نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از تدوين سند اجتماعي شهر بر اساس چشم انداز 10 ساله خبر داد و افزود: براي تدوين اين سند از نظرات نخبگان شهر، آسيب ديدگان اجتماعي و بهبود يافتگان استفاده شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،كوروش محمدي در نشست خبري تشريح برنامه هاي معاونت اجتماعي و مشاركت هاي مردمي سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري اصفهان در هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: توجه و تمركز بر سازمان هاي مردم نهاد توانمند با رويكرد پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در تمام مناطق شهري از سياست هاي مهم کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شوراي پنجم است.

وي با بيان اين كه برنامه هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، تمركز بر جمعيت انساني بدون توجه به مرز و جغرافيا را در نظر دارد، اذعان داشت: تاكيد بر توانمندسازي افراد و پيشگيري از جمله مهم ترين دغدغه ها است. با اين تفكر انتظار مي رود دستگاه هاي مرتبط در اين حوزه نيز با شهرداري همكاري داشته باشند.  

عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اين كه به همت معاونت اجتماعي و مشاركت هاي مردمي شهرداري اصفهان، اقدامات خوبي در زمينه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، بيان كرد: انتظار اين است كه اين برنامه ها به هيچ وجه جنبه نمادين نداشته باشد ؛ بر همين اساس اين برنامه ها از 5 تيرماه به مدت يك ماه در تمام محلات شهر و با هدف ايجاد نشاط اجتماعي برگزار مي شود.  

احداث مركز جامع توانمند سازي افراد آسيب ديده در شهر اصفهان 

محمدي به شعار سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر در سال 2018 ميلادي تحت عنوان "اول گوش كن" اشاره كرد و افزود: گوش دادن به كودكان و جوانان گام نخست در كمك به رشد سالم و ايمن آن هاست چرا كه اكنون به اين نتيجه رسيده ايم كه ضعف ارتباطات برجسته خانوادگي، نبود مهارت هاي ارتباط موثر با فرزندان و والدين و اشكال در سبك فرزندپروري از جمله مهم ترين زمينه هايي است كه اعتياد را رقم مي زند.

وي همچنين اعلام كرد: مديريت شهري به زودي كلنگ احداث مركز جامع توانمندسازي افراد آسيب ديده شهر اصفهان را در منطقه 7 و با اختصاص بودجه 50 ميليارد ريالي بر زمين خواهد زد تا با احداث اين مركز شاهد هيچ معتاد و متكدي در سطح شهر نباشيم.

عضو شوراي اسلامي شهر اضافه كرد: در اين مركز مديريت شهري نقش مستقيم ندارد بلكه سازمان هاي متولي و مرتبط از جمله بهزيستي و نيروي انتظامي خدمت رساني مي كنند و افراد آسيب ديده را تا زماني كه داراي مهارت هاي لازم نشده و به زندگي اجتماعي برنگشته اند، رها نمي كنند.

اين عضو شوراي شهر از تدوين سند اجتماعي شهر بر اساس چشم انداز 10 ساله خبرداد و افزود: براي تدوين اين سند از نظرات نخبگان شهر، آسيب ديدگان اجتماعي و بهبود يافتگان با رويكرد داشتن شهر و جامعه اي عاري از هرگونه آسيب اجتماعي استفاده شده است.

محمدي با بيان اين مطلب كه جامعه شهری اصفهان، امروز بیش از هر زمان ديگري به نشاط و سرزندگی نیاز دارد، افزود: شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری اصفهان در اين خصوص وارد میدان شده به طوري كه تقویت نشاط اجتماعی سالم و مولفه های آن را در دستور كار خود قرار داده است.

وي با ابراز تأسف از اين كه جامعه از مهارت هاي اجتماعي لازم برخوردار نيست، اذعان داشت: لازم است مهارت هاي حرفه اي در برخورد با چالش هاي اجتماعي، ارتباطات سالم و موثر به صورت برجسته به خانواده ها آموزش داده شود.

برگزاری يك هزار برنامه پيشگيرانه در تمام محلات شهر

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از برگزاري يك هزار برنامه در تمام محلات شهر به منظور ايجاد نشاط اجتماعي، پيشگيري و آگاه سازي جامعه در هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: سازمان هاي مردم نهاد، رسانه ها و خبرنگاران، انجمن های خیریه و معتمدین محلی در اين برنامه ها مشاركت دارند.

وي با تاكيد بر اين كه اعتياد يك نوع بيماري اجتماعي است، اذعان داشت: ايجاد پايه هاي گفتمان در اين زمينه منجر مي شود افراد آسيب ديده و بهبود يافتگان به زندگي برگردند؛ بنابراين نبايد به اين افراد، برچسب اجتماعي زد.

شناسایی بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی در سطح شهر

محمدي به شناسایی بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی در زمينه اعتياد و ديگر بحران هاي اجتماعي در سطح شهر اشاره و اظهار كرد: مديريت شهري در نظر دارد با كمترين هزينه بيشترين نتيجه را براي بهبود نقاط بحراني شهر و كاهش آسيب هاي اجتماعي به دست آورد؛ از اين رو در تلاشيم از طريق فرهنگ سازي، سبك زندگي مصرف گرايانه جامعه را تغيير داده و بر پيشگيري تاكيد كنيم.

وي تاكيد كرد: شورای پنجم از نهادهای مردمی به عنوان بازوان خود در راستاي دستیابی به اهداف و برنامه ها حمایت موثر خواهد كرد و اميدوار است بر اساس برنامه ريزي و سند اجتماعي تدوين شده تا دو سال آينده نقاط بحراني شهر را ساماندهي كند. 

وي با انتقاد از اين كه سوء مديريت در شهر اصفهان به توسعه حاشيه نشيني طي چند دهه اخير منجر شده است، تصريح كرد: ايجاد توازن و تعادل اجتماعي و توزيع خدمات به صورت عادلانه در دستور كار مديريت شهري به خصوص شوراي شهر قرار گرفته است.

اين عضو شورا اعلام داشت: شوراي شهر با افزايش 30 درصدي بودجه مناطق محروم، در نظر دارد با ايجاد امكانات از جمله احداث مراكز فرهنگي در مناطق كم برخوردار شهر، گستره خدمات را توزيع كرده و تا حد امكان، محروميت را در اين مناطق برطرف كند.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شهرداری ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.