عطر دلنشین رشته‌های روستای گذلدره که برخاسته از تلاش، همت و پشتکار اهالی این روستاست باعث شده تا این روز‌ها پای جوان‌ها هم به پای تنور رشته پزی کشیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ روستایی خوش آب و هوا در نزدیکی‌های زنجان، گذلدره روستایی نام آشنا که با رشته هایش معروف است. روستایی که از سالیان دور تا کنون میزبان کارگاه‌های رشته بری بوده است.

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

 

راهی این روستا می‌شویم و بوی خوش رشته‌های برشته در کوچه هایش مار را به کارگاه‌ها رشته بری می‌رساند؛ کارگاه آقای محمد علی سلیمی که یکی از کارگاه‌های برتر تولید رشته در استان است.

حاج محمد علی به همراه پسرانش ۲۰ سالی هست که چراغ تولید رشته را در این روستا روشن نگه داشتند و این روشنایی باعث داغ‌تر شدن تنور رشته بری چند کارگاه دیگر شده است.

آقای محمد علی سلیمی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : از سال ۷۷ شروع به کار کردیم و کارگاه رشته بری را راه اندازی کردیم؛ سال‌های اول که کارگاه نو پا بود کارمان رونق اکنون را نداشت در ضمن ما در کارگاهی کوچک با کمترین امکانات تولید رشته داشتیم.

به مرور کارگاه را توسعه و گسترش دادیم و هم اکنون نیز به اینجا رسیده ایم که از برترین تولید کنندگان رشته هستیم به طوری از که سوی معاونت غذا و دارو استان در اولین و تنها‌ترین بررسی کیفی که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده، کارگاه ما به عنوان برترین واحد تولیدی کیفی استان زنجان شناخته شده است.

 

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

 

تقی سلمی پسر ۲۵ ساله حاج محمد علی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : از ۷ سالگی در کارگاه پدر مشغول هستم. از همان روز‌های اول پدرم، من و برادرانم را تشویق به کار در این کارگاه می‌کرد و از مزیت‌های کار برای ما می‌گفت، ولی هیچ وقت ما را مجبور نمی‌کرد تا اینکه به سن تصمیم گیری رسیدیم وکار در این کارگاه، کنار خانواده بودن، در فضای روستای خود کار کردن را به کار در شهر‌های دیگر ترجیح دادیم.

خوشبختانه در دو سال اخیر رشته بری رونق بسیار عالی پیدا کرده است و تعدادی از کارگاه‌ها با مشاوره‌های پدر من راه اندازی شدند.

 

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

 

انواع رشته خوراکی

رشته پلویی قهوه‌ای، برشته، طلایی، زرد، مخلوط و رشته‌های آشی سوپی از جمله رشته‌های تولیدی در کارگاه‌های این روستاست.

نوع این رشته‌ها، بستگی به مدت پخت آن‌ها در کوره‌های رشته پزی دارد. عده‌ای رشته‌های تیره‌تر را می‌پسندند و عده‌ای هم رشته‌های روشن را ترجیح می‌دهند. ولی برخی از قدیمی‌ها رشته پلویی قهوه‌ای را بیشتر می‌پسندند چرا که یاد آور رشته‌های پخته شده در تنور‌های خانگی است.

 

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

از حاج محمد علی در خصوص تفاوت رنگ بین رشته‌های آشی و سوپی و رشته‌های پلویی سوال کردیم که در پاسخ ما اینچنین گفت: رشته‌های آشی پس از بریده شدن در فضایی قرار می‌گیرند و با استفاده از لوازمی خشک می‌شوند در حالی که رشته‌های پلویی در تنور پخت و آماده می‌شوند.

رشته‌های تولیدی در این روستا علاوه بر تامین بازار استان زنجان، راهی شهر‌هایی نظیر کردستان، اصفهان، شیراز، تهران و تبریز می‌شوند.

 

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

تضمین سلامت رشته های روستای گذلدره

بهداشت و سلامت رشته‌های تولیدی در این روستا توسط مسئولین فنی معاونت غذا و دارو کنترل می‌شود.

مجید سلیمی مسئول فنی معاونت غذا و دارو استان در کارگاه رشته بری آقای سلیمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : مسئولین فنی توسط معاونت غذا و دارو استان، برای کارگاه‌های رشته بری روستای گذلدره مشخص می‌شوند که روزانه در تایم مقرر در کارگاه‌های تعیین شده حضور می‌یابند و بر نحوه تهیه خمیر، پخت و عملکرد کارکنان نظارت می‌کنند.

همچنین رشته‌های کارگاه‌های تولیدی به صورت ماهانه توسط مسئول فنی نمونه برداری می‌شوند واین نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها منتقل و نتایج به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود و در صورت بروز هرگونه تخلف برخورد لازم صورت می‌گیرد.

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

رشته بری صنعتی که مهاجرت معکوس به همراه دارد

با رونق صنعت رشته بری در این روستا روز به روز کارگاه‌های خالی پر می‌شود از افرادی که روزی برای کار روستا را ترک کرده بودند.

اکبر سلیمی پسر ۲۹ ساله حاج محمد، جوان پرکار دیگری است که ازتابستان‌های بسیاری که در کارگاه رشته بری پدرش سپری شده می‌گوید و معتقد است کارکردن در روستا‌ها می‌تواند باقی جوان‌ها را دلگرم کند و قفل تعطیلی بر در کارگاه‌ها نزند.

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

این جوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : جوان‌هایی که برای کار روستا را ترک کرده بودند و راهی کارگاه‌های کفاشی تهران شده بودند با رونق کارگاه‌های رشته بری در روستایمان دوباره برگشته اند و در این کارگاه‌ها مشغول شده اند. عده‌ای هم که در کارگاه‌های شهر‌های اطراف کارگری می‌کردند به روستا آمده اند و خود کارگاه راه اندازی کردند و چندین نفر را هم صاحب شغل کرده اند.

زنجان ، نگین تولید رشته در ایران

صنعت رشته بری نه تنها چندین نفر را صاحب شغل می‌کند بلکه باعث افزایش درآمد روستائیان می‌شود و این گام مهمی در رونق و آبادانی روستا هاست.

گزارش از فاطمه عباسی

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اشتغال ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.