عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت:چیزی از برجام نمانده و منافع ملی ما با بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تأمین نمی‌شود.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: اروپایی ها در موضوع برجام از طرفی تحت فشار کاخ‌سفید قرار دارند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند و از طرفی دیگر در صحبت‌هایشان مدعی هستند که می‌خواهند برجام را حفظ کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که اتحادیه اروپا بعد از شکل‌گیری برجام تا قبل از خروج ترامپ از این توافق تعهداتش را انجام نداد و تنها چند شرکت‌ اروپایی از جمله توتال به ایران آمدند و رفتند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اینکه چیزی از برجام نمانده و منافع ملی ما با بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تأمین نمی‌شود، افزود: اینکه اروپاییان بیانیه بدهند که ما حمایت می‌کنیم، هیچ فایده‌ای برای ما ندارد و در عمل چیز خاصی در این موضوع عایدمان نمی‌شود.

شوهانی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی که در تهران فعالیت داشتند کشور را ترک کرده‌اند، افزود: سوال این است که آیا شرکت جدیدی از سوی اروپا حاضر است به ایران بیاید و در اینجا سرمایه‌گذاری کند؟ و آیا اتحادیه اروپا حاضر است در شرایط فعلی آن کارهایی را که ما در حوزه بانکی توقع داریم انجام دهد؟ که به نظر من اروپایی ها این کارها را انجام نمی‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: اروپایی ها مدعی شدند که ما در آبان‌ماه بسته داریم ولی این چیزها فایده‌ای ندارد و آنها در عمل باید نشان دهند تعهداتشان را انجام می‌دهند، هرچند روشن است کشورهای اروپایی هزینه و ریسک مقابله با آمریکا را نمی‌پذیرند.

شوهانی ادامه داد: دغدغه‌های ما را اروپایی ها رفع نمی‌کنند، چرا که ما در برجام انتظار داشتیم یکسری امتیازات اقتصادی بگیریم و تحریم‌ها برداشته شود، اما اینکه به ظاهر برجام حفظ، ولی در عمل ما تحریم باشیم ادامه این روند فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه نشست‌ با کشورهای اروپایی در موضوعات برجامی ممکن است حُسن‌هایی برای ما داشته باشد، گفت: تقابل اروپا با آمریکا ممکن است مقداری در راستای منافع ملی ما باشد، چرا که اتحادیه اروپا و کاخ سفید هر وقت همدست می‌شوند ممکن است ضررش برای ما بیشتر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: این وضعیت که از یکسو ایالات متحده ما را تحریم می‌کند و از طرفی دیگر شرکت‌های اروپایی از ایران می‌روند و اتحادیه اروپا هم مدعی است که بسته پیشنهادی دارد اما خیلی امیدوارکننده نیست چرا که اروپایی ها حاضر نیستند با آمریکا بر سر ایران درگیر شوند.

شوهانی با بیان اینکه اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا در آخر آنها را انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: ممکن است اروپا در وضعیت فعلی و در کوتاه مدت حرف‌هایی از نوع حمایتی به ما بزند، اما در عمل نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد و ممکن است دیر یا زود برجام به فراموشی سپرده ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون باید به فکر برجام باشیم و اگر قرار باشد توافق هسته‌ای حفظ شود الان باید درباره آن با قاطعیت تصمیم گیری کرد تا در عمل هم برای ما منافع داشته باشد و اگر هم قرار است برجامی نباشد، بهتر است همین امروز لغو شود که بیش از این ضرر نکنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار