قطعی برق می‌تواند موجب توقف حرکت آسانسور و حبس افراد در آن شود.

علیرضا عدلو مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اظهارکرد: با توجه به قطع مکرر برق، حوادث آسانسور از بیشترین عملیات های نیروهای آتش نشانان در این روز ها است.

وی تصریح کرد: آسانسور یکی از وسایلی است که در گذشته بیشتر یک جنبه لوکس داشت اما در حال حاضر حتی ساختمان‌های دو سه طبقه از آسانسور استفاده می‌کنند و این وسیله جزئی از ملزومات زندگی شده است.

علیرضا عدلو ادامه داد: از آنجا که افراد کهنسال، نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند توجه به ایمنی این وسیله بیشتر می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر ساخت آپارتمان و ساختمان های چند طبقه هم در شهرها گسترش پیدا کرده عملا استفاده نکردن از آسانسور در این ساختمان‌ها شدنی نیست و حتی بعضی از ساختمان‌ها نیز سه تا چهار آسانسور دارند و همچنین در برخی دیگر از ساختمان‌ها آسانسورهای بالابر و حتی خودروبر نیز استفاده می‌شود. از همین رو باید ایمنی و آگاهی‌مان را نسبت به این موضوع بالا ببریم.

وی با بیان اینکه بعضی از ساختمان‌ها بخصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد، افزود: معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد.

عدلو بیان کرد: با توجه به اینکه این روزها شاهد قطعی برق هستیم و اداره برق نیز ساعت‌های قطعی برق هر منطقه را از قبل اعلام می‌کند توجه به این نکات اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: معمولا قطعی برق در یک ساعت رند صورت می‌گیرد و در صورتی که شهروندان از زمان دقیق قطع برق یک منطقه خبر ندارند بهتر است در دقایق اولیه این ساعات دقت بیشتری داشته باشند و با احتیاط از آسانسور استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: اگر شهروندان سعی کنند ساعت‌هایی را که اعلام می‌شود از منابع رسمی منتسب به اداره برق و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند، به طور قطع به آن ها کمک می‌کند.

عدلو گفت: ساعت‌های قطع برق اعلام شده را برای اطلاع ساکنان ساختمان کنار در آسانسور و در همه طبقات نصب کنید، خود این پیشنهاد می‌تواند کمک بسزایی در حوادثی از جمله حبس شدن در آسانسور در زمان قطعی برق داشته باشد.

وی افزود: توجه به ایمنی آسانسور فقط مربوط به روزهای قطعی برق نیست، احتیاط هنگام استفاده از آسانسور بخصوص در ساختمان های کم تردد بسیار حائز اهمیت است.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد:در صورتیکه فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت ‌تر می‌شود.

عدلو توصیه مکرد در جایی که تردد کمتر صورت می‌گیرد ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و تا آنجا که امکان دارد تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه حضور افراد بیش از حد ظرفیتی که برای آسانسور مشخص شده نیز می‌تواند خطرآفرین باشد و حتی باعث سقوط آن شود، گفت: در بعضی از حوادث مشاهده شده که ظرفیت آسانسور ساختمان حدود 6 نفر بوده اما 9 نفر سوار شدند و این مسئله باعث سقوط آسانسور شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بیان کرد: ضرورت دارد که حتما به ظرفیت آسانسور هنگام سوار شدن توجه شود که اصولا در هر کدام از کابین‌ها وزن استاندارد و تعداد افرادی که می‌توانند سوار شوند نوشته شده است.

عدلو افزود: نکات مربوط به ایمنی آسانسور تنها مربوط به این روزها که ما قطعی برق را به صورت برنامه ریزی شده شاهد هستیم نیست و در زمان‌های دیگر هم این مسئله باید مورد اهمیت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در هنگام قطع برق نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کرده و اگر قصد خروج از خانه را دارید و خروجتان نزدیک به ساعت برق رفتن است حتما کولر و لوازم برقی را خاموش کنید.

انتهای پیام/ن

قطعی برق و افزایش حوادث آسانسور

برچسب ها: حوادث ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.