یک مقام مسئول گفت: تصمیم اخیر بانک مرکزی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات و اعمال تحریم‌های جدید بخشی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان خرما به شمار می‌رود.

صادرکنندگان خرما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنندمحسن رشیدفرخی رئیس انجمن ملی خرما در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات خرما، اظهار کرد:  تصمیم اخیر بانک مرکزی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما  ظرف مدت زمان دوماهه یکی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: خرید توافقی خرما عاملی مهم در تنظیم بازار/ نرخ منطقی هر کیلو خرما 5 هزار تومان


به گفته وی، با توجه به تصمیمات اخیر دولت در حوزه ارز جای این سوال مطرح است که آیا می‌توان ارز ماحصل صادرات را در صرافی‌های مجاز  و بورس عرضه کرد یا خیر؟

رشیدفرخی ادامه داد: با توجه به صحبت‌هایی که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم، به نظر می‌رسد اگر ارز حاصل از صادرات به صورت ترجیحی به بانک مرکزی برگردانده شود، دیگر برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی مشکلی وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعمال تحریم‎های جدید، حلقه را هر روز بر صادرکنندگان تنگ‌تر می‌کند، افزود: اگر شرایط حمل و نقل مجددا به مسائل قبل از تحریم بازگردد، به دلیل قطع ارتباط شرکت‌های بزرگ حمل و نقل با ایران نسبت به طول مسیر با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شود به طوریکه در برخی موارد کالایی که 45 روز به مقصد می‌رسید، مجددا به بالای 60 روز زمان نیاز دارد و این امر به سبب بحث سرمایه در گردش، صادرکنندگان را با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌کند و بحث نقل و انتقال پول با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که انتظار می‌رود یکی از بانک‌های اروپایی به عنوان بانک مرجع انتخاب شود تا چالش‌های نقل و انتقال پول به حداقل ممکن برسد.

رئیس انجمن ملی خرما با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت کاغذ و مقوا بیان کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت کاغذ و مقوا از دولت انتظار می‌رود که در بحث بسته‌بندی کاغذ و مقوا برای تولیدکنندگان تخفیفاتی قائل شود و در غیراین صورت به سبب افزایش قابل توجه قیمت تمام شده، امکان رقابت در بازارهای داخل و خارج از تولیدکنندگان سلب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: تعیین تکلیف و شفاف‌سازی ارز حاصل از صادرات باید توسط دولت انجام شود تا صادرکنندگان بتوانند با قیمت ترجیحی و توافقی، ارز ماحصل صادرات را در صرافی‌های مجاز و بورس عرضه کنند.

انتهای پیام/

ضرورت تعیین تکلیف ارز حاصل از صادرات توسط دولت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار