درختان سر به فلک کشیده جنگل های پیرامون برخی از روستاهای دور افتاده زنجان این روزها نفس تازه ای می کشند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، برای گرفتن گزارش این بار تصمیم گرفتم تا دل به جاده بسپارم، صبح یکی از روزهای گرم تابستان راهی شدم ، برای رسیدن به مقصد مسافت زیاد و راه پر پیچ و خمی رو باید طی می کردم، بعد از یک و نیم ساعت راه به یکی از روستاهای خوش آب و هوای زنجان رسیدیم .

اینجا تازه کند روستای 30 خانواری که اهالی آن به شدت مهمان نوازند و خوش خلق.

 

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

آقای اسدی مردی جوان که صاحب یک دختر است، مرا به خانه ی روستایی خود دعوت کرد .به منزلش که رسیدم بوی نان تازه به مشامم رسید نانی که دستپخت همسر آقای اسدی بود.

باب صحبت که باز شد آقای اسدی و همسرش از روزهایی برایم تعریف کردند که خیلی هم از آن روزها دور نشده ایم.

 

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

او گفت : تا همین چند ماه پیش هر روز و گاهی هم یک روز در میان کار من شده بود به جنگل رفتن و با اره ای که در دستم می گرفتم به جان درختان می افتادم وهیزم به خانه می آوردم چون برای گذران زندگی خود ناچار به این کار می شدم، به جنگل رفتن نه تنها کار من بلکه کار 30 خانوار این روستا بود .

درختانی که محکوم به سوختن می شدند

در دورهمی اهالی این خانه روستایی به این فکر بودم که آتش تیشه این نیاز یکی در میان به ریشه خشک و تر میزد.

همسر  این مرد نیز برایم گفت : زمستان های سرد و یخ زده مجبور بودیم تا با آب یخ و سرد دستانمان را بشوییم و برای تهیه آب گرم خود از هیزم استفاده می کردیم .

 

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

وی می افزاید : گاهی مهمان که برایمان می آمد هیزم انبار شده نداشتیم و نمی دانستم که چگونه برای مهمانانم چای داغ و یا آب گرم تهیه کنم.

اما حالا آقای اسدی و همسرش و دیگر اهالی این روستا دلنگران نیستند ، حتی بوی دود و هیزم در این روستا دیگر به مشام نمی رسد.

در حیاط کوچک این خانه می شد به راحتی همه جای روستا را دید و آن چیزی که اهالی را دلگرم کرده بود را هم می شد نظاره کرد.

آبگرمکن هایی که جان جنگل های زنجان را نجات دادند

آبگرمکن های خورشیدی هدیه منابع طبیعی استان زنجان به اهالی این روستا و چند روستای دورافتاده دیگر که  از نعمت گاز برخوردار نیستند در پشت بام های خانه های روستایی خود نمایی می کنند.

آرمیون رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان زنجان ، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که مساله حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی را سازمان جنگل ها و مراتع کشور چندین سال است مطرح کرده گفت : یکی از کار های این طرح این است که برای روستاهای واقع در حاشیه جنگل ها و یا داخل جنگل ها و همچنین روستاهایی که راه صعب العبور دارند و دسترسی آسان به گاز ندارند و برای گذران زندگی مجبور به استفاده از درختان جنگل هستند را از نعمت آبگرمکن های خورشیدی بهره مند کنند.

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

وی با بیان این که اولین روستای استان زنجان روستای سرخ آباد بود که در سال 85 به تعداد 89 آبگرمکن آن هم رایگان نصب و راه اندازی شد افزود: با تغییر الگوی مصرف سوخت روستاهای حاشیه جنگل ها و همچنین با نصب این دستگاه ها از قطع بی‌رویه درختان جنگلی در روستاهای محروم استان جلوگیری می شود.

آرمیون ادامه داد: هر هکتار جنگل تامین کننده اکسیژن دو و نیم نفر است و چنانچه 50 هکتار جنگل دچار حریق شود، مانع اکسیژن 75 نفر می شود که با نصب آبگرمکن ها شاهد کاهش آسیب به جنگل در این روستاها هستیم.

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

وی با اشاره به این که هدف اصلی این کار جلوگیری از قطع درختان و حفظ منابع خدادادی است گفت : خوشبختانه تا کنون توانسته ایم تا با نصب آبگرمکن های پاک و سالم به این هدف دست پیدا کنیم.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان زنجان درباره کارایی این دستگاه ها افزود : آبگرمکن های خورشیدی در فصل تابستان آب را تا 100 درجه به جوش می رسانند و در زمستان نیز تا 72 ساعت آب را گرم نگه می دارند.

آرمیون در ادامه گفت : اگر در فصل زمستان به طور مثال به مدت یک هفته برف و بوران شود این آبگرمکن ها دارای المنت هستند که روستاییان از این راه می توانند به مدت نیم ساعت آب گرم داشته باشند و دوباره بعد از مدت کوتاهی آب گرم روستاییان تامین می شود.

تعهد روستاییان برای حفظ منابع طبیعی

محمدی بخشدار بخش چورزق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : با اجرایی شدن این طرح در صدد هستیم تا روستاهایی که دارای طبیعت بکر و خدادادی هستند را حفظ بکنیم.

 

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

وی افزود : تا کنون در بخش چورزق با موفقیت آبگرمکن ها نصب شده اند و برای ادامه مسیرمان که همان حفظ جنگل است باید یک پل ارتباطی بین طبیعت ، زندگی و اقتصاد بزنیم .

به گفته رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان زنجان طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال 3 تا 5 روستای دیگر در استان به شرط تامین اعتبارات قرار است که صاحب همین آبگرمکن های خورشیدی شوند.

در پایان سفر یک روزه خود وقتی با اهالی خداحافظی می کردم چشمانم به درختان سرسبزی افتاد که دیگر خواب دردناک تیشه و تبرنمی بینند.

و حاصل این همه تلاش و کار ، نفس تازه درختان سر به فلک کشیده جنگل های پیرامون این روستاست که نفسشان هر روز چاق تر از دیروز می شود.

نفس تازه در جنگل های استان زنجان

انتهای پیام /ک

گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.