قاسمی گفت: بهترین و سریع‌ترین راه کنترل و یا مدیریت هزینه این است که خواستگاه‌ها و ریشه‌های ایجاد هزینه را شناسایی و آن را مهار کنیم.
 
به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید قاسمی مدرس دوره‌های آموزشی و نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: بحث مدیریت هزینه در نظام‌ سلامت در تمام کشورهای دنیا بحث مطرحی است به این دلیل که کشورها با این مشکل مواجه هستند که با توجه به منابع محدودشان چگونه به نیازهای نامحدود جامعه در زمینه سلامت پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم بحث مدیریت در نظام سلامت به لحاظ مالی جزء بحث‌های بسیار مناقشه‌بردار است به این دلیل که مشخص شده هر چه به این سیستم منابع مالی تزریق شود، باز هم ممکن است گروه‌هایی در جامعه وجود داشته باشند که پاسخ لازم را از تزریق منابع مالی به نظام سلامت دریافت نکنند.

مدرس دوره‌های آموزشی و نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تولیت به عنوان یکی از ارکان نظام سلامت با دید تمرکزگرایانه این موضوع را بررسی می‌کند که چگونه با ایجاد همکاری و هم‌افزایی می‌توان به حداکثر انباشت منابع در نظام سلامت دست یافت.

مشکلات مدیریت منابع در نظام سلامت 

وی بیان کرد: واقعیت این است که ما در نظام سلامت به لحاظ مصرف مقوله‌هایی داریم که همه این موارد می تواند مصرف منابع در نظام سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. اولین مقوله مصرف بیش از حد است. ممکن است در جامعه گروهی از افراد از خدمات سلامت بیش از حد نیاز استفاده کنند و بالعکس گروه‌هایی از حد نرمال و میزان مقرر خدمات کمتر بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بحث دیگر به عنوان سوء مصرف مطرح است یعنی مصرف بیش از حد و کمتر از حد مقرر خدمات که همه این موارد می‌تواند از جانب ارائه‌دهندگان و مصرف کنندگان خدمت صورت گیرد. اهرم‌های متفاوتی وجود دارد که این موارد را کنترل کند ولی بحث اصلی در نظام سلامت تقاضای القایی است. سالها تصور بر این بود که تقاضای القایی تنها از جانب ارائه دهندگان خدمت صورت می گیرد اما بعدها متوجه شدند که گیرندگان خدمتر نیز می‌توانند به تقاضای القایی دامن بزنند و منابع مالی نظام سلامت را به شدت با چالش مواجه کنند.

مدیریت منابع پس از ایجاد هزینه معنایی ندارد

قاسمی تاکید کرد: متخصصان در نظام‌های سلامت دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین و سریع‌ترین راه کنترل و یا مدیریت هزینه این است که خواستگاه‌ها و ریشه‌های ایجاد هزینه را شناسایی و آن را مهار کنیم در غیر این صورت پس از ایجاد هزینه، کنترل و مدیریت منابع مفهومی نخواهد داشت.

وی در ادامه بر اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده که یک تونل و دروازه ورودی است، نداشته باشیم ممکن است با سوء مصرف منابع و یا مصرف بیش از حد و کمتر از حد نیاز مواجه شویم. نظام ارجاع به تنهایی راهنمایی است که باعث می‌شود خدمات تحت نظام خاصی پیش رود و فرد از حداقل‌هایی که نظام مراقبت‌های سلامت پیش‌بینی کرده است، برخوردار شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.