تفاوت سنوات با سنوات پایان کار چیست؟

تفاوت پایه سنوات با سنوات پایان کار در این است که، در پایه سنوات از طریق مصوبات شورای عالی کار که هرساله مبلغ آن تعیین می شود، مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بسیاری از موارد مفهوم برخی از اصطلاحات را به درستی نمی دانیم.

حق سنوات و واژه سنوات شاید برای بسیاری از کارگران و افراد جامعه مفهومی مبهم داشته باشد. تفاوت پایه سنوات با سنوات پایان کار در این است که مبلغ پایه سنوات هر ساله از طریق مصوبات شورای عالی کار  تعیین می شود.

به طور مثال، برای سال 97 روزانه 1700 تومان و ماهیانه 51 هزار تومان پایه سنوات تعیین شده است. این پایه سنوات به افرادی تعلق می گیرد که  یک سال یا بیشتر سابقه فعالیت در مجموعه یا شرکت را دارند.

پایه سنوات در کل یک مفهوم ترمیمی را دارد که در قبال مزد و حمایت از افرادی که سوابق بالایی را در مجموعه ها دارند، پرداخت می شود.

سنوات پایان کار

سنوات پایان کار که به عنوان مزایای پایان کار می شناسیم، مفهومی مخالف با پایه سنوات دارد یعنی روزانه از طرف شورای عالی کار در نظر گرفته نمی شود بلکه در ماده 24 قانون کار این موضوع تصریح شده است.

کارگران در زمانی که قصد قطع همکاری را دارند، به نسبت آخرین حقوق دریافتی از کارفرما به ازای هرسال کارکرد، یک ماه حقوق بعنوان سنوات پایان کار یا همان مزایای کار را دریافت می کنند.

گفتنی است که اگر سابقه کار از یک سال هم کمتر بود، تناسب بسته می شود. پرداخت سنوات پایان کار موضوعی الزامی است و نیازی به پر کردن سقف یک ساله نیست.

انتهای پیام/

 

سنوات به چه معناست؟

برچسب ها: کارگران ، سنوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرهوشنگ شجری
۲۱:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
میخاستم بدونم اگه اداره ای کارگر قراردادی باسابقه بیست سالشو اخراج کنه وهرسال سنوات داده باشه سالی سه ماه تعلق میگیره یانه سنوات
United States of America
سید ابوالقاسم شفیعی کنارسری
۲۱:۲۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
بنده از سال 80 تاکنون در یک شرکت معتبر مشاور سد و امور نیروگاه به عنوان تکنسین کار میکنم.نوع قرارداد ما مدت معین بوده و هرساله تمدید میشود.شرکت قصد داره به علت عدم نیاز،رابطه کاری با بنده را قطع کند.سوال:سنوات ما سالانه پرداخت شده است.آیا میتوانیم مابه التفاوت سنوات سال 80 تا 98 را از شرکت مطالبه نماییم؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۵۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
باسلام بنده ۷سال و۸ماه کارمیکنم ۶سالو۵ماه بیمه دارم خواستم بدونم سنوات پایان کارم چقدرمیشه
Iran (Islamic Republic of)
جلیلی
۱۰:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
با تشکر مهربان
آخرین اخبار