پوشش و حجاب یکی از بارزترین نمود فرهنگ هر قوم با هر ملیتی است، اما وقتی به همین پوشش بها داده نشود عواقب ناشی از بی‌تفاوتی‌های نسبت به آن، فرهنگ رایج در میان ملت‌ها را زمین‌گیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ در تقویم ملی ما روز 21 تیرماه بعنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است تا به صورت رسمی در یک روز بیش از سایر ایام سال به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که در واقع علت نام‌گذاری این روز را می‌توان به سالهای اختناق رضاخان نسبت داد، آنجا که در سال 1314 و در چنین روزی مسجد گوهرشاد مورد حمله قزاقها قرار گرفت و مردمی که در این مسجد علیه کشف حجاب رضاخانی تحصن کرده بودند مورد حمله قرار گرفتند.

همه این رویدادها اتفاق افتاد تا بعد از آن بلکه حجاب اسلامی و دینی در جامعه اسلامی همچون ایران برای همیشه ماندگار شده و امید به ماندگاری این ارزش اوج گیرد، لکن امروز باری دیگر به آن سالها گریز می‌زنیم و وقتی اوضاع حجاب دو برهه حساس را مقایسه می‌کنیم با واقعیتی دردآور مواجه می‌شویم، واقعیتی که تلاش بی‌وقفه بسیاری از مردمان، علما و ناموران تاریخ دور و دراز ایران اسلامی را پایمال کرده است.

گرایش به حجاب اسلامی شرط درمان عارضه فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در خصوص حفظ حجاب در بین زنان مسلمان جامعه و کمرنگ‌تر شدن این مهم با گذر زمان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: اگر اکنون در جامعه اسلامی آثاری چندان از پوشش عرفی و اسلامی از جانب بانوان و زنان مسلمان کشور نمی‌بینیم این در واقع اصلی‌ترین دلیل زوال فرهنگ ایرانی است و قطعا درمان این مهم نیازمند حفظ حجاب از سوی مردان و زنان ما با میل شخصی است.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده عفت و پاکدامنی را یکی از دلایل اصلی تمایز انسان از سایر موجودات زنده دانست و افزود: وقتی در خلفت انسان رشد و تعالی قرار دارد و انسان می‌توان با رعایت چارچوب‌های معین به سمت این تعالی قدم بردارد نیاز است تا قاعده‌های راستین آن را نیز به درستی فرا گرفته و به آنها عمل کند که یکی از این قاعده‌ها حفظ پوشش و عفت می‌باشد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد تا انسان عفیف زینت خود را در حجاب ببیند و با رعایت پوشش اسلامی خود هم خود را زینت بخشیده و هم از انحراف دیگران به سمت بطلان جلوگیری کند، یعنی در بحث امر به معروف و نهیه از منکر نباید تعلل کرد بلکه در همه بحصها به ویژه در بحث حجاب نیازمند امر به معروف در سطح گسترده جوامع هستیم.

رئیس ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه حجاب و عفت در واقع جزو آن دسته از اصولی است که انسانها باید آن را دردرون خود پرورش دهند،‌ افزود: انسانهای عفیف و محجبه نه تنها خود را از گزند حیله‌های شوم و نگاه‌های‌ هیز نامحرمان حفظ می‌کنند بلکه سبب می‌شوند تا میزان انحرافات اجتماعی در جامعه به حداقل میزان خود برسد و همه اینها در حقیقت از تاثیرات انکارناپذیر حفظ حجاب و عفاف می‌باشد.

ستوده تصریح کرد: برای دستیابی به زندگی بدون استرس، دغدغه و اضطراب انسان خود را مزین به حجاب و عفت می‌کند که این مسئله تا حد قابل توجهی از بار نگرانی‌های دینی و فردی انسان می‌کاهد و زمینه قرارگیری در معرض آزار و اذیت دیگران را به حداقل می‌رساند.

وی با اشاره به درمان امراض اجتماعی در جامعه به وسیله حفظ حجاب و عفت گفت: میتوان عقده‌های ایجاد شده در جامعه امروزی را با گرایش به آموزه‌های دینی و اخلاقی قرآن در رابطه با حفظ حجاب و عفیفه بودن کاهش داده و در راستای ساختن جامعه‌ای آرمانی و عاری از هرگونه هرزگی و لودگی تلاش کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت دانش‌افزایی و رسیدن به تقوای درونی انسان در رابطه با بحث حجاب گفت: این مهم باید در جامعه امروزی تعمیق‌سازی شده و نسبت به فرهنگ‌سازی آن اقدام کرد و اینکه می‌توان به زور کسی را امر به معروف و یا نهی از منکر کرد باید دانست که اینها باورهای غلطی هستند که باید در جامعه امروزی، که با هجمه‌های مختلف فرهنگی روبه‌روست به نرمی با افرادی که مغایر آموزه‌های قرآنی و دینی عمل می‌کنند، رفتار کرد.

ستوده با اشاره به اهمیت حفظ حجاب و عفاف و الگوگیری از سیره ناب حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حفظ حجاب و پاکدامنی در جامعه‌ای که به لحظه مورد تهاجم فرهنگ‌های ناآشنا قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت این مهم در نهایت آرامش و امنیت عمومی را در پی خواهد داشت.

برای ترویج حجاب نیازمند بهره‌گیری از گفتمان پیامبر اسلام هستیم

کارشناس فرهنگی در رابطه با حجاب و ملزومیت آن از منظر فردی و اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: حجاب هم مقوله‌ای اخلاقی است و هم مقوله‌ای حقوقی، چرا که اگر به عنوان مقوله فردی به آن بنگریم، اخلاقی است و اگر به عنوان مقوله‌ای اجتماعی نگریسته شود،حقوقی است، چرا که در مقوله پوشش، حقوق افرادی که پیرامون ما هستند باید به دقت مورد توجه واقع شده و نگریسته شود.

رقیه صادقی با اشاره به اینکه بهترین راهکار ترویج حجاب در حقیقت بهره‌گیری از گفتمانی است که پیامبر اکرم از آن استفاده می‌کرده یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام با اتخاذ راهکار مناسب در طول بیست و اندی سال جامعه‌ای گریزان از ارزشها را به جامعه‌ای طالب و علاقمند به ارزشها تبدیل کرد. ضمن اینکه پیامبر با افرادی مواجه بود که اصل دین را قبول نداشتند، پس می‌توان گفت که گفتمان پیامبر ابعاد زیادی داشت و مراحل زیادی هم در این باب قابل تامل است که این ابعاد ضرورت گرایش به این گفتمان در جامعه امروزی را آشکار می‌سازد.

وی ادامه داد: باید در نظر  داشت که در گفتمان شرط اصلی تداوم است، حال باید دید در جامعه ما برای ترویج ارزشها گفتمان‌سازی می‌شود یا همواره حرکتهای مقطعی بی‌نتیجه را از سوی متولیان حجاب و فرهنگی در جامعه خود شاهد هستیم؟ که البته این موضوع باید در سطح گسترده و بدون اتهام‌زنی به جبهه‌ای و یا فردی خاص مورد مطالعه و کندوکاو قرار گیرد.

مدرس دانشگاه در استان یکی دیگر از ابعاد گفتمان دینی و ارزشی پیامبر گرامی اسلام در زمان دور را ارزش دادن زیاد به مقام بانوان دانست و اظهار کرد: باید به منظور بررسی موضوع حجاب و عفاف بانوان اکنون در جامعه ارزش‌گذاریهای این موضوع مهم فرهنگی و دینی را در پی گفتمان دینی بررسی کرد به طور مثال باید دید که چند درصد از کابینه دولت یا نمایندگان مجلس یا پستهای کلیدی را بانوان تشکیل می‌دهند و بر همین اساس باید جایگاه زنان ارزش‌گذاری شود.

این کارشناس فرهنگی ضمن ابراز نگرانی و انتقاد از اوضاع کنونی جامعه به تبع پیروی و تقلید کورکورانه از برخی مدهای غیردینی و غیراسلامی اظهار داشت: متاسفانه باید اذعان داشت که در عصر حاضر همه ما از ابعاد این گفتمان‌سازی غافل هستیم و در نقطه مقابل انتظار داریم تا حجاب و پوشش اسلامی در جامعه ما ترویج شود که این باوری غلط می‌باشد.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود معرفی الگوهای مناسب پوشش که پوشش و زینت را یک جا دارا باشد را برای نسل‌های جوان امروزی ضروری دانست و تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت یک گونه پوشش آن هم با یک رنگ خاص را همگان بپذیرند، باید برای گروههای سنی مختلف با لحاظ شرایط حجاب، پوششهای مختلف تعریف کرد که در این زمینه امیدوارم دست‌اندرکاران فرهنگ و اجتماع، با اتخاذ راهکارهای مناسب، بسترهای مناسبی برای ترویج ارزشهای اسلامی را فراهم نمایند تا بلکه شاهد برخی بی بند و باری‌ها و عارضه‌های فرهنگی و گاه اجتماعی در سطح کشور نباشیم.

مهار آسیب های اجتماعی با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

مدیرکل امور دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل اظهار داشت: باتوجه به افزایش آسیبهای اجتماعی در چند سال اخیر می‌توان برای پیشگیری از آن و یا حتی مهار این ناهنجاری‌ها از فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک ابزار کارآمد بهره‌مند شده و در راستای تعمیق‌سازی این فرهنگ نیز تلاش کرد.

فریبا محمدلو با اشاره به اینکه جامعه امروزی از سوی دشمنان مورد تهاجم فرهنگ و ارزشی قرار می گیرد، افزود: می‌بایست تمام تلاش ما بر این باشد تا بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی مشکلات و موانع پیش‌رو را از بین ببریم و با ترویج فرهنگ اسلامی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را که با بدنام کردن حجاب و عفاف در سر دارند را خنثی کنیم، چرا که ناآگاهی دلیل اصلی ایجاد مشکلات در این زمینه است.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در نقاط مختلف کشور و به ویژه مناطق حاشیه‌نشین و محروم تصریح کرد: ترویج درست و اصولی حجاب و پوشش اسلامی در بین زنان ما می‌تواند تا حد قابل توجهی از بار منفی ناهنجاری‌های رایج در جامعه کنونی بکاهد اما این نیز مشروط به ترویج اصولی است و باید بااخلاق اسلامی و دینی نسبت به ترویج آن اقدام شود.

مدیرکل امور دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اظهار کرد: دشمن در زمینه به زوال کشاندن حجاب سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است و باید زنان ما با هوشیاری کامل در این زمینه در برخوردهای اجتماعی خود محافظه کاری را سرلوحه قرار دهند تا بتوانیم از این امتحان سخت سربلند و موفق بیرون آییم.

و اما برنامه‌هایی که در هفته عفاف و حجاب صورت می‌گیرد

دبیر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی تبلیغات اسلامی در خصوص برگزاری برنامه‌های مختلف همزمان با هفته عفاف و حجاب در سطح استان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: طی هفته عفاف و حجاب تبلیغات اسلامی استان برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته است تا در کنار گرامیداشت این هفته اقدامی مناسب برای ترویج حجاب و عفاف در بین زنان مسلمان و فرهیخته جامعه نیز صورت گیرد.

سارا حقی تصریح کرد: توزیع و نصب بروشور و بنرهای مخصوص با محتوای فواید حجاب، پاسخگویی به سوالات و شبهات شرعی و اسلامی در رابطه با مسئله پوشش و عفاف، تجلیل از فعالان حوزه حجاب و بانوان محجبه فعال در سطح استان، برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی مرتبط با اصول حجاب و پوشش اسلامی، برگزاری نشستهای مخصوص کارکنان و خانواده‌‌ها با محوریت سبک زندگی ایرانی و اسلامی و بسیاری دیگر از عناوین از مهم‌ترین برنامه‌های هفته گرامیداشت عفاف و حجاب در استان اردبیل است.

وی با اشاره به فضاسازی مناسب در رابطه با عفاف و حجاب در طول یک هفته اظهار داشت: با عنایت به فضاسازی و در جهت تبلیغ و اطلاع‌رسانی سعی خواهیم داشت تا در سطح گسترده نسبت به این مهم اقدام کنیم تا بانوان و زنان در سطح استان از برنامه‌های این هفته آگاهی داشته و حتما در آنها حضور به هم رسانند تا بتوانیم بعد از اتمام یک هفته خروجی این برنامه‌ها را به خوبی مشاهده کنیم.

دبیر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: در واقع مسئولیت تبلیغات اسلامی نشر معارف اسلامی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی است و باید بر اساس ماموریتهای محول شده این مهم را به خوبی بجا برسانیم که خوشبختانه در این زمینه از حداکثر ظرفیتهای سازمان در جهت ترویج فرهنگ ناب حجاب و عفاف بهره‌گیری شده است.

اهمیت حجاب و پوشش اسلامی بقدری است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی می‌داند، از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

در واقع پوشیدگی زنان و رفتار متین جوانان در اجتماع همواره سدی محکم در برابر وسوسه‌های شیطانی بوده است. مقایسه آمار جنایات جنسی در جامعه نشان می‌دهد که زنانی که دارای پوشیدگی و محجبه هستند نقش مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی دارند زیرا بسیاری از جنایات جنسی، با عفت و پاکدامنی جوانان و حجاب زنان از بین می‌رود.

وقتی که عفت در نگاه و رفتار و کردار وجود داشته باشد تحریکات جنسی، هیجانات و عشقهای کاذب که بسیاری از جوانان را گرفتار کرده است نیز از میان می‌رود و سلامت اخلاقی نیز بر جامعه حاکم می‌‌گردد و این در واقع درست برخلاف توطئه‌های سازماندهی شده دشمنان انقلاب بوده و در صورت عمل به آن سرمایه‌های کلان دشمن به لحظه به فنا می‌رود.

حجاب از جمله موضوعاتی است که انسانها از آغاز پیدایش با آن به صورت غریزی و فطری ارتباط داشته‌اند و آن را برای سهولت زندگی کردن پذیرفته‌اند. از دیرباز تا به اکنون پوشش مردم به ویژه زنان در بین کشورهای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره پوشش و حجاب بعنوان بارزترین نمود فرهنگ هر قوم تلقی شده است.

در تعریف کلی حجاب ایرانی و اسلامی می‌توان گفت که؛ حجاب اسلامی به پوشش‌های گوناگون زنان مسلمان گفته می‌شود که مفهومی برآمده از قرآن کریم و فقه اسلامی بوده و رایج شده در فرهنگ اسلامی است و یا اصطلاحا حجاب اسلامی عبارت است از پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست در برابر مردانی که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند.

کلام آخر

چه خوب است که همه ما بدانیم بانوی پوشیده از بین خود و خدای خود، خداوند را برگزیده و از بین احکام دین و خواسته‌های نفسانی به احکام دین رو کرده است، چه خوب است اگر بدانیم که همه ما می‌توانیم هرزگی کرده و با لودگی در برابر چشمان نامحرمان زینت‌های زنانگی خود را به نمایش بگذاریم و در نهایت به دنبال مشتری برای اطوار خود باشیم...اما بهتر آن است که مطابق فرموده‌های حق تعالی در کتاب اسلام به سمت حجاب و عفاف عرفی و اسلامی، نه اغراق‌آمیز روی آورده تا بلکه سعادت بشریت را صاحب شویم، اکنون قضاوت با خود ماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.