مدیریت تامین آب با بهره گیری از اندیشه نخبگان

نماینده مردم یزد و اشکذر درمجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت تامین آب با بهره گیری از اندیشه نخبگان دانش محور، دانش بنیان و صنعتگر راهبردی روشن برای خروج از معضل آب در استان است.

موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: همزمان با فرهنگسازی درمصرف آب، فراهم کردن تمهیدات لازم برای خط چهارم انتقال آب اولویت مسئولان استان است و مدیریت تامین آب با بهره گیری از اندیشه نخبگان دانش محور, دانش بنیان وصنعتگر همزمان بافرهنگ سازی درمصرف آب فراهم کردن تمهیدات لازم برای خط چهارم انتقال آب اولویت مسئولان استان است.

موسوی با بیان اینکه علت تفاوت کیفیت آب در مناطق مختلف استان یزد مربوط به  یکپارچه نبودنشبکه آبرسانی استان است گفت:  هم اکنون آب شرب مردم یزد وابسته به خط لوله انتقال آب زاینده رود است که با توجه به کیفیت پایین آب‌های زیر زمینی استان، آب انتقالی با آب‌های موجود در استان مخلوط شده و به مصرف شرب مردم اختصاص می‌یابد.

وی گفت:امسال ۵۰ میلیون متر مکعب آب ازخط انتقالی زاینده رود به استان منتقل شده که نسبت به قبل ۲۰ درصد کاهش داشتیم و برای اینکه در این زمینه با مشکلات جدی تری روبرو نشویم  نیازمندمدیریت مصرف آب هستیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تامین نیاز آب شرب ۵ سال آینده استان، نیاز به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب داریم که طرح خط انتقال دوم برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سد بهشت آباد را ازسال ۸۵ در دستور کار قرار دادیم که سال گذشته با مسائل ایجاد شده  انتخاب این مبدا برای خط انتقال دوم منتفی شدو در حال حاضر منطقه خِرسان را برای انتقال آب در نظر گرفته ایم و در صورتیکه در بودجه ۹۸ برای این خط انتقالی اعتباری اختصاص داده نشود تامین آب ازخِرسان نیز منتفی خواهدشد.

وی افزود: طرح دیگری که آب را به استان یزد می‌آورد خط انتقال آب سوم از خلیج فارس است که برای تامین آب شرکت‌های گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملوی یزد ایجاد می‌شود و آب انتقالی، به این صنایع اختصاص خواهد یافت که باتوجه به ضریب شوری بالای آب خلیح فارسامکان استفاده ازاین منبع برای مصارف شرب و بهداشت نخواهدبود و با سهم ۲۲ درصدی چادرملو در خط سوم، آب انتقالی از خلیج فارس، به چادرملو اختصاص داده می‌شود.

موسوی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص نیاز آبی استان در افق ۳۰ ساله، اظهار کرد: طبق براورد‌ها در صورتی که هر سه خط انتقال آب ایجاد شود باز هم در سال ۱۴۳۰، ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال لازم داریم تا نیاز‌های جمعیتی و توسعه‌ای استان یزد را تامین کنیم و در این راستا ایجاد خط انتقال آب چهارم مطرح شده است.

وی با اشاره به تجربیات گرفته شده در طرح انتقال آب خلیج‌فارس، بیان کرد: در بازدید‌ها متوجه شدیم که به دلیل مجوز‌های زیست محیطی، امکان برداشت میزان آب موردنیاز برای استان یزد از خلیج فارس در بندرعباس وجود ندارد و به نظر می‌رسد پایدارترین آب برای انتقال به یزد، آب دریای عمان باشد.

وی ادامه داد: در این راستا کنسرسیومی با مشارکت جمعی از نخبگان  سرمایه‌گذار و صنعتگران بخش خصوصی تشکیل شده و سرمایه گذاری‌های لازم صورت گرفته و مطالعات لازم برای اجرای خط لوله چهارم را درحال انجام است تا از ظرفیت ۵۰۰ میلیونمتر مکعب این خط انتقالی برای افق ۳۰ ساله استان بهره ببریم.

موسوی در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک مردم و صنعتگران استان و همکاری مسئولین، چالش تامین آب استان یزد حل شود و نسل‌های آینده در یزد با مشکل آب مواجه نباشند.

انتهای پیام/ غ

کاهش ۲۰درصدی آب انتقالی از زاینده رود به یزد

 

 

 

 







برچسب ها: کم آبی ، نماینده مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.