شهردار نیاسر گفت: کوره عبور آب «چشمه اسکندریه» به سمت «آبشار نیاسر» و مزارع کشاورزی بر اثر تردد کامیون‌های معدن آهن دچار شکستگی و ریزش شده است.

احسان کوزه گر گفت: تریلی‌های حمل سنگ از حریم «آتشکده نیاسر» و کنار چشمه اسکندریه عبور می‌کنند و اخیرا کوره‌ای که آب چشمه اسکندریه از زیر آن حرکت و نهایتا زمین‌های کشاورزی را مشروب می‌کند، شکسته شده که اگر هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی نشود، مسدود شدن مسیر حرکت چشمه اسکندریه قطعی است.

وی گفت: کوره یا مجرای عبور آب چشمه اسکندریه یا همان چشمه زنانه زیر جاده‌ای که کامیون‌های حمل سنگ عبور می‌کنند قرار دارد که آب این چشمه را به سمت مسجد، چشمه مردانه و آبشار نیاسر می‌برد.

به گفته کوزه‌گر زمین‌های کشاورزان از این منبع آب تغذیه می ‌شوند و پس از شکستگی آن، کشاورزان با استفاده از سنگ لاشه تا حدی آن را مقاوم سازی کرده‌اند.

شهردار نیاسر افزود: برای پیگیری این موضوع، بدلیل قرارگیری این جاده در محور تاریخی فرهنگی شهر نیاسر با پایگاه میراث فرهنگی مکاتبه شد و این نهاد با بررسی‌های لازم، شکستگی این کوره بر اثر تردد وسایل نقیله سنگین را تایید کرد.

وی اضافه کرد: با استعلام از میراث فرهنگی نیاسر، از فرمانداری خواسته شد این موضوع در شورای ترافیک مطرح و از ادامه حرکت تریلی ها جلوگیری شود.

کوزه‌گر گفت: ممکن است این موضوع مطرح شود که معدن دار مجوز دارد و کامیون ها و تریلی ها ناچار به تردد از این مسیر هستند اما در پاسخ باید گفت مسیر جایگزین برای تردد این وسایل نقیله سنگین وجود دارد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر معدن داری که این گونه منابع شهر را می برد و سود عایدش می‌شود باید مسیر این کوره را ساماندهی و دیواره سازی کند، چرا که نیاسر شهری تاریخی و گردشگری است و این چشمه برای این خطه حیات بخش بوده و هست.

وزه‌گر تاکید کرد: اگر از تردد کامیون ها و تریلی های حمل سنگ جلوگیری نشود، این اقدام منجر به فرو ریختن کوره عبور آب چشمه اسکندریه و بسته شدن مسیر آن می‌شود از این رو باید هرچه زودتر تصمیمی عاجل در این رابطه در شورای ترافیک شهرستان گرفته شود.

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این رابطه به ایرنا گفت: نهادهای ناظر بر اساس قانون معادن، پیش و حین صدور مجوز معادن مشخص هستند و بر اساس استعلام نهادهایی چون محیط زیست، میراث فرهنگی، منابع آب و منابع طبیعی مجوز صادر شده است.

حسین توکل افزود: با این وصف چنانچه اشخاص یا نهادهایی نسبت به فعالیت‌های یک معدن معترض هستند باید به مراجع ذی صلاح قانونی که در قانون معادن مشخص شده مراجعه کنند تا در این رابطه تصمیمات لازم اخذ شود.

  کارشناسان حیات شهر قدیمی و تاریخی نیاسر را مدیون چشمه اسکندریه می دانند که آبشار دیدنی آن هم از همین چشمه تامین می‌شود.

از آنجایی که آتشکده‌ها همیشه بر بالای بلندی‌ها و در جوار آب‌های روان بنا می‌شدند، وجود بنای آتشکده نیاسر در کنار این چشمه نشان از دیرینگی تاثیر این چشمه در پیشینه زیست، فرهنگ و تاریخ نیاسر دارد.

چشمه اسکندریه پس از جوشیدن از دل کوه بعد از عبور از «باغ تالار» و باغات دیگر به صورت آبشار نیاسر در می‌آید و از آنجا راهی دشت‌ ها و زمین های کشاورزی می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.