در صورت موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، زنجان به عنوان شهر ملی مليله ايران ثبت می شود.

زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ایرات ثبت می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ رحمتی مديركل ميراث فرهنگی زنجان با اشاره به ثبت ملی استان به عنوان شهر ملی مليله ايران  گفت: ملیله زنجان ظرافت بی‌بدیلی دارد و با ثبت ملی این شهر می‌توان اصالت جغرافیایی ملیله را حفظ کرد و همچنین این ثبت ملی وابستگی احساسی و ارق  منطقه‌ای را برای حفظ این هنر اصیل ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: در صورت موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، زنجان به عنوان شهر ملی مليله ايران ثبت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به ارائه بالاترین عیار ملیله در زنجان ،گفت: ملیله در زنجان با بالاترین عیار موجود تولید می‌شود که این موضوع نیز منحصر به این استان است و در سایر شهرها، ملیله با عیار‌های پایین‌تر تولید می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه همچنین انعطاف‌پذیری ملیله زنجان از دیگر مزایای این هنر اصیل است که در تولیدات سایر مناطق دیده نمی‌شود گفت: بيشتر نقوش اصيل و زير نقش های مليله ابداع استادكاران زنجانی است .

گفتنی است:تاكنون زنجان موفق به دريافت 18 نشان ملی مليله در كشور شده است كه از اين تعداد سه اثر نشان بين المللی دريافت كرده اند و هم اكنون 200 استادكار زنجانی در 200 كارگاه سالیانه بین 12 تا 15 كيلو گرم ملیله تولید می کنند .

انتهای پیام/ن

زنجان  به شهر ملی مليله تبدیل می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.