وی در خصوص روند هدایت تحصیلی دانشجویان گفت: هدایت تحصیلی دانشجویان خصوصا دانشجویان شاهد و ایثارگر باید پیش از دانشگاه لحاظ شود؛ ممکن است دانشجویان شاهد و ایثارگر در رشتهای پذیرفته شوند اما ظرفیتهای دانشگاه و رشته تحصیلی متناسب با ظرفیتهای آن دانشجو نباشد؛ اگر رشته قبولی مناسب این دانشجویان نباشد، پس از مدتی نمرات لازم کسب نمیشود که طبیعتا این موضوع هزینه زیادی را برای نظام آموزشی به دنبال دارد پس اولین گام ورود دانشجو به دانشگاه بحث هدایت تحصیلی موثر است.
صدیقی سومین گام تحصیل را کیفیسازی آموزش دانشجویان دانست و افزود: نظارت و رصد عملکرد دانشجویان در ارائه خدمات بهتر موثر است، خوشبختانه اقداماتی نظیر جایزه ملی ایثار که حاصل همکاری وزارت علوم و بنیاد شهید بوده است موجب افزایش کیفیت آموزش دانشجویان میشود.
رئیس ستاد شاهد و ایثارگر وزارت علوم با اشاره به افزایش کمیت دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، گفت: دوره کارشناسی هشت ترم است که طبیعی است برای تحصیل مدت طولانیتری وجود دارد و دانشجو جای جبران دارد؛ در حالی که این مدت برای دانشجویان مقطع ارشد زمان کوتاهتری است؛ به همین منظور باید به تحصیلات تکمیلی توجه بیشتری کرد برای مثال وضع زبان انگلیسی در بیشتر دانشجویان ارشد و دکترا نیازمند تقویت است، دانشجویان شاهد و ایثارگر هم همین وضع را دارند و نیاز است تا دورههای آموزشی زبان انگلیسی برای این عزیزان برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه دورههای شبانه، غیرانتفاعی و آزاد برای اعضای شاهد و ایثارگر توسط بنیاد شهید پرداخت میشود، گفت: از آنجایی که دوره تحصیلی روزانه تعهد خدمتی دارد، دانشجویان شاهد و ایثارگر ترجیح میدهند در دورههای شبانه دانشگاههای دولتی شرکت کنند، باید فکری برای دورههای روزانه کرد تا دانشجویان برای شرکت و قبولی در دوره روزانه همچنان انگیزه داشته باشد.
در ادامه فداحسین محمدی مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت علوم در این مراسم در خصوص تحصیلات دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: از سال 65 قوانینی برای تحصیل اعضای شاهد و ایثارگر و خانواده آنان وضع شده است که امروز نیازمند بازنگری در این قوانین هستیم، این قوانین نیازمند کیفی سازی و هدفمند سازی هستند.
وی در خصوص تعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر به عنوان گفت: تعداد کل دانشجویان شاهد و ایثارگر 66 هزار و 772 نفر است که 33 هزار و 744 نفر در دانشگاههای دولتی، 11 هزار و 660 نفر در دانشگاه پیام نور، 5 هزار و 486 نفر در دانشگاههای غیرانتفاعی و 15 هزار و 942 نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی حضور دارند، از این تعداد 4 هزار و 110 نفر در رشتههای علوم پایه، 41هزار و 383 نفر در رشتههای علوم انسانی، 12 هزار و 32 نفر در رشتههای فنی و مهندسی، 2 هزار و 196 نفر در رشته کشاورزی، هزار و 594 نفر در رشته هنر تحصیل میکنند.
محمدی تعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر را در هر مقطع تحصیلی به تفکیک رشته، 36 هزار و 94 نفر در رشته کارشناسی، 11 هزار و 6 نفر در مقطع ارشد و 3 هزار و 70 نفر در دکترای تخصصی دانست و گفت: از این میان 150 نفر از آنها جانباز هستند، 83 نفر دانشجوی آزاده و 380 نفر جانباز کمتر از 50 درصد مشغول به تحصیل هستند، 2 هزار و 242 نفر فرزند شهید، 3 هزار و 763 نفر فرزند جانباز بالای 50 درصد، 4 هزار و 597 نفر فرزند آزاده و 15 هزار و 598 نفر فرزند جانباز کمتر از 50 درصد در دانشگاه تحصیل میکنند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت علوم در خصوص جوایز دومین دوره جایزه ملی ایثار، گفت: از میان برگزیدگان 27 نفر در رشتههای مقطع ارشد و 37 نفر در رشتههای مقطع دکترا تحصیل میکنند همچنین از میان 90 نفر برگزیده در این جایزه 17 نفر از فرزندان شهدا هستند.
در ادامه این مراسم علم معاونت بنیاد و ایثارگر وزارت علوم با اشاره به قوانین موجود در تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: تلاش های بسیاری برای خدمت رسانی به اعضای شاهد و ایثارگر انجام میشود اما نکتهای که حائز اهمیت است این است که خدمت رسانی باید از کیفیت لازم برخوردار بوده و هدفمند باشد؛ باید از شعارها کم و به واقعیتها بیشتر توجه کرد.
علم افزود: امیدواریم خروجی این نشست به گونهای باشد که منجر به خدمات هدفمند شود؛ این خدمات لزوما نباید افزایش یابد بلکه هدفمندی در ارائه خدمات از اولویت بیشتری برخوردار است وظیفه ما ارائه آن دسته از خدمات رفاهی نیست که سایر مراکز و نهادها هم ارائه میدهند؛ ما باید به سمت کیفی سازی و هدفمندسازی خدمات به دانشجویان شاهد و ایثارگر حرکت کنیم.
انتهای پیام/