کم آبی مشکل جدی روستا‌های استان یزد

کم آّبی و کاهش بارندگی‌ها در استان یزد مشکلات جدی را برای روستا‌ها به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛کم آبی و کاهش بارندگی‌ها باعث خشک شدن قنوات و چشمه‌ها شده که زندگی در روستا‌ها را با مشکل جدی مواجه ساخته و منجر به مهاجرت بسیاری از روستاییان شده است.

خشک شدن منابع آبی و آبرسانی با تانکر به روستا‌ها
کم آبی مشکل جدی روستا‌های استان یزد
فاتحی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: از مجموع ۴۲۰ منبع تامین آب روستاها، ۸۰ منبع آن کاملا خشک شده و ۱۱۰ منبع دیگر هم در حال خشک شدن هستند.

فاتحی افزود:لزوم تامین آب مورد نیاز روستا‌ها این اداره را بر آن داشته است تا با آبرسانی سیار مشکل آب آینده روستا‌ها را برطرف کند.

کم آبی مشکل جدی روستا‌های استان یزد
وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر از مجموع ۱۲۰۰ روستای استان ۳۳۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند.

سلطانی راننده یکی از تانکر‌های آب رسان به روستا‌های استان گفت: در فصل تابستان روزانه ۱۲ تانکر آب به روستا‌های مختلف استان برده و در این فصل روزانه ۵ تانکر آب به روستا‌های تفت نیز حمل می‌شود.

مظفری رئیس اداره آب و فاضلاب تفت با بیان اینکه تفت ۲۶ هزار اشتراک آب روستایی دارد که بیشترین اشتراک در بین شهر‌های استان یزد است، افزود: از ۳۳۰ روستایی که در استان با تانکر آب رسانی می‌شوند که ۲۲۰ روستا در محدوده شهرستان تفت قرار دارند.

در روستا‌ها اگر چه آب قنوات و چشمه‌ها خشک شده، اما مردان بعضی از روستا‌ها در معادن آن محدوده مشغول بکارند که این موضوع موجب ماندگاری آنان در روستا شده است.

امید روستاییان به افزایش آب در این مناطق

وحدانی یکی از روستاییانی است که علیرغم خشکسالی شدید هم چنان در روستا مانده است که در معدن هم جوار روستا کار می‌کند و می‌گوید: روستاییان کرد آباد باوجود مشکلات زیاد هم چنان در روستا مانده اند و بر خلاف سایر روستا‌ها مهاجرت نکرده اند.

یکی از پیرزنان ساکن در روستای کردآباد گفت: همه درختان خشک شده و حتی گوسفندان نیز به دلیل خشکسالی فروخته شدند، اما هم چنان در روستامانده ام و چشم انتظار تانکر آب هستم تا هر چند روز به روستای کردآباد بیاید.

یکی دیگر از روستاییان گفت: همه خانواده‌های این روستا مجبورند برای ذخیره آب تانکر داشته باشند، برخی سه تانکر و برخی یکی یا دو تا تانکر برای ذخیره آب دارند.
کم آبی مشکل جدی روستا‌های استان یزد
اما آبرسانی سیار به روستا‌ها اقدام فوری و کوتاه مدتی است که از سوی آب و فاضلاب روستایی استان انجام می‌شود اقدام مهمتر ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی است که در دستور کار این اداره است.

آینده‌ای روشن در مقابل کم آبی روستا‌ها

مدیرعامل آبفار استان یزد گفت: امید است تا دو سال آینده سی مجتمع آبرسانی در روستا‌های استان ایجاد و ۳۸۸ روستا تحت پوشش قرار گیرند.
کم آبی مشکل جدی روستا‌های استان یزد
فاتحی کل اعتبار مورد نیاز ساخت این مجتمع‌ها را ۳ هزار و ۲۹۳ میلیارد از ردیف اعتبارات ملی عنوان کرد و افزود: با ساخت و تکمیل سی مجتمع آب ۱۴۱ هزار نفر از روستاییان استان یزد تامین خواهد شد.

در حال حاضر مسئولان استان تلاش خود را برای آبرسانی به روستا‌ها در هر شرایطی انجام دادند، اما باید توجه داشت در صورتی که کاهش بارندگی‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد کم آبی در روستا‌ها تشدید شده و تبعات منفی زیادی بر جای خواهد گذاشت.

خالی شدن روستا‌ها از سکنه و مهاجرت روستاییان به شهر‌ها از جمله مهمترین تبعات منفی خشکسالی در روستاها است.

انتهای پیام/ف

گزارش از حجت امینی

برچسب ها: کم آبی ، آبرسانی سیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.