وی در خصوص نحوه عملکرد پژوهشگاههای وزارت علوم گفت: ارزیابی ما این است که پژوهشگاههای منتخب، بسیار جدی به رتبهبندی میپردازند و متناسب با امکانات مالی عملکردی خوبی داشتند البته شرایط خوبی که امسال نسبت به سال گذشته داریم این است که سازمان برنامه و بودجه به طور جدی به این موضوع ورود پیدا کرده و حمایت رسمی خود را اعلام کرده است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اعتبارات امسال تقریبا 5 برابر اعتبارات سال گذشته است؛ گفت: پیشبینی میکنیم در سال جاری حداقل 40 میلیارد تومان برای پروژهها در نظر بگیریم البته انتظار ما بیش از اینهاست اما با توجه به شرایط جاری کشور و مسائل و مشکلات اقتصادی باید به این میزان همراهی سازمان برنامه و بودجه راضی باشیم و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مراکز آموزش عالی 3 تا 5 درصد درآمدهای خود را به پروژههای پژوهشگاهها اختصاص دادهاند و این یک گام بسیار مثبت است. مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهها بخشی از منابع مالی خود را به ارتقای علمی و انجام پروژهها اختصاص دادهاند و این جای خوشحالی است که این میزان اعتبار به همراه اعتبارات سازمان برنامه و بودجه یک گام مثبت در جهت پیشرفت پروژههای مراکز علمی کشور است؛ آمارهای وزارت علوم هم حاکی از رشد دانشگاههای کشور در نظام رتبهبندی جهانی است.
شریعتی نیاسر در خصوص آخرین وضعیت سهمیه ایثارگران، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای ایثارگران طبق قانون کماکان جاری و نافذ است مگر اینکه اصلاحیهای صادر شود و مجلس شورای اسلامی هم به دنبال این موضوع است که قانون را به گونهای اصلاح کند که هم ایثارگران و هم فرزندانشان متضرر نشوند همچنین دیگر دانشجویان جایگاه علمیشان متناسب با دانشگاه محل تحصیلشان باشد.
رئیس پروژه ارتقای دانشگاه در نظام رتبهبندی جهانی در خصوص دانشگاههایی که بالاترین رتبه را کسب کردهاند، گفت: آمار دقیقی نمیتوان از رتبه دانشگاهها ارائه کرد اما مسلم آن است که از مجموع مراکز علمی کشور 16 دانشگاه جزو دانشگاههایی هستند که در این رقابت جهانی قرار گرفتند و فکر میکنم رسد عملکرد آنها در سالهای آینده این امکان را به ما میدهد که بفهمیم از این 16 دانشگاه کدام مراکز برتر هستندهمچنین 42 شاخص در رتبهبندی دانشگاهها مؤثر است که تعداد دانشجوی خارجی، تعداد پروژههای تحقیقاتی و میزان اعتبارات از جمله این شاخصها است.
شریعتی نیاسر در خصوص آئیننامه ارتقای اساتید کشور، گفت: آئیننامه ارتقای اساتید در هیئت ممیزه و هیئت امناء در حال بازنگری است و با توجه به اینکه زمان بازنگری در این آئیننامه فرا رسیده است؛ باید این اصلاحات را انجام بدهیم.
وی یادآور شد: آئیننامه ارتقای اساتید باید به سمتی حرکت کند که استادان آموزش محور، استادان مهارت محور، استادانی که در سطح مدرسی عمل میکنند و استادانی که منحصرا فعالیتهای پژوهشی دارند همگی بتوانند ارتقای پیدا کنند اما آئیننامه کنونی این امکان را به همه استادان نمیدهد که امیدواریم اصلاحات آئیننامه تا پایان سال انجام شود.
انتهای پیام/