به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خودروهای خودران رویایی باور نکردنی برای انسان بود که با توسعه فناوری هوش مصنوعی رنگ واقعیت به خود گرفت و باعث تحولی بزرگ در زندگی انسان و صنعت خودروسازی شد. این خودروها اکثرا از الگوریتمهای یادگیرنده هوشمصنوعی و حسگرهای هوشمند استفاده میکنند.
در بسیاری از کشورهای جهان طرحها و پروژههای بزرگی برای توسعه و تولید خودروهای خودران چه در بخش حمل و نقل عمومی و چه در خودروهای شخصی در دست اجرا است. به عنوان مثال کمپانی Nutonomy در نظر دارد تا سال 2019 هزاران تاکسی خودران را برای جابهجایی مسافران در خیابانهای کشور سنگاپور وارد چرخه حمل و نقل عمومی کند. یادگیری عمیق یک الگوریتم لایهبندی شده که از مجموعهای عظیم از دادهها بدست آمده است باعث پیشرفت غیرقابل تصور هوشمصنوعی در ده سال گذشته شده است. یکی از ارمغانهای این پیشرفت تولید خودروهای خودران است. امروزه شاهد آزمایش و حتی به کارگیری خودروهای خودران(Self Driving Car) در بسیاری از کمپانیهای بزرگ فناوری، حمل و نقل و خودروسازی هستیم.
برندهای بزرگی در جهان همچون WAYMOگوگل، Nissan، Hyundai، Ford و اوبر(Uber) در حال فعالیت در زمینه خودروهای خودران هستند. هر چند هر کدام از این غولهای فناوری و خودروسازی هدف و برنامهای متفاوت در حوزه خودروهای خودران یا به تعبیر دیگر خودروهای مستقل(Autonomous Car) دارند ولی همگی در رقابتی جدی برای ربودن گوی سبقت در جذب بازار فروش و سرمایهگذار در سراسر جهان هستند.
در این میان شرکت اوبر(Uber) با توجه به همکاری نزدیکی که با شرکتهای اپل و گوگل دارد از جدیترین مدعیان صنعت SDC(Self Driving Car) محسوب میشود. اوبر یکی از بزرگترین کمپانیهای صنعت حمل و نقل در جهان و به ویژه در ایالات متحده است. به زبان سادهتر اوبر سرویس آنلاین درخواست خودرو برای سفرهای درونشهری و برونشهری میباشد. اما نام این کمپانی تنها به علت زمینه اصلی فعالیتش در جهان شناخته نشده است بلکه طرحها و ایدههای جذاب این کمپانی برای استفاده از خودروهای خودران باعث محبوبیت آن در جهان شده است. هرچند این محبوبیت در پی حادثهی مرگبار تصادف یکی از خودروهای خودران اوبر با یک عابرپیاده که منجر به کشته شدن عابرپیاده گردید با تنزل بسیار روبهرو گشت ولی عزم اوبر و مدیرعامل ایرانی آن آقای دارا خسروشاهی برای توسعه فناوری خودران بسیار جدی است.
نام اوبر همواره با طرحهای مفهومیاش برای حمل و نقل مسافر و کالا در آینده گره خورده است. تاکسیهای پرنده و خودروهای خودران بخشی از این طرحها هستند. این کمپانی در دومین کنفرانس سالانه تاکسیهای پرنده(flaying taxi) تصاویری مفهومی را از تاکسیهای هیبریدی عجیب و غریبش که میتوانند در آینده آسمان شهرها را به سلطه خود درآورند، منتشر کرد. تحویل غذا با پهپاد دیگر ایده خارج از تصور مردم بود که با اقدام اوبر در شهر سندیگو جامعه عمل به خود پوشید.
شرکت خودروسازی هیوندا از دیگر مدعیان صنعت خودروهای خوردان است. مهندسان هیوندا با همکاری شرکت آلمانی فولکسواگن در نظر دارند سریعترین خودرو الکتریکی خودران جهان را بسازند. طبق برنامه زمانی این شرکت، خودرو الکتریکی خودران هیوندا تا سال 2021 وارد بازار میشود.
فورد، کمپانی محبوب خودروسازی آمریکا در صفحه اصلی وبگاه خود نوشته است: بدون نیاز به راننده، به لطف فورد رانندگی با خودروهای مستقل تا سال 2021 ممکن میشود.
نیسان غول خودروسازی ژاپنی در نظر دارد طی برنامه ویژهای خودروهای خودران خود را تا سال 2020 به مشتریان عرضه کند. مسئولین این شرکت اعلام کردند: بیایید واقع بین باشیم؛ پرواز خودروها در آیندهای نزدیک امکانپذیر نیست ولی شما میتوانید با سفر در خودروهای مستقل نیسان، لذت واقعی سفر را تجربه کنید.
درک مفهوم عملکرد خودرو خودران، علاقمندان را به درک شرایط حرکت یک خودرو مستقل هدایت میکند. در واقع حرکت این خودروها تابعه شرایطی از قبیل هدایت جادهای، خواندن تابلوهای راهنمایی و درک چراغهای راهنمایی است. مهمترین چالش صنعت SDF(Self Driving Car) حفظ ایمنی و عدم ایجاد خطر برای عابرین پیاده و دیگر خودروهای عبوری است. حال باید دید طرحهای ایدهآل گرایانه کمپانیهایی همچون اوبر و نیسان چگونه این نگرانی کارشناسان و مشتریان خودروهای خودران را برطرف میسازد.
مسئله ایمنی خودروهای خودران چنان با اهمیت است که اریک میهوفر، مدیر اجرایی اوبر در این رابطه گفت:(( کارشناسان اوبر به دنبال تغییراتی در نحوه آزمایش خودروهای خودران هستند. در واقع ما قصد داریم محدودیتهای بیشتری بر آزمایشها اعمال کنیم و با توجه به این رویکرد ما به طور پیوسته میتوانیم جنبههای ایمنی نرمافزار، هوشمصنوعی و روشهای اجرایی را بهبود بخشیم.))
انتهای پیام/