به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکت سونی که یکی از غولهای بازیسازی در سطح جهانی محسوب میشود، هرساله عنوانهای انحصاری زیادی برای کنسول خود یعنی پلیاستیشن 4 عرضه میکند تا کاربران را بیش از پیش به عناوین خود جذب کند. یکی از عناوینی که طی یک سال اخیر خبرهایی درباره ساخت و عرضه آن شنیده میشود، بازی ژانر تاریخی-اکشن این شرکت با نام Ghost of Tsushima است.
این در حالی است که جشنواره E3 2018 نگاهها را مجذوب عنوان Ghost of Tsushima کرد که سرشار از زندگی است و با جلوههای بصری خاص دنیایی نزدیک به واقعیت را برای گیمر تداعی میکند. در پشت پرده این دنیای حقیقی نبردی بیرحم و پر از کینه را حس خواهید کرد و آنچه که در این بازی به کاربران عرضه میشود یک جنگ بی قیدوشرط و بیرحمانه است.
داستان Ghost of Tsushima بر اساس افسانهای در قرن 13ام میلادی بازمیگردد، جایی که نیروهای مغول به ژاپنیها حمله میکنند. نقش اصلی این عنوان را یک افسر سامورایی بازی میکند که به عنوان یک نیروی نفوذی و یک جنگاور برای نیروی دشمن تغییر شکل میدهد تا از سرزمینی که مردمانش به آن خانه میگویند محافظت کند.
در ادامه تحلیل ارکان عنوان انحصاری سونی را مشاهده میکنید:
Ghost of Tsushima در جزیره ژاپن واقع شده است. محلی که در سال 1274 میلادی توسط مغولها مورد حمله قرار گرفت. ساکر پانچ استودیوی پشتیبان این بازی، تحقیقات گستردهای در مورد جزیره حقیقی انجام داد که این تحقیقات شامل ساحل اصلی بازی یعنی جایی که مغولها برای اولین بار در آن حضور یافته و آن را مورد حمله قرار دادند. تیم سازنده Ghost of Tsushima مدتی پیش به طور مختصر اطلاعات جغرافیای جزیره، تمام گونههای گیاهی و جانوران سرزمین بازی را بیان کردند.
شخصیت اصلی این بازی "جین ساکای" با سالها تلاش و ممارست برای کسب عنوان سامورایی باید مهارتهای خود را مخفی کند تا بدین صورت بتواند وارد نیروهای دشمن شود و ساکنان جزیره را با فراری دادن نجات دهد. این استودیو و تیم سازنده برای بازی، ریتمی خشن در نظر گرفتهاند. جبهههای بازی به گونه ای است که نیروها همواره با غارتگری و هجوم بیگانگان مواجه هستند و هدف آنها این است که دشمنان را از سرزمین خود بیرون کنند.
گفتنی است؛ داستان بازی به گونهای روایت میشود که مغولهای مهاجم به هیچ وجه توقع دفاع و مقابله نیروهای ژاپنی را ندارند، اما ژاپنیها یا همان مردمان جزیره شجاعانه در مقابل مغولها ایستادگی کرده و از سرزمین خود دفاع میکنند.
یکی از مهمترین مفاهیم در بازی Ghost of Tsushima ، یادگیری تدریجی و مخفیانه "جین" از مبارزههای نینجاها است که لذت تجربه این آموزهها را برای گیمر ملموستر میکند. بیشترین تماس گیمر با گیمپلی بازی جایی است که جین آموزش مبارزه با شمشیر و یا جنگ رو در رو با گروههای کوچک دشمن را تجربه میکند.
اگر بخواهیم کمی واقع بینانه به این بازی نگاه کنیم، استفاده از شمشیر بوشیدا در این بازی توسط جین به کابوسی برای نینجاها تبدیل شده است. در عنوان Ghost of Tsushima همانند دنیای حقیقی تنها با حرکت شمشیر میتوان کشتن نیروهای بد داستان را رقم زد. با توجه به نظر سازندگان بازی، این مدل از گیمپلی در نگاه اول از دید کاربران سرگرم کننده نیست، اما با وارد شدن به فضای آن با لحظاتی روبرو میشوید که "جین" از قواعد بازی خارج شده و دشمنان را با حرکات ضربهای و مهارتهای سامورایی خود ازپادرمیآورد.
آنچه که در نگاه اول به نظر میرسد، جنبه دفاع در برابر دشمن بیگانه است اما اساس بازی فراتر از دفاع است و میتوان اعتصاب مخالفان که منجر به بازپسگیری سرزمینشان میشود را مشاهده کرد. استودیوی ساکر پانچ از متخصصان سلاح برای کمک مستقیم به بهبود ضربات و حملات انیمیشنی جنگی استفاده کرده است؛ همچنین میتوان تکنیکهای سنتی که برای تاثیرگذاری بیشتر در بازی استفاده شده را نیز یادآور شد.
"جین" در جنگ، حرکاتی را امتحان میکند که هیچ سامورایی تاکنون موفق به انجام آن نشده است. سازندگان بازی میگویند: "جین" با حرکاتی نمایشی که میتوان آنها را جزو حرکاتی شگفتآور و خیره کننده دانست محیطی برای کاربر رقم میزند که هیچگاه در دنیای حقیقی با آن روبهرو نخواهد شد.
یکی از جالبترین بحثهایی ک جشنواره سالانه E3 آن را مطرح کرد در مورد بکارگیری دیدگاه و فلسفه استودیوی پشتیبان این بازی درباره ایجاد سرگرمی و تصور دنیای تخیلی بر مبنای رویدادهای واقعی ثبت شده در تاریخ بود که بینشی ارزشمند در دنیای بازی را مطرح میکرد. این گروه سازنده از گزارشهای مورخان اطلاع دارد، و مطابق با خواسته های کاربران قصد بر معرفی بهترین تصویر از سامورایی ها در قرن 13 میلادی دارد.
با توجه به گفتههای کریس زیمرمن، سازنده عنوان انحصاری Ghost of Tsushima، استودیو سازنده قصد دارد به عمد از حقایق تاریخی جدا شود. حمایتهای همکاران شرکت سونی در آمریکا و ژاپن باعث شد تا این بازی بتواند آنطور که شایسته است بدرخشد و مورد اقبال کاربران قرار گیرد. شاید کاربران به سوالاتی نظیر اینکه یک سامورایی چه شکلی است، یا چگونه رفتار میکند، و یا چگونه در مورد محیط اطراف خود میاندیشد، مواجه شده باشند، اما خوشبختانه سازندگان در این بازی به سوالات آنها پاسخ دادهاند.
زیمرمن همچنین افزود: سوال بیشتر کاربران بطور حقیقی بر یک محور است. اما پاسخ به این سوال به قرن 16 یا 17 یا 18 میلادی بازمیگردد. در قرن13 میلادی تاریخ بسیار متفاوت بوده است، چراکه با توجه به نحوه مبارزه آنها، نحوه پوشیدن لباسهایشان با انتظاراتی که کاربر از ساموراییها دارد کمی متفاوت است. بنابراین بطور دقیق به حقیقت تاریخی سامورایی دوران کاماکورا نپرداختهایم بلکه سعی شده تا از ویژگی قرنهای بعدی نیز در این بازی استفاده شود؛ چراکه اگر بخواهیم صادقانه بیان کنیم زره قرن 13 میلادی آن چیزی که در تصورات شما شکل گرفته،نبوده است.
تریلری که در جشنواره سالانه E3 به نمایش گذاشته شده بود برخی از کاربران را نگران میکرد. این نگرانی به هویت زبان تاریخی این بازی برمیگشت. کاربران نگران این بودند که گفتههای شخصیت اصلی بازی را به دلیل حفظ اصالت تاریخی متوجه نشوند اما این امکان وجود دارد تا با ورود به تنظیمات و گزینههای زبان، زیرنویسی به زبان انگلیسی در اختیار کاربران قرار گیرد و گیم پلی به زبان ژاپنی و مغولی پخش شود.
طبق گفتههای زیمرمن، به نظر میرسد استودیو پشتیبان بازی Ghost of Tsushima چند گزینه برای میزان سختی بازی ایجاد کرده است، تا بتوانند طیف وسیعی از انتظارات کاربران را پوشش دهند.
بسیاری از افراد توقع کمی از یک بازی دارند و تنها هیجان بازی برای آنها کافی است. اما کابران دیگری نیز هستند که میخواهند بازی آنها را به چالش دعوت کند و از آنها بخواهد قوانین بازی را با جدیت دنبال کنند. این افراد قائدتا سطح بازی سختتری را میطلبند و به همین دلیل بازیسازان باید این قشر را نیز جذب نمایند.
گفتنی است؛ هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه عنوان انحصاری شرکت سونی Ghost of Tsushima مشخص نشده است، اما سازندگان اوایل سال 2019 را برای عرضه آن انتخاب کردهاند.
گزارش از سارا کیا
انتهای پیام/