یک مقام سابق صهیونیست اعلام کرد، در صورت جنگ احتمالی با ایران در پی اصرار بر بیرون راندن ایران از سوریه توسط اسرائیل، ویرانی بی‌سابقه‌ای در شهر‌های اسرائیل پدید خواهد آمد.

دیپلمات سابق صهیونیست: جنگ با ایران موجب ویرانی بی‌سابقه شهر‌های اسرائیل می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عیران عتصیون، دیپلمات سابق صهیونیست گفت: «جنگ با ایران موجب خواهد شد شاهد ویرانی بی‌سابقه‌ای در شهر‌های اسرائیل باشیم.»

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت، عیران عتصیون معاون سابق شورای امنیت ملی اسرائیل به شدت به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل حمله کرده و گفته است او گفتگو‌ها را به شدت بد مدیریت می‌کند.

عتصیون گفت: «من در ده‌ها جلسه‌ای که برای بررسی اوضاع سیاسی و امنیتی اسرائیل شرکت داشته‌ام متوجه این موضوع شده‌ام. نتانیاهو تصور می‌کند که بیش از دیگران می‌فهمد و دیگران نیز با او به عنوان فردی که بسیار صادق و محبوب است رفتار می‌کنند.»

عتصیون مناصب مختلفی در وزارت امور خارجه اسرائیل داشته است. وی مدتی کنسول اسرائیل در سانفرانسیسکو آمریکا بود.

وی درپاسخ به پرسشی درخصوص برجام گفت: «خروج آمریکا از برجام ممکن است منطقه را درگیر جنگ کند.»

وی افزود: «جنگ بعدی از سمت سوریه خواهد بود. سوریه انفجاری‌ترین مکان است. اکنون ما با این کشور به نوعی در جنگ هستیم. اما این جنگ در واقع آتش زیر خاکستر است. اگر روس‌ها نبودند آتش این جنگ مدت‌ها پیش شعله‌ور می‌شد. نتانیاهو همواره می‌گوید که هدف اسرائیل بیرون راندن ایران از سوریه است و همه حرف‌های او را تکرار می‌کنند. بیرون راندن ایران از سوریه توسط اسرائیل امکانپذیر نیست و اصرار بر این اقدام توسط دولت اسرائیل ممکن است شعله جنگ را در این منطقه بی‌ثبات برافروزد. جنگی که ایران و شبه نظامیان وابسته به ایران در سوریه و حزب الله لبنان در آن مشارکت خواهند داشت.»

وی افزود: «راه حل نهایی بحران سوریه فقط به دست روس‌ها است. آن‌ها افتخار می‌کنند که مؤثرترین بازیگر منطقه هستند و با همه تماس دارند. اما آن‌ها به اسرائیل یک چیز می‌گویند و به ایران چیز دیگری می‌گویند. تنها موضوع قطعی این است که آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد. در سوریه رویدادی دراماتیک رخ خواهد داد. زیرا این نخستین بار در تاریخ است که ایران و اسرائیل وارد تقابل نظامی مستقیم می‌شوند. این احتمال که تنش میان آن‌ها به جنگی تمام عیار منتهی شود جدی است و ممکن است به جنگی چند بعدی تبدیل شود. اگر حزب الله وارد جنگ اسرائیل و ایران شود، ویرانی و خرابی در تل آویو و بسیاری از شهر‌های دیگر اسرائیل بسیار گسترده خواهد بود. ویرانی‌ای که در گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.»

وی افزود: «اسرائیل نمی‌تواند مانع از این ویرانی شود. بله اسرائیل می‌تواند پاسخ دهد، اما من کسی را نمی‌شناسم که با افتخار بگوید اگر آن‌ها تل آویو را ویران کنند ما نیز بیروت را ویران خواهیم کرد.»

عتصیون گفت: «ما تاکنون شاهد جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب الله نبوده‌ایم. من نمی‌توانم تصور کنم که اگر میان اسرائیل و ایران جنگ مستقیم روی دهد چه خواهد شد. در مدت طولانی که در شورای امنیت ملی اسرائیل بوده‌ام ناچار بوده‌ام چنین جنگی را تصور کنم. جنگ اسرائیل و ایران می‌تواند شبیه به جنگ ایران و عراق باشد که هشت سال به طول انجامید و بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.»

وی با اشاره به برجام گفت: «برجام بد نیست. نتانیاهو آن را توافقنامه بدی توصیف کرده است و برای آن که در رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد جنگی رسانه‌ای را تحت عنوان «نبود توافقنامه بهتر از یک توافقنامه بد است» راه انداخته است. در واقع برجام توافقنامه خوبی است، زیرا براساس این توافقنامه ایران همه توانمندی‌های هسته‌ای اش را از دست می‌دهد.»

عتصیون گفت: «اسرائیل در حوزه نظامی قدرتمندتر از ایران نیست. اسرائیل همچنین عمق استراتژیک ندارد و ایران از نظر جغرافیایی بر اسرائیلِ کوچک، برتری دارد. سیاست منطقی حکام سابق اسرائیل موجب شده بود از جنگ مستقیم با ایران جلوگیری شود و من معتقدم هوشمندی و ذکاوت در تداوم این سیاست و خودداری از ورود جنگ با ایران است.»

عتصیون با اشاره به اظهارات وزیر سابق امنیت اسرائیل که به نتانیاهو توصیه کرده بود ایران را هدف حمله نظامی قرار دهد، گفت: «او دچار نوعی جنون خودبزرگ بینی است. او همواره خود را باهوش‌تر و عاقل‌تر از دیگران به شمار می‌آورد.»

انتهای پیام/

هشدار مقام سابق صهیونیست درباره تبعات جنگ با ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار