مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت:در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پست‌های مصوب این اداره کل بلاتصدی بوده و تعدادی از شهرستان‌های جنوبی و شرقی هم فاقد خدمات پزشکی قانونی هستند.

70درصد پست های پزشکی قانونی خالی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان عباس آمیان گفت: در حال حاضر این اداره کل با ۲۲ پزشک از مجموع ۱۲۰ پزشک پیش بینی شده و ۲۶ پرسنل رسمی از مجموع ۳۰۰ پرسنل پیش بینی شده به همراه ۲۳ پرسنل قراردادی و ۱۴ نیروی کارگری خدمات پزشکی قانونی را به پیش می‌برند.

وی در تشریح عملکرد حوزه متبوع خود در سال ۹۶ عنوان کرد: در سال ۹۶ مجموعا ۱۱۴ هزار و ۵۲۵ فعالیت در بخش معاینات بالینی صورت پذیرفته که معاینات بالینی ۶۶ هزار و ۲۸ مورد، ارش و نقص عضوی ۱۷ هزار و ۹۹۸ مورد و سایر ۳۰ هزار و ۴۹۹ مورد بوده است.

آمیان گفت: در حوزه معاینات اجساد و متوفیات اداره کل پزشکی قانونی ۲ هزار و ۷۸۳ جسد مورد معاینه و بررسی واقع شد که یک هزار و ۲۸۰ مورد آن فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: بخش کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی ۷۲۷ پرونده را مورد رسیدگی قرار داده است و در آزمایشگاه‌های اداره کل پزشکی قانونی آزمایشگاه پاتولوژی ۶ هزار و ۳۲۳ لام آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته، آنالیز دستگاهی ۲ هزار و ۵۸۴ مورد، تست الکل، مواد مخدر و روانگردان‌ها ۴ هزار و ۲۴۲ مورد و استخراج سم شناسی بر حسب نوع آزمایش و نمونه‌ها ۱۱ هزار و ۲۴۲ مورد انجام شده است.

آمیان وضعیت و بودجه‌ای و امکاناتی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظر به اینکه پروژه ساختمانی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان تکمیل شده است، برای تجهیزات آزمایشگاهی، سکوبندی استاندارد آزمایشگاهی، راه اندازی آزمایشگاه DNA حداقل ۷۰ میلیارد ریال کسری بودجه دارد.

وی اظهار داشت: امکانات آزمایشگاهی این اداره کل عمری بیش از ۲۲ سال دارند و هزینه نگهداری آن مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه آزمایشگاه فلزات سنگین و آزمایشگاه ژنتیک از ضروری‌ترین نیاز‌های این استان است، امکانات شهرستانی هم در حداقل وضعیت خود بوده و در عمده شهرستان‌ها از حداقل امکانات نیز بی بهره هستیم.

آمیان گفت:: در حال حاضر این اداره کل در شهرستان‌های فاریاب، قلعه گنج، نرماشیر، رابر و کوهبنان فاقد پزشکی قانونی و در شهرستان‌های عنبرآباد، انار، بردسیر، ریگان، منوجان، ارزوئیه، راور، فهرج، شهربابک، رودبار جنوب و بافت با حداقل یک پنجم نیرو و فاقد ساختمان اداری مستقل و تالار تشریح و در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، کهنوج، بم، جیرفت و زرند با حداقل یک سوم نیرو فاقد آزمایشگاه و شهرستان کرمان با حداقل یک سوم نیرو علیرغم پیش بینی مراکز شماره یک و دو با یک مرکز و با حداقل امکانات مشغول به کار و ارائه خدمات هستند.

وی گفت: اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان علیرغم همه کمی‌ها و کاستی‌ها در دسته بندی کیفی استان‌ها رده مطلوبی را داراست و از لحاظ کیفیت کار در رده استان‌های قطب قرار دارد، از نظر آزمایشگاهی به عنوان قطب جنوب شرق کشور استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را هم پوشش می‌دهد و از لحاظ کمیسیون‌های تخصصی هم رده بالاتر کمیسیون‌های جنوب شرق را داراست.

مدیرکل پزشکی قانون استان کرمان با اشاره به مهمترین تحولات اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان در سال گذشته بیان کرد: انجام چندین طرح پژوهشی و تحقیقاتی و کمک به چندین پایان نامه دانشجویی اعم از پزشکی، پیراپزشکی و ... را داشتیم و از لحاظ کیفی کماکان نتایج آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان در رده آزمایشگاه‌های با کیفیت ارزیابی شد.

آمیان تصریح کرد: تکمیل امور ساختمانی پروژه مرکز استان کرمان، پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه رفسنجان و سازوکار تامین بودجه مورد نیاز پروژه شهرستان جیرفت و زرند در دستور کار قرار گرفت.

وی در مورد میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های وارده به پزشکی قانونی استان کرمان بیان کرد: پرونده‌های آزمایشگاهی بسته به نوع آزمایش از یک ساعت تا ۱۵ روز و در مواردی که به دلیل فقدان امکانات مجبور به ارسال نمونه به استان‌های تهران و اصفهان می‌باشیم به ۴۵ روز هم میرسد.

آمیان ادامه داد: پرونده‌های کمیسیون ۲۵ روز است، اما در شرایط ویژه و پرونده‌های حساس قضایی ظرف ۲۴ ساعت هم کمیسیون تشکیل شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: پرونده‌های معاینات سرپایی در مواردی که نیاز به مشاوره نباشد تا یک ساعت و
در مورد پرونده‌های نیاز به مشاوره‌های تخصصی بسته به سرعت عمل مراجعه کننده دارد و معمولا به محض ارائه فرم‌های مشاوره ظرف ۲ ساعت پاسخ آماده می‌شود.

وی برنامه‌های در دست انجام و طراحی شده پزشکی قانونی استان کرمان در سال جدید را مورد اشاره قرار داد و افزود: علیرغم اینکه انتظار میرفت پروژه پزشکی قانونی شماره ۱ در سال ۹۶ به بهره برداری برسد به دلیل عدم تامین اعتبار تا سطح ۹۵ درصد پیشرفت باقی ماند، در سال جدید پروژه پزشکی قانونی شماره ۱ شهرستان کرمان به مرحله بهره برداری خواهد رسید که به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر است، همچنین تکمیل پروژه ساختمانی شهرستان‌های رفسنجان و جیرفت در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: بیش از ۹۸ درصد پرونده‌های قضایی به صورت مستقیم با دستور قضایی و یا با واسطه نیروی انتظامی آن هم با دستور قضایی مرتبط با محاکم قضایی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، مهمترین ویژگی آیت الله بهشتی را نظم در کنار شفقت به خلق خدا، بینش و امیدواری به آینده‌ای روشن، ابتکار و نوآوری با اتکای به علم، تقوی الهی، اخلاق در کنار جهاد و مبارزه دانست و گفت: پیام بنده به بهانه هفته قوه قضائیه، پیروی از اندیشه‌های شهید بهشتی در قوه قضائیه و تلاش برای رساندن جایگاه قوه قضائیه به حد آرمانی آن متناسب با شان حکومت اسلامی است.

 آمیان افزود: یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در حوزه تخصصی پزشکی قانونی رسیدگی به قصور پزشکی است، هر ساله افرادی هستند که در مراحل سیر درمان از روند بهبودی خود رضایت نداشته و احتمال قصور پزشکی را مطرح می‌کنند، لذا در صورت طرح دعوی در محاکم قضایی، مرجع رسیدگی به آن پزشکی قانونی است.
انتهای پیام/ح

70درصد پست های کار در پزشکی قانونی کرمان خالی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار