فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: مواد مخدر در سطح جهانی و نظام بین‌الملل به یک ابزار سیاسی و اقتصادی و به یک آفت بزرگ برای جامعه بشری تبدیل شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین یارمحمدیان امروز به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مسأله مواد مخدر یکی از موضوعات مهم جوامع بشری است.

وی با بیان این‌که آهنگ تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی در صدر جهان آن چنان شتابان است که موضوعات جدیدی را در جامعه به وجود آورده است، افزود: یکی از موضوعات جدید فرهنگی مسأله مواد مخدر است.

فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: آگاهی بخشیدن و آموزش بسیار می‌تواند راهگشا در پیشگیری از مواد مخدر باشد؛ از سال 2006 تا سال 2019 شاهد رشد 23 درصدی مواد مخدر در سطح جهان هستیم و باید در کشور در زمینه کاهش موادمخدر کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مواد مخدر از نوع روان گردان‌(شیشه) 700 درصد در سطح جهان رشد داشته، یعنی از سال 2009 تا سال 2017 بیش از 7 برابر شده است؛ مواد مخدر در سطح جهانی و نظام بین‌الملل به یک ابزار سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است، در جهان حدود یک میلیون نفر در تجارت مواد مخدر نقش دارند و این موضوع به یک آفت بزرگ برای جامعه بشری تبدیل شده است.

یارمحمدیان اذعان داشت: پیوند مواد مخدر با تروریست و جرایم سازمان‌یافته به معنای این که هرجا مواد مخدر باشد در کنار آن تخلفات دیگری از جمله تروریست نیز به وجود می‌آید، و این آفتی که کشور ما هم دچار این آسیب شده است.

وی تصریح کرد: روی آوردن جوانان در سن کم به اعتیاد مواد مخدر آفت است، در مدارس، دانشگاها، مراکز فرهنگی و حتی مراکز اقتصادی ما مواد مخدر رخنه کرده است؛ مواد مخدر جدید که با صنایع شیمیایی تدوین شده آلوده‌تر و آسیب آن زیاد است، در قالب یک قرص است و برخی فکر می‌کنند با مصرف این قرص شاد می‌شوند در صورتی که آلودگی به مواد مخدر صنعتی بدتر از آلودگی به مواد سنتی است.

فرماندار شهرستان گلپایگان یادآور شد: کشور ایران  در بدترین موقعیت جغرافیایی یعنی در همسایگی با کشور افغانستان برای ورود مواد مخدر به کشور است؛ ایالات متحده آمریکا نه تنها هیچ‌گونه نقش مثبتی در کنترل مواد مخدر در منطقه نداشته بلکه کمک کرده است که رشد مواد مخدر در افغانستان بیشتر شود.

وی تأکید کرد: براساس آمار رسمی در کشور افغانستان 4 هزار و 765  درصد کاشت تریاک افزایش داشته است، از سال 2001 تا سال 2017 از 185  تن به 9 هزار تن رسیده است؛ آمریکا به بهانه  مبارزه با تروریست کشور اسلامی را تصرف کرد و رشد مواد مخدر و کاشت آن در کشور بیشتر شد، کشور ما در حال آسیب دیدن  به لحاظ همسایگی با افغانستان است.

یارمحمدیان بیان داشت: تهاجم فرهنگی از موضوعات دیگری که جمهوری اسلامی آماج حملات فرهنگی و اجتماعی از سوی کشورهای استکباری است؛ مشکلات اقتصادی، فرهنگی، فقر، بیکاری و مهاجرت از جمله عوامل روی آوردن به اعتیاد است که همه باید کمک کنیم تا مسأله فقر، بیکاری و اشتغال در کشور و استان و شهرستان گلپایگان حل شود.

وی اضافه کرد: توسعه کشورهای دیگر به لحاظ سیاسی علیه کشور ما اهمیت دارد، موضوع دیگر کشور مسأله فرهنگی است سبک زندگی جدید و دوری جستن برخی خانواده از موضوعات دینی قطعاً آسیب می‌زند، سبک زندگی جدید و مصرف گرایی باعث می‌شود جوانان به سمت اعتیاد روی آورند.

فرماندار شهرستان گلپایگان عنوان داشت: تنها راه نجات جوانان  توجه به  سنت‌ها و فرهنگ ابرانی اسلامی که به واسطه آن از مواد مخدر دوری می‌جویند؛ طلاق و فاصله گرفتن افراد یک خانواده به دلیل مشغله کاری که اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و فساد اخلاقی ، آفت و از بحران‌های اجتماعی کشور است.

وی متذکر شد: با استفاده از رهنمودهای معتمدان، امامان جماعت مساجد، و مربیان ورزشی در باشگاه‌ها قطعأ در کاهش مواد مخدر مؤثر است؛ گسترش اقدامات اطلاعاتی و امنیتی در کشور، کنترل مرزهای کشور و استفاده از ابزار مختلف در زمینه موضوعات امنیتی توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است.

یارمحمدیان ادامه داد: افزایش 176 درصدی انهدام مواد مخدر از جمله شیشه در کشور از جمله اقدامات انجام شده است؛ در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری حدود 16 میلیون نفر در کشور آموزش دیده‌اند، سازمان بهزیستی 9 هزار مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور دارد.

وی در پایان ابراز داشت: در حوزه اجتماعی و مشارکت‌های مردمی 2 هزار و 400  سمن و  نهاد غیر دولتی در کشور فعالیت دارد، مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشی‌هایی را در این حوزه در سطح کشور انجام می‌دهند، در 5 سال اخیر 195 هزار نفر معتاد بهبود یافته‌اند که تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: فرمانداری ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار