وزیر دفاع اسبق آمریکا تاکید کرد غیرقابل پیش‌بینی بودن رئیس‌جمهور این کشور نگرانی بسیاری را برای مقامات ناتو ایجاد کرده است.

واهمه ناتو از رویکرد غیرقابل پیش بینی ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع پیشین آمریکا اعلام کرد رفتار غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مقامات سازمان ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، را دچار نگرانی کرده است.

او در گفتگو با شرکت انتشاراتی مکلچی گفت: مقامات اروپا نگران هستند رئیس جمهور آمریکا رویکرد « اول آمریکا» را به ناتو ترجیح دهد.

پانه‌تا در این گفتگو تاکید کرد: مقامات اروپا بسیار می‌ترسند. آنها بسیار درباره غیرقابل پیش بینی‌ترین رئیس جمهور آمریکا نگران هستند. اروپایی‌ها به شکلی فزاینده نگران هستند که ترامپ قصد انجام کارهای را دارد که بر اساس منافع نیست و تنها بر اساس دیدگاه او درباره رویکرد«اول آمریکا» شکل گرفته است.

بنا بر این گزارش، مقامات اروپا همچنین نگران هستند که رئیس جمهور آمریکا وعده انتخاباتی خود برای خروج نیروهای نظامی این کشور از اروپا در صورتی که این کشورها سهم خود را از هزینه‌های نظامی ناتو پرداخت نکنند، عملی کند.

اظهارات وزیر دفاع اسبق آمریکا در حالی مطرح می‌شود که شکایت مستمر ترامپ از بار مالی سنگین امنیت اروپا برای آمریکا ادامه دارد. اگرچه به نظر می‌رسد موضوع کاهش هزینه‌ها در دستور کار نشست آتی سران ناتو قرار ندارد، از آنجایی که نشست ناتو درست چند روز پیش از دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند برگزار خواهد شد، همچنان نااطمینانی‌های در این خصوص مطرح است.

رئیس جمهور آمریکا در موقعیت‌های بی‌شمار از متحدان عضو ناتوی واشنگتن خواسته است تا بودجه نظامی خود را افزایش دهند و با یادآوری این مسئله که این سازمان برای آمریکا بسیار هزینه‌بر است از آنها خواسته تا سهم خود را از هزینه‌های نظامی ناتو پرداخت کنند. ماه گذشته ترامپ نامه‌های برای برخی متحدان اروپایی خود ارسال کرد، که در آن درباره اینکه آنها به میزان هزینه‌های نظامی خود متعهد نیستند، ابراز شکایت کرده بود. بر اساس تعهد صورت گرفته، اعضای ناتو باید 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه‌های دفاعی صرف کنند. بنا بر گزارش‌ها، ترامپ خاطرنشان کرد که از 29 کشور عضو سازمان ناتو تنها 5 کشور 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی تخصیص داده‌اند که این مقدار برای پر کردن شکاف مدرنیزه‌سازی، آمادگی و تعداد نیروهای ناتو ناکافی است.

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی پیو، در آمریکا بیش از 60 هزار نیروی نظامی آمریکا در حال حاضر در اروپا مستقر هستند که 35 هزار نفر در آلمان، 12 هزار نفر در ایتالیا، 8 هزار  و 500 نفر در انگلیس و 3 هزار  و 300 در اسپانیا هستند و هزاران نظامی دیگر آمریکا نیز به طور موقت در دیگر کشورهای اروپایی حضور دارند.

انتهای پیام/

واهمه سران ناتو از رویکرد غیرقابل پیش‌بینی ترامپ

برچسب ها: دونالد ترامپ ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار