معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درامور صنایع واقتصادی گفت: 12درصد از واردات 54 میلیارد دلاری به کشور در سال گذشته کالاهای مصرفی نهایی بود.

محسن صالح نیا دیروز در حاشیه نشست اضطراری هم اندیشی نمایندگان وزیر صمت با صاحبان صنایع فرش ماشینی کاشان برای  خروج از بحران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: خودرو و گوشی موبایل 1.7 (یک و هفت دهم) میلیارد دلار از مجموع واردات کشور در سال گذشته بود.

 وزارت صنعت سیاست گذار بخش تولید است نه واردکننده خودرو و گوشی

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت سیاست گذار بخش تولید نه واردکننده خودرو و گوشی است افزود: در شرایط فعلی  که محدودیت ارزی داریم هیچکدام از کالاهای خودرو و موبایل ثبت سفارش ندارد.

به گفته وی، در خصوص مشکلات و بحران صنایع فرش ماشینی و نساجی نیز در کاشان طی برگزاری دو نشست  اضطراری هم اندیشی نمایندگان وزیر صنعت معدن و تجارت، با حضور وی ، مهندس گلنار نصراللهی مشاور وزیر و مهندس افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک با صاحبان این دو صنعت در شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی و اتاق بازرگانی کاشان تامین مواد اولیه با هماهنگی در مجموعه بورس کالا به میزان تولیدی که نیاز دارند مقررشد.

 مواد اولیه را باید به کسی داد که با تولید کالای خود ارزش افزوده ایجاد می کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قراردادن اقلام مواد اولیه تولید فرش ماشینی از جمله پلی پروپلین در بورس کالا را یادآورشد و گفت: ارز دولتی را باید به کسی داد که با  وارادات مواد اولیه بتواند با تولید کالای خود ارزش افزوده ایجاد کند.

صالحی نیا، راهکار دیگر برای حل مشکلات تولید صنعت فرش ماشینی در این منطقه و خروج از بحران را هماهنگی بخش تقاضا با عرضه از محل الحاق یک تبصره به قانون  تاکیدکرد وگفت: در خصوص مشکل ارز نیز باید راهکار ویژه ارائه کرد که هر تولیدکننده  توجه داشته باشد که با چه شرایطی و از چه کشوری می خواهد واردات الیاف داشته باشد به طور مثال اگر کشور چین و ترکیه باشد محدودیتی نداریم ، در مورد کشور هند و ترکیه محدودیت نسبی است و در مورد اروپا شرایط ارز بسیار شدید است.

وی تغییر گروه کالایی واردات الیاف از گروه دو به یک را خوشبختانه یکی از دیگر کمک های حمایتی برای تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی و نساجی دانست و گفت: همچنین تامین ارز برخی اقلام مواد اولیه که شرایط تولید آنها در داخل کشور امکانپذیر نیست با هماهنگی بانک مرکزی از دیگر راهکارهای خروج تولید فرش ماشینی از بحران مقررشد.

صالحی نیا در پایان صادرات بیش از 350 میلیون دلار انواع فرش ماشینی را در سال گذشته خبر داد و گفت: عمده این صادارت از منطقه کاشان بوده است.

شایان ذکر است : نشست اضطراری هم اندیشی نمایندگان وزیر صمت در اتاق کاشان به منظور خروج صنعت فرش ماشینی  ونساجی منطقه کاشان از بحران نبود نقدینگی و مواد اولیه در اثر چالش های ناشی از بازار ارز  با حضور محسن صالحی نیا معاون وزیر ، سرکار خانم مهندس گلنار نصراللهی مشاور وزیر و سرکار خانم مهندس افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک چهارشنبه 13 تیرماه دو در جلسه صبح شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی و اتاق کاشان  ونمایندگان وزیر اقتصاد در جلسه عصر اتاق بازرگانی کاشان برگزارشد.

نشست مهم اندیشی و اضطراری ملی نمایندگان وزیر صمت و اقتصاد با پیگیری های دوماهه دکتر ساداتی نژاد نماینده کاشان برای  خروج صاحبان صنایع فرش ماشینی منطقه کاشان از بحران در اتاق بازرگانی کاشان و شهرک صنعتی صباحی بیدگلی برگزارشد.

گفتنی است نماینده کاشان هفته گذشته در نشست خبری با اهالی رسانه اعلام کرده بود در صورت ریسدگی نکردن به بحران مالی و تامین نشدن مواد اولیه و سرمایه در گردش تا دو هفته دیگر خطوط تولید ریسندگی و بافندگی در این منطقه متوقف خواهدشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.