وضع تعرفه گمرگی جدید در آمریکا، واشنگتن را در مقابل همپیمانان تجاری خود قرار داده است و تاثیری منفی بازار‌های جهان به همراه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا روز جمعه اولین واکنش خود را در برابر اقدام آمریکا در وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم نشان داد و به همراه کانادا و مکزیک به انتقاد از سیاست‌های تجاری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پرداخت.

ترامپ در عملی کردن شعار «آمریکا نخست»، که در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده بود، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه‌ای ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم وضع کرد. به دنبال این اقدام دولت ترامپ، اتحادیه اروپا نیز به همراه همپیمانان اصلی‌اش به این اقدام واشنگتن واکنش نشان داد.  البته، دولت ترامپ پیشتر از شمار دیگری از قرارداد‌ها و توافقنامه‌هایی که واشنگتن با اتحادیه اروپا امضا کرده بود خارج شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به توافقنامه آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد به طرح شکایت‌ها و چالش‌های حقوقی علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مبادرت خواهد کرد.
مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو است. این سازمان به حکمیت و داوری در خصوص اختلافات تجاری میان اعضای خود مبادرت می‌ورزد. ترامپ بار‌ها انتقاد و ناخرسندی خود را از سازمان تجارت جهانی ابراز کرده است.

همزمان اتحادیه اروپا به طرح شکایتی علیه چین به علت نادیده گرفتن قوانین مالکیت معنوی مبادرت ورزیده است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست.

سسیلیا مالمستروم، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: «اگر بازیگران عرصه تجارت جهانی به کتاب قانون احترام نگذارند، سامانه تجارت جهانی از هم خواهد گسیخت. به همین دلیل است که ما چین و آمریکا را در سازمان تجارت جهانی به چالش کشیده‌ایم.»

در عین حال، اتحادیه اروپا در نظر دارد بر برخی از کالا‌های وارداتی خود از آمریکا، مانند نوشیدنی، موتورسیکلت و لباس‌های جین، تعرفه‌های جدید وضع کند. ارزش این تعرفه‌ها بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

آمریکا در ماه مارس گذشته تصمیم خود را برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرد. با این حال، واشنگتن وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا و کانادا را تا ۳۱ مه به تعویق انداخت. اتحادیه اروپا بزرگترین منبع خارجی تامین‌کننده فولاد و آلومینیوم مورد نیاز آمریکا محسوب می‌شود.

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم واکنش تند جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، را نیز به همراه داشت. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز از این تصمیم ترامپ به شدت انتقاد کردند.

نخست وزیر کانادا گفت: «این تعرفه‌ها نوعی نادیده گرفتن مشارکت امنیتی طولانی مدت بین دو کشور آمریکا و کانادا محسوب می‌شود.»

کانادا در واکنش به اقدام آمریکا در وضع تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرد که بر واردات این کشور از کانادا تعرفه‌ای بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کانادا (معادل ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا) وضع خواهد کرد.

رهبران اروپایی نیز به این اقدام ترامپ واکنش‌های تندی نشان دادند. مکرون در گفتگوی تلفنی با ترامپ وضع تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم را غیرقانونی توصیف کرد. وی گفت اروپا به شکلی جدی و مناسب در این خصوص واکنش نشان خواهد داد.

مکرون در گفتگو با خبرنگاران این اقدام آمریکا را از جهات متعدد اشتباه توصیف کرد «زیرا چنین عملی با دمیدن به آتش ملی‌گرایی اقتصادی به نبود توازن‌های بین‌المللی موجود در شرایط کنونی هر چه بیشتر دامن می‌زند.»

او تصریح کرد: «ملی‌گرایی به معنای جنگ است. این درست همان چیزی است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی روی داد.»

از سوی دیگر، آنگلا مرکل در برلین گفت: «این اقدام به شکل‌گیری تحولاتی منتهی خواهد شد که در نهایت به همه آسیب می‌رساند.»

مکزیک هم اعلام کرد اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در برابر اقدام آمریکا انجام خواهد داد و انواع کالا‌های وارداتی از آمریکا را مشمول تعرفه‌های جدید خواهد کرد.

تنش‌های بی‌سابقه تجاری بین آمریکا و متحدان اصلی‌اش باعث شده است که گروه هفت تصمیم بگیرد در کانادا نشستی برگزار کند. نشست اعضای گروه هفت معمولا محملی برای مصالحه و گسترش تجارت محسوب می‌شود.  بیل مورانو، وزیر دارایی کانادا، در آستانه نشست گروه هفت در کشورش به خبرنگاران گفت: «من به روشنی مراتب مخالفت خود را با اقداماتی که آن‌ها (آمریکایی‌ها) انجام داده اند، ابراز می‌دارم.»

او افزود: «من انتظار دارم که همه همپیمانان دیگر ما که در این نشست شرکت می‌کنند، مراتب نگرانی خود را از این بابت ابراز نمایند.»

این در حالی است که تنش در روابط تجاری آمریکا با همپیمانان اصلی‌اش تاثیر منفی خود را بر بازار‌های مالی جهان بر جای گذاشت.

انتهای پیام/

گزارش فرانس‌پرس از جنگ تجاری آمریکا و همپیمانانش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار