دانشمندان در کشفی جدید دریاچه‌ای از آب مایع در سیاره مریخ کشف کردند که می‌تواند محل زندگی حیات فرازمینی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان شواهدی از وجود دریاچه‌ای از آب مایع در سطح سیاره مریخ کشف کرده اند که هنوز جریان دارد؛  این دریاچه زیرزمینی گستردگی حدود بیست کیلومتر دارد و در فاصله یک و نیم کیلومتری از سطح سیاره بنا بر اطلاعات رادار‌های شناسایی قرار گرفتند.

محققان اعلام کرده اند این دریاچه زیر زمینی در زیر قطب جنوب سیاره قرار دارد و محیطی ایده آل برای رشد حیات فرازمینی هاست.

دانشمندان براین باورند که آب موجود در دریاچه شور و فرمی مانند لجن دارد که با وجود دمای منفی ۶۸ درجه‌ای در آن منطقه از مریخ حالت مایع خود را حفظ کرده است.

کشف این دریاچه امید یافت نشانه‌هایی ازحیات فرازمینی را دراختیار دانشمندان قرار داده است و آن‌ها امیدوار هستند درماموریت‌های آتی در سیاره سرخ بتوانند اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورند؛  این کشف همچنین امکان مسکونی کردن سیاره مریخ را قوت می‌بخشد.

یافت این دریاچه به وسیله دانشمندان موسسه ملی اورتوفیزیک کشور ایتالیا (at the Italian National Institute for Astrophysics) به اختصار (INAF) انجام شده است.

یکی از مهندسان دانشگاه سیدنی، وارویک هولمز، اعتقاد دارد پس از این کشف، ماموریت‌های جدیدی پیش روی دانشمندان و کاوشگر‌های اعزامی به سیاره مریخ است، زیرا آن‌ها باید از آب این دریاچه نمونه برداری کنند.

فناوری‌های فعلی و مته‌هایی که در اختیار مریخ نورد‌های کنونی مستقر در این سیاره قرار دارد؛ امکان حفاری با عمق بالا را نمی‌دهد.

کشف وجود آب با استفاده از داده‌های پروب فضایی آژانس فضایی اروپا، مارس اکسپرس (Mars Express probe) که از سال ۲۰۰۳ به بررسی مریخ پرداخته، به دست آمده است.

دانشمندان از نوعی رادار پیشرفته برای بررسی سطح زیرین سیاره استفاده کرده اند؛ این دستگاه به سطح یخ‌های قطبی سیاره مریخ،  امواج رادیویی ارسال و داده‌های برگشتی را بررسی می‌کند.

محققان با استفاده ازاین روش موفق به تهیه نقشه از سطوح زیر پوسته سیاره مریخ شده اند.

دانشمندان در سال‌های اخیر متوجه دگرگونی‌های شدید در سینگال‌های راداری در یکی از منطقه‌ها شده بودند که با بررسی‌های دقیق‌تر به وجود دریاچه‌ای زیر زمینی دست یافتند.

دانشمندان برای مدت زمان بیش از ۳۰ سال اعتقاد داشتند که در زیر یخ‌های سطحی سیاره مریخ جریان هایی چون دریاچه‌های زیر زمینی وجود دارد.

این کشف همچنین نشان می‌دهد که مریخ دارای حجم زیادی از آب است که می‌تواند از حیات میکروسکوپی پشتیبانی کند؛ محققان اعتقاد دارند در این دریاچه سنگ و منبع‌های کانی، چون منیزیم، کلسیم و نمک‌های سدیم وجود دارد.

کارشناسان امیدوار هستند با توجه به وضعیت خشک سطح سیاره مریخ، در اعماق آن بتوانند حیات فرازمینی حتی در  ابعاد میکروسکوپی کشف کنند.

محققان اعلام کرده اند آب موجود در دریاچه زیر زمینی پس از بررسی و انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند به وسیله فضانوردان ساکن درسیاره در سال‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:Dailymail

احتمال وجود حیات فرازمینی در مریخ با این کشف حیرت انگیز دانشمندان + تصاویر

۰۳:۱۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
ای خدا چه کنیم ؟چی بگیم ؟