رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب گفت: در وضعیت فعلی اهمیت دادن به وضعیت اقتصادی مردم، جوانان و مشکلاتی که در جلوی پای آن‌ها قرار دارد و حل معضل بیکاری می‌تواند به حل معضلات در جامعه کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا سالاری رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب با تاکید بر اینکه امنیت اقتصادی باید در فاریاب بهبود یابد، گفت:اکثر مردم این منطقه کشاورز هستند و هر ساله در موقع برداشت، مقداری از محصول آن‌ها روی زمین می‌ماند که این امر موجب نا امیدی در اجتماع می‌شود.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب با برشمردن راهکار‌ها برای احساس امنیت اظهار داشت: پرهیز و عدم حضور دستگاه‌های قضایی و نیرو‌های ضابط در مسائل سیاسی و جناحی، اجرای عادلانه قوانین در همه زمینه‌ها موجب احساس امنیت در جامعه می‌گردد.

وی اظهارکرد: اجرای عادلانه بودجه و واگذاری معادن و ... در کاهش آسیب‌های اجتماعی بی تاثیر نیست و برگذاری کلاس‌های آموزشی، دینی و مذهبی در زمینه تقویت باور‌های مردم بی تاثیر نخواهند بود.

این مقام قضائی در مورد مجازات جایگزین حبس اظهار داشت: مجازات‌های جایگزین حبس، به معنی تغییر و تعویض مجازات مصرح قانونی با نوع دیگری است که برای متهم مناسب‌تر باشد.

سالاری بیان داشت: زمانی مجازات حبس بهترین مجازات قلمداد می‌شد؛ اما اکنون بعد از گذشت مدتی، مضرات آن برای همه آشکار شده و آثار منفی و زیان‌بار آن برای شخص زندانی، خانواده‌ی او و جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی ادامه داد: مجازات حبس با توجه به غلبه معایب آن بر فوایدش، نمی‌تواند در زمینه اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم آنها، رسالت خود را ایفا کند و نه تنها در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است، بلکه حتی در برخی مواقع اصلاح آن‌ها را سخت‌تر کرده و حتی گاهی مجرمان را حرفه‌ای‌تر از سابق کرده است.

سالاری عنوان کرد: همچنین با توجه به ناکارآمد بودن مجازات حبس به ویژه حبس‌های کوتاه مدت در اصل و بازپروری زندانیان و همچنین هزینه‌های اقتصادی زندان، مشکلات بهداشتی و روانی در آن پیش بینی مجازات جایگزین حبس لازم و مفید به نظر می‌رسد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب افزود: بر همین اساس امروزه سیاستگذاران جنایی ایران در راستای حبس زدایی و منع استفاده بیرویه از مجازات حبس در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، مجازات جایگزین را پیش بینی کرده اند.

وی تصریح کرد: مجازات جایگزین حبس را باید نتیجه جنبشی دانست که از آن به جنبش حبس زدایی یاد میشود، در ایران با توجه به هزینه‌های سرسام آور، نگهداری از زندانیان و حبس مجرم موجب محروم کردن جامعه از نیروی کار می‌شود و پایین آمدن سطح بهداشت و اخلاق و بالاخره ازدیاد جرایم به ویژه تکرار جرم را در پی دارد.

سالاری از علل دیگر پیش بینی مجازات جایگزین حبس را اینگونه عنوان کرد: زندان زمانی می‌تواند نفس بازآفرینی را داشته باشد که مدت زمان لازم برای اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای آماده سازی مجرم به آغوش جامعه را داشته باشد.

وی اضافه کرد: زندان‌های کوتاه مدت باعث می‌شود که برچسپ زندانی به محکوم بخورد و در نتیجه وی را از اجتماع دور کند، فلذا لازم است تمام مردم دست در دست هم دیگر دهند تا بستر‌های لازم برای اجرای مجازات جایگزین حبس فراهم شود.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب گفت: آمار عملکرد این حوزه قضایی با وجود آمار پرونده‌های بالا در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ این حوزه قضای در سطح استان اول بود.

وی مهمترین مشکل و معضل در حوزه قضایی خود را از اختلافات بر سر معادن، اختلافات ملکی به دلیل اینکه پلاک ثبتی ندارند و افراد از روی اشتباه زمین‌های منابع طبیعی و ملی را تصرف کرده اند و آن را ملک خود می‌دانند، اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شود و عدم در ک. افراد از قانون برشمرد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب با اشاره به وضعیت امنیتی این شهرستان ابراز داشت: این شهرستان الحمدالله از نظر امنیتی در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار دارد.

وی با اشاره به تغییرات ناشی از اجرای قانون آیین دادرسی کیفری بیان داشت: در این شهرستان با تصویب این قانون حقوق متهم و شاکی در مرجع انتظامی و هم در دادگاه به وی تفهیم و طی ۲۴ ساعت متهم تفهیم اتهام می‌گردد.

سالاری ادامه داد: همچنین ابلاغ الکترونیکی، آموزش‌های لازم به ضابطین دادگستری داده می‌شود و نظارت کامل و مستمر بر انجام کار‌های آنها، ابلاغ و احضار طرفین به مهر و یا امضای قاضی صورت می‌پذیرد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب راه اندازی سامانه ثنا را موجب صرفه جویی در هزینه‌ها و و فرآیند دادرسی دانست و گفت: راه‌اندازی این سامانه موجب جلوگیری از تضییع حق و حقوق مردم از طریق ابلاغ به موقع و همچنین موجب حفظ حریم خصوصی افراد شده است.

وی اظهارکرد: تا جایی که قانون این اجازه را داده است راهکار‌های مثل آزادی مشروط، تعلیق مجازات، معافیت از کیفر و همچنین پذیرش توبه مجرم استفاده گردیده است.

سالاری بهترین تدابیر اندیشه شده برای کاهش معضلات موجود در شهرستان را اینگونه عنوان کرد: بهترین راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم، شناخت عوامل و نوع آن‌ها شامل غرور و کنجکاوی افراد، خلأ‌های قانونی، اعتیاد، بیکاری و کمبود منابع و امکانات در جامعه است.

وی ادامه داد: برای کاهش جرایم هماهنگی‌های بین دستگا‌های دولتی صورت گرفته و مبارزه گسترده‌ای علیه سوداگران مرگ شده است، پایگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی برای ترک اعتیاد تاسیس و همچین ارجاع دادن پرونده‌های توسط میانجیگر تا حدودی موجب رفع معضلات شده است.

سالاری ابراز داشت: بهترین راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم، تاکید براقتدار قوه قضاییه و نیرو‌های ضابط این قوه، برنامه ریزی طولانی مدت مدت فرهنگی خصوصا در آموزش و پرورش و شناسایی این آسیب‌ها و راهکار‌های مبارزه با این آسیب ها، اهمیت دادن به سنت‌ها و باور‌های مردم، استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که در دهه هفتاد به بعد در منطقه جیرفت، کهنوج و رودبار جنوب در طرح خلاء سلاح که نتیجه مثبتی داده است.

سالاری با اشاره به کمبود‌ها و مشکلات در حوزه اداری و قضایی شهرستان فاریاب گفت: با کمبود شدید کادر اداری و قضایی روبرو هستیم، عدم استحکام لازم ساختمان دادگستری و نبود فضای لازم، نداشتن ساختمان دادگستری، کمبود و نبود فضای لازم برای نگهداری پرونده‌ها در آن، نداشتن مهمان سراخانه‌های سازمانی برای کادر قضایی و اداری را دیگر موارد است.

وی عنوان کرد: در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری با کمبود شدید سیستم‌های رایانه ای، میز صندلی، وسایل سرمایشی و گرمایشی، افت برق در ساعات کاری روزانه مواجهه هستیم.

رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب گفت: در زمینه مبارزه با زمین خواری و تصرف عدوانی نیز اقدامات موثر و مفیدی برای حفظ املاک بیت المال صورت گرفته است.

علیرضا سالاری سال ۱۳۹۲ فعالیت قضائی خود را در شعبه اول اجرای احکام کیفری شهرستان عنبرآباد آغاز کرد و بعد از مدتی به سمت دادیار شعبه اول و جانشین دادستان و بعد به عنوان بازپرس شعبه اول به ادامه کار مشغول شده و هم اکنون در سمت رئیس حوزه قضایی شهرستان فاریاب فعالیت دارد.

انتهای پیام/ی

با کمبود شدید کادر اداری و قضایی روبرو هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار