رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: ۲۸ گونه آبسنگ مرجانی از نوع حاشیه ای، تخت یا پراکنده در خلیج چابهار وجود دارد که نقش مهمی در جذب گردشگر و سلامت محیط زیست دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اشرفعلی حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار  اظهار داشت: آبسنگ‌های مرجانی در رده بندی جزء جانوران کیسه تن و گزنه سانان هستند و خلیج چابهار زیستگاه مطلوب این گونه ارزشمند دریایی محسوب می‌شود.

حسینی بیان کرد: خلیج چابهار در برگیرنده گونه‌های ارزشمند و منحصر بفرد از آبسنگ‌های مرجانی در کشور هستند که وسعت منطقه مرجانی آن تقریبا هشت هکتار بوده که این مرجان‌ها زیستگاه بسیار مطلوبی برای انواع آبزیان و ماهی‌های زینتی بوده و به عنوان موج شکن‌های طبیعی محافظ مناطق ساحلی از جریان‌های دریایی نیز هستند.

وی افزود: آبسنگ‌های مرجانی کند رشد بوده و نرخ رشدی معادل ۳۸ درصد تا ۱۲ متر در هر هزار سال برای آن‌ها تعیین شده است و روند ترمیم آن‌ها پس از آسیب، بسیار سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: آبسنگ‌های مرجانی مختص آب‌های کم عمق (حداکثر تا ۳۰ متر) مناطق گرمسیری هستند و نسبت به تغییرات دما و شوری حساس و قادر به تحمل کدورت آب نیستند.

رئیس اداره محیط زیست چابهار گفت: مرجان‌های سواحل ایران به دلیل دمای کم آب در زمستان و حرارت زیاد آب در تابستان، شوری زیاد و کدورت آب و رقابت با جلبک‌های قهوه‌ای از نظر اکولوژیک تحت فشار قرار دارند و می‌توان گفت: در آستانه تحمل اکولوژیک خود واقع شده اند.

حسینی با اشاره به اینکه مرجان‌ها برای تولید دارو‌های ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: کاربرد مرجان‌ها در علوم پزشکی مانند پیوند استخوان، استخراج مواد دارویی، دندانپزشکی و چشم پزشکی کاربرد دارد و در کنار نقش اکولوژیک آن‌ها در حمایت زنجیره غذایی دریا و تنوع آبزیان همزیست اهمیت حفاظتی این مجموعه حیات دریا را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: مرجان‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند بطوریکه ۲۵ درصد تمام حیات را در خود حفظ و بسیاری از انواع ماهی‌ها در اطراف مرجان‌ها زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند و سواحل دریا‌ها و خشکی‌ها را از برخی مشکلات و تهدید‌ها محافظت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مرجان‌ها جزیره‌های کم ارتفاع را در برابر خشم امواج و فرسایش دریا‌ها محافظت می‌کنند.

حسینی گفت: خلیج چابهار با ۱۷ کیلومتر طول، ۲۰ کیلومتر عرض و میانگین عمق ۲۰ متر در دهانه خلیج، بعنوان بزرگترین خلیج در سواحل دریای عمان مطرح است.

رئیس اداره محیط زیست چابهار اظهار داشت: این مرجان‌ها پس از جنگل‌های تروپیکال، دومین بیوم غنی جهان را تشکیل می‌دهند و با وسعت حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع ۱۷ درصد تمام اقلیم دریایی را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: آلودگی نفتی دریا، توسعه فعالیت‌های تفرجی، صید آبزیان زینتی، برداشت مستقیم مرجان ها، ساخت و ساز در ناحیه ساحلی و برداشت شن و ماسه از سواحل از جمله عوامل تخریب کننده آبسنگ‌های مرجانی و بر هم زننده شرایط زیست آن در ایران است.

وی با بیان اینکه آبسنگ‌های مرجانی تولید سالانه ۱۲ هزار گرم در متر مربع را دارند، خاطرنشان کرد: از خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالا در این مناطق است به طوری که از ۳۳ شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاه‌های دریایی یافت می‌شوند ۳۰ شاخه در مناطق مرجانی زندگی می‌کنند.

حسینی گفت: ۱۰ درصد صید ماهیان شیلاتی در مناطق مرجانی صورت می‌گیرد و هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی برابر با ۴۷ هزار دلار است.

وی افزود: در مطالعات اخیر ۲ ناحیه اصلی تجمع توده‌های مرجانی در منطقه چابهار مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته و این ۲ ناحیه شامل محدوده دریایی اطراف موج شکن فرعی اسکله شهید بهشتی (به وسعت بیش از ۶ هکتار) و محدوده دریایی اطراف موج شکن اسکله شهید کلانتری (به وسعت حدود ۲ هکتار) شامل آبسنگ‌های دریایی است.

رئیس اداره محیط زیست چابهار گفت: یکی از مزیت‌های قابل توجه منطقه وجود انواع مختلف مرجان‌های نرم، شاخ گوزنی، مغزی و سیاه است که علاوه بر قابلیت‌های زیست محیطی بالای آن استعداد سرمایه گذاری در زمینه‌ی گردشگری دریایی را نیز داراست.

انتهای پیام/ع

۲۸ گونه آبسنگ مرجانی در خلیج چابهار

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار