ماندانا رکنی کارشناس ارشد مشاوره و روانشناس کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص رفتارهای پرخطر نوجوانان با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر به رفتارهایی اطلاق میشود که سلامت جسمی، روانشناختی و اجتماعی افراد را به خطر میاندازد اظهار کرد: رفتارهای پر خطر در نوجوانان به ۲ گروه تقسیم میشوند؛ که گروه اول رفتارهایی هستند که سلامت و بهزیستی خود فرد را به خطر میاندازد مانند مصرف مواد مخدر، الکل، سیگار و رفتارهای جنسی ناایمن.
وی ادامه داد: گروه دوم رفتارهایی شامل دزدی، پرخاشگری و گریز از خانه و مدرسه رفتارهایی هستند که سلامت و بهزیستی سایرین را هم تهدید میکند.
این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: نوجوانان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در برابر رفتارهای پرخطر هستند.
ماندانا رکنی در خصوص زمینههایی که موجب گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر میشود، گفت: نوجوان برای اثبات جایگاه و نقش خود در جامعه، خانواده و مرکز توجه قرار گرفتن به رفتارهای مخرب و پرخطر روی میآورد.
این روانشناس کودک و نوجوان برای جلوگیری از تلاش نوجوان برای کشیده شدن به راههای پرخطر گفت: باید ارتباطات در بستر خانواده تقویت شده و بین والدین و نوجوان دلبستگی و صمیمیت به وجود آید.
وی تاکید کرد: نوجوانانی که با والدین خود پیوند و دلبستگی برقرار نکنند، با همسالان ارتباط نزدیکتری برقرار کرده و بیشتر تحت تاثیر آنها قرار میگیرند و بدین ترتیب بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر قرار خواهند گرفت.
رکنی اظهار کرد: اگر ارتباطی صحیح و دوستانه بین والدین و نوجوان وجود داشته باشد تهدید بسیاری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر از نوجوانان دور می شود.
وی به والدین توصیه کرد: برای پرکردن خلا ارتباطی با نوجوان به منظور پیشگیری از احساس کمبود عاطفی در آنها، وقت اختصاصی برای نوجوان خود در نظر بگیرند، با هم دوستانه گفت و گو کنند، همراه هم فیلم تماشا کنند، بیرون بروند یا مشغول فعالیتی شوند که از نظر فرزندشان جذاب است.
این روانشناس کودک و نوجوان افرود: دومین دلیل روی آوردن به رفتارهای پر خطر عوامل محیطی و اجتماعی از قبیل فشار همسالان و تقلید از آنها، زندگی در محیطهای پرخطر، فشار روانی مربوط به مدرسه و تأثیرپذیری از رسانههاست.
وی در خصوص راهکار مقابله با عوامل محیطی و اجتماعی ایجادکننده رفتارهای پر خطر در نوجوان گفت: در این زمینه به والدین توصیه میشود که جهت تقویت مهارت جرات ورزی، نه گفتن و مقاومت در برابر فشار همسالان با نوجوان گفتگو کرده و نتایج آن را برای نوجوان تشریح و در مورد بهترین برخورد با این شرایط، کمک بگیرند.
رکنی همچنین با توصیه به والدین به منظور پیگیری عملکرد تحصیلی فرزندان افزود: در صورت ضعف نوجوان در بعضی دروس، از دبیران مربوطه کمک بگیرند تا بدین ترتیب از انتخاب همسالان منحرف به منزله راه فراری برای رهایی از فشار روانی مدرسه و احساس ناکامی، پیشگیری کنند.
این روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر نظارت والدین بر دوستان و ارتباط نوجوان اظهار کرد: والدین لازم است در کنار افزایش صمیمیت و ارتباط مؤثر، بر نوع دوست یابی و دوستان فرزندشان، طوری که حساسیت ایجاد نشود، نظارت داشته باشند و آنها را به منزل دعوت کرده و حتی در کنارشان فعالیتهای مشترک انجام دهند.
رکنی با اشاره به اینکه که نوجوانانی که رفتارهای پرخطر انجام میدهند دارای منبع کنترل بیرونی هستند و در مقایسه با نوجوانان عادی اعتماد به نفس کمتری دارند گفت: والدین باید به منظور تقویت مهارت حل مسئله، تصمیم گیری و اعتماد به نفس نوجوان، او را تا حدامکان در مسایل مختلف خانواده دخیل کرده و نظرات سازنده و مثبت او را عملی کنند.
وی یادآورشد: شناخت ویژگیهای رشد نوجوانان، تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آنها در سنین مختلف، آشنایی با خطراتی که نوجوانان را تهدید میکند، شیوههای فرزند پروری و راهکارهای مراقبت از آنها میتواند موجب ارتقای نقش خانوادهها جهت پیشگیری از رفتارهای پر خطر و آسیبهای اجتماعی در بین نوجوانان شود.
انتهای پیام/