رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشورگفت: فقر مهارتی ، چالش‌های اقتصادی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابوطالب جلالی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این‌که در آستانه هفته مهارت و 6 مرداد قرار داریم، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که فلسفه وجود مقوله مهارت در استان و کشور برای این است که جامعه را در جایگاه و موقعیتی قرار دهد که بتوانیم از چالش اشتغال که بسیار خودنمایی می‌کند عبور کنیم، چرا که بخش اعظمی از دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای اشتغال جوانان است.

وی با بیان این‌که همه کشورها بنای بر این دارند که شهروندان خود را در یک موقعیت خوب اقتصادی قرار دهند، افزود: عمده اتفاقات خوبی که برای شهروندان و جامعه حاصل شده به واسطه داشتن انسان‌های توانمند است، اگر جامعه‌ای انسان‌های توسعه‌یافته داشته باشد جامعه هم توسعه یافته خواهد بود؛ قوانین مترقی دینی ما نیز تکالیف و الزاماتی را در زمینه کار برای ما قرار داده است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در قوانین خیلی مطرح شده که باید فرصت‌های خوبی برای جوانان ایجاد کنیم، اما فقر مهارتی باعث شده که به رغم ظرفیت‌ها نتوانیم به یک موقعیت خوب اقتصادی برسیم و جوانان را در یک تراز خوب اجتماعی قرار دهیم، فقر مهارتی چالش‌های اقتصادی را نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

وی با اشاره به این‌که در کشوری زندگی می‌کنیم که 65 میلیون نفر در فرصت کار هستند که 36 میلیون نفر از این جمعیت نیز غیرفعال هستند، گفت: 22.5 میلیون نفر از این جمعیت هم شاغل هستند که باید برنامه ارتقا برای آن‌ها داشته باشیم و باید نگران تثبیت اشتغال این افراد باشیم، با توجه به تغییرات فناوری این مشکل وجود دارد که هر فردی با داشته‌های قبلی نتواند به کار خود ادامه دهد، بنابراین ارتقای شاغلان باید در برنامه‌های آموزشی کشور وجود داشته باشد.

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در اصطلاح عامیانه 3.5 میلیون نفر بیکار داریم که البته این‌ها را نباید بیکار دانست، چراکه ما تعریفی داریم که بیکار کسی است که توان انجام کار راداشته باشد و فرصت در محیط بیرونی نباشد، بنابراین عمده اصطلاح ما کارجو است که افراد علاقه‌مند به کار هستند که باید مهارت‌های مورد نیاز آن کار را ببینند.

وی با تأکید بر این‌که در استان اصفهان فرصت‌های شغلی خوبی داریم، اضافه کرد: در غرب استان گیاهان دارویی رونق خوبی دارد، همچنین استان اصفهان حدود 8 هزار واحد صنعتی دارد که مطالبه آن‌ها افراد متخصص و دارای مهارت است، در این استان 160 هزار واحد صنفی نیز داریم و به‌رغم محدودیت آب در برخی شاخص‌های کشاورزی رتبه برتر را داریم؛ همچنین از 600 محصول معروف صنایع دستی در کشور 200 مورد متعلق به استان اصفهان است و این وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است که از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و آن‌ها را به فعلیت برسانند.

جلالی تصریح کرد: ما در حال ادامه دادن نظامی آموزشی هستیم که وقتی از  سیاست‌گذاران و مجریان آن در رابطه با این فرایند سؤال می‌شود، می‌گویند ما فقط وظیفه آموزش داریم و مسؤولیتی در قبال افرادی که از محیط آموزشی خارج می‌شوند نداریم؛ یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما در کشور همراستا نبودن برنامه‌های آموزشی با نظام اشتغال است که اتلاف منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که نظام آموزشی ما ناکارآمد است و فقط به رشدیافتگی فکر کرده و اصلاً به توسعه‌یافتگی فکر نکرده است، مطرح کرد: در رابطه با رشدیافتگی می‌بینیم که چه تعداد صندلی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم، این ناکارآمدی نظام آموزش بزرگترین چالش را در زمینه اشتغال ایجاد کرده است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه بیان کرد: این اداره کل ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار خود را انجام داده و با توجه به نیاز فضای بیرون از محیط آموزشی مهارت‌ها آموزش داده می‌شود، در کنار مهارت‌های سخت مهارت‌های نرم هم در افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که 54 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان داریم که هزار و 200 رشته در آن‌ها آموزش داده می‌شود، اذعان کرد: اداره کل اموزش فنی و حرفه‌ای تلاش می‌کند با کمک سایر بنگاه‌های آموزشی و به ویژه بخش غیردولتی کار خود را توسعه دهد، اگر جوانان اعتماد کنند و خانواده‌ها بدانند که فرصت‌های مهارتی به حل چالش‌های اقتصادی کمک می‌کند بسیاری از مشکلات در زمینه اقتصاد حل خواهد شد.

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه از استفاده قریب 60 هزار نفر از جوانان استان اصفهان از آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: قریب 30 درصد این افراد دانشجو یا دانش آموختگان دانشگاهی هستند؛ تفاوت این نظام آموزشی را با دانشگاه‌ها آحاد مردم نمی‌دانند و این‌که این نظام یک نظام مستقل است، به روزرسانی این ظرفیت‌ها لازم است در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد و به اطلاع مردم برسد.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی این اعتماد را پیدا کرده‌اند که خودشان به برنامه‌های آموزشی ورود می‌کنند، همچنین با مراکز دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی برای آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها داریم.

جلالی در ادامه اظهار کرد: نرخ بالای 10 درصد را برای بیکاری در کشور تجربه می‌کنیم که اگر به موقع این توافقات انجام می‌شد به این چالش‌ها نمی‌رسیدیم، در استان اصفهان نرخ بیکاری بالاتر از 10 درصد است، در این بین نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی 12 درصد بیشتر از افراد کم‌سواد است.

وی افزود: مشکل در نظام آموزشی ما از اینجا شروع می‌شود که هنوز هم نظام آموزش‌محور را داریم، در چند دهه گذشته در کشورهای توسعه‌یافته این مسأله ارتقا یافته است و به نظام آموزشی کارآفرین‌محور رسیده‌اند، اما ما هنوز هم عرضه‌محوری داریم و آموزش‌ها با الگو‌های از پیش تعیین شده و بدون درک درست از بیرون محیط آموزشی انجام می‌شود؛ امروز در دانشگاه‌های کشورهای دیگر این طور نیست که از اعتبارات یک طرفه دولتی بهره‌مند شوند بلکه تأمین اعتبارات از خروجی‌هایشان هم هست.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: ما در لایه‌های خدمت‌رسانی در آموزش‌های رسمی و غیررسمی در لایه پنجم و بیرونی هستیم، توان ما به لحاظ منابع و اعتبار به اندازه پاسخگویی به مطالبات کارجویان باید باشد به همین خاطر بخش غیردولتی باید به این مسأله ورود کند که هم توانمند و هم علاقه‌مند است، دولت باید برنامه برون‌سپاری داشته باشد و نظام آموزش را در اختیار خبرگان غیردولتی قرار دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی رفتاری در جامعه علاوه بر شناخت باید آموزش‌هایی در آن رابطه داده شود، به جهت سیاست‌های اشتغالی که از گذشته در جامعه شکل گرفته است بخش زیادی از اشتغال تخصصی نبوده و گزینش‌ها بر اساس سلیقه و تابع نظر شخصی بود؛ در حال حاضر شرایط سخت به ما تکلیف می‌کند که روندها را تغییر دهیم و تصمیمات را بر اساس مدل‌های عاقلانه‌تر بگیریم.

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور انتقاد کرد: اگر اداره کاریابی مسؤولیت رساندن افراد به یک موقعیت شغلی را دارد، چرا مدارس و مدیران را توجیه نمی‌کنیم؟ در ذهن دانش‌آموزان با فهم بالا مطالب دانشی خاصی را قرار دادیم و پاره ای اشتغال خاص را تعریف کرده‌ایم، همچنین جایگاه کار سخت و قداست آن را در جامعه کم کرده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: ما برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در این زمینه‌ها خیلی نقش داریم ولی مداخله شهروندان بسیار تأثیرگذار است؛ اگر این جایگاه را ارتقا دهیم این مسأله حل می‌شود و شغل سخت در منزلت اجتماعی جایگاه خود را نشان می‌دهد چراکه شهروند ما در ایجاد این منزلت مشکل دارد و هنوز هم خانواده‌ها راغب نیستند فرزندان خود را در موقعیت سخت قرار دهند.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.