورمان تاکنون توسعه بخشهای رسمی آموزشی مورد تأکید قرار گرفته و تصور ما بر این بوده است که با افزایش سطوح مدارک دانشگاهی، کارآفرینی و مهارت ایجاد میشود برای برون رفت از این مشکل یکی از بهترین راهکارها توجه به آموزشهای مهارتی است همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا جوانان مسیر آموزشهای مهارتی را دنبال میکنند.
متاسفانه در کشور اطلاعات جامعی از بازار کار وجود ندارد و به همین دلیل نیاز به دستهبندی مشاغل موجود در بازار احساس میشود، در حال حاضر تعداد شغل هایی که در دانشگاهها آموزش داده میشوند٬ بسیار پایین است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: باید تصورات فرهنگی در کشورمان به طور صحیح اصلاح شود و خانوادهها مسیر درست را تشخیص دهند و آموزشهای مهارتی در بین خانوادههای ایرانی رونق گیرد.
در ادامه این مراسم مرضیه گُرد رئیس دانشکده فنی و حرفهای دخترانه شریعتی گفت: این دانشکده به عنوان یکی از مراکز فنی و حرفهای که سبقه مطلوب و خوبی در فنی و حرفهای دارد توانسته دانش آموختههای زیادی را وارد کار کند.
وی ادامه داد: این دانشکده در حال حاضر ۶۰۰ هزار دانشجوی دختر دارد به طوری که در سال ۲ هزار دانشجو وارد این دانشکده شده و از این تعداد هزار و ۵۰۰ نفر سالانه از این دانشکده فارغالتحصیل میشوند.
انتهای پیام/