بطحایی گفت: در فضای افراط و تفریط همکاران ما در مدارس غیردولتی اذیت‌های زیادی را تجربه کردند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استان‌های کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی افراد با نگاه نقادانه به مشارکت غیر دولتی نگاه می‌کنند، ‌گفت: برخی افراد همواره انتقاد می‌کنند که آموزش و پرورش به دلیل ماهیت حاکمیتی نباید سراغ مشارکت برود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه نیافتن مشارکت‌های مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب مشارکت مردمی کاهش پیدا کرده و این به دلیل نگاه برخی از مدیران وقت بوده است اما در برخی از ادوار آموزش و پرورش، مدیرانی بر سر کار آمدند که معتقد بودند مشارکت یک الزام برای ارتقای آموزش و پرورش است .

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم و بخش غیر دولتی به موفقیت نخواهد رسید، اظهار کرد: امروز مشارکت‌های غیر دولتی با رشد مواجه شده و توانسته است موفقیت‌هایی را به دست آورد.

بطحایی تصریح کرد: البته باید مراقبت کنیم تا مشارکت در بخش‌های تصدی‌گری وارد شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که در مدارس غیر دولتی بوجود آمده است، اظهار کرد: در فضای افراط و تفریط همکاران ما در مدارس غیردولتی اذیت‌های زیادی را تجربه کردند ما خانواده بزرگی هستیم که بخشی از آنها کارمندان آموزش و پروش دولتی هستند و برخی دربخش غیر دولتی فعال هستند.

بخش غیر دولتی آموزش و پرورش صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد

بطحایی ادامه داد: ما یک خانواده هستیم که ماموریت تربیت نسل آینده را برعهده داریم، نگاه خط کشی و جداسازی بخش دولتی از غیردولتی نگاه تخریب کننده‌ای است؛ بخش غیردولتی با سختی کار را به جلو می‌برد و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است.

وی با بیان اینکه نظارت در بخش غیر دولتی و دولتی پیش می‌رود، گفت: نظارت در هر دوب خش به یک صورت است، نظام نظارت باید به عنوان رکنی از واحدهای مدیریت در هر دو بخش دولتی و غیردولتی تقویت شود.

نظارت مستقل ناکارآمد است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظارت بخش مهمی از مدیریت اموزشی در آموزش و پرورش است گفت: نظام مدیریتی باید پابه پای تغیرات مهندسی شود اگر نظارت بخواهد بصورت مستقل عمل کند ناکارآمد خواهد بود.

بطحایی اظهار کرد: نظارت صرفا یک بازدید تصادفی نیست بلکه ما به عنوان ناظر آگاهیم چه چیزی را می‌خواهیم مورد نظارت قرار دهیم و آثار آنرا می‌دانیم.

وی با اشاره به تحلیل نظارت ناظر گفت: ناظر تحلیل عوامل نمی‌کند بلکه تفاوت بین آنچه باید انجام می‌شده و آنچه عملکرد بوده است را نشان می‌دهد، در مفهوم کلی انحراف و انطباق نشان داده می‌شود.

وزیر آموزش و‌پرورش ادامه داد: ظوابط به مدارس ابلاغ شده و مدیران مدارس باید آنها را انجام دهند، نظارت با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و فاصله بین عملکرد و ضوابط گزارش داده می‌شود؛ در نظارت تحلیل عوامل نمی‌کنیم بلکه ناظر باید انرژی خود را صرف فهم علت بوجود آمدن دلایل انحراف کند.

بطحایی تصریح کرد: در آموزش و پرورش، دریایی از موضوعات قابل نظارت وجود دارد و اگر بخواهیم همه موضوعات را مورد نظارت قرار دهیم موفق نخواهیم شد، وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه و داخل مجموعه مدیریتی او است؛ مدیری که در مدرسه کار می‌کند وظیفه اصلی نظارت عملکرد را دارد و آن چیزی که می‌تواند اعتماد دستگاه‌ها را جلب کند نظارتی است که در مدرسه توسط مدیر انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به شاخص های کلیدی اظهار کرد : شاخص های کلیدی عملکرد، مسیر ناظر بیرونی را مشخص می‌کند تمرکز ناظر بیرونی باید بر شاخص های کلیدی عملکرد باشد و مسیر حرکت درست مدرسه را مشخص کند.

وزیر آموزش و‌پرورش با بیان اینکه تفاوت نگاه مدارس دولتی و غیر دولتی با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است، گفت: افراط و تفریط‌ها بسیار بوده اند و امروز سرمایه اجتماعی ما در خطر است و باید از این سرمایه محافظت کنیم، این محافظت در گرو گزارش‌های متعددی است که به جامعه ارائه می‌شود.

بطحایی ادامه داد: ارائه گزارش‌های مستمر با تاکید بر شاخص‌های کلیدهای مهم است؛ گزارش‌های کلی دردی را دوا نمی‌کند و بلکه گزارش‌ها باید بصورت مستمر ارائه شود تا جامعه تشخص دهد، تحولات تا چه حدی خوب بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رفتارهای تهدید آمیز گفت: در بخش غیر دولتی دلایل مختلفی سبب تهدید شدن سرمایه های اجتماعی می‌شود برای مثال در سال‌های گذشته در برخی مواقع مدارس به دلایلی اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کردند و این اتفاق سبب شد که نگاه به مدرسه غیردولتی تغییر کند.

مسئولیت پذیری مدیران راه‌های خطا را می‌بندد

وی با بیان اینکه مسئولیت پذیری در مدیران دولتی و غیردولتی باید افزایش پیدا کند، گفت: مدیر باید بداند چه وظیفه ای دارد و مسئولیت پذیری است که راه خطاها را سد می‌کند؛ نگاه مدیریتی مدیر مدرسه اجاره نمی‌دهد فردی بدون طی مراحل اداری و‌ گزینشی به عنوان معلم انتخاب شود.

بطحایی خاطر نشان کرد: به کارگیری نیروی انسانی چه غیر دولتی و دولتی بسیار حساس است و نباید اجازه دهیم هر فردی حتی اگر دانشمند باشد وارد مدرسه شود، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم هرکسی وارد مدرسه شود زیرا مدرسه ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار