عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت:اروپا برای حفظ برجام باید در بالاترین سطح تضمین دهد تا منافع اقتصادی ما تأمین شود.

منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، با بیان اینکه اروپاییان باید برای حفظ برجام به ما تضمین‌های کافی بدهند، اظهار کرد: کشورهای اروپایی برای حفظ برجام باید تمام مواردی که مقام معظم رهبری در صحبت با کارگزاران نظام بیان کردند را بعنوان تضمین به ما بدهند.

وی ادامه داد: همچنین اروپا باید محموله نفتی و محصولات ما را تأیید کند و در موضوعات بیمه، حمل‌ونقل و سایر موارد مشخص شده تضمین‌های کافی به ما بدهند. اروپا باید تمام تضمین‌ها‌یش نسبت به جمهوری اسلامی ایران را در بالاترین سطح انجام دهد تا منافع اقتصادی ما تأمین شود.

حقیقت‌پور با بیان اینکه لازم است هویت مستقل اروپاییان تثبیت شود تا بهتر بتوانیم با آنها کار کنیم، بیان کرد: نباید اینگونه باشد که کشورهای اروپایی تابع آمریکا باشند و بر اساس دستورات و خواسته‌های آمریکائیان بخواهند عمل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که اروپا در بالاترین سطح خواسته‌های ما را تضمین کند و از طرف دیگر ما شرط می‌گذاریم که اگر تضمین‌های کشورهای اروپایی اجرایی و عملیاتی نشد، ما از برجام خارج می‌شویم و کار خودمان را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اگر اروپاییان تضمین‌های کافی ندهند و یا اجرایی نکنند ما گزینه‌های متعددی پیش رو داریم، افزود: این گزینه ها در قانون اقدام متقابل و ماده واحده در مجلس نهم در ارتباط با تصویب برجام، مشخص شده است.

حقیقت‌پور بیان کرد: در قانون اقدام متقابل مشخص شده که اگر طرف مقابل موارد مورد نظر ما را اجرایی نکند ما به غنی سازی 20 درصد و همچنین جلوگیری از حضور ناظران در ایران و مواردی دیگر را در دستور کار قرار می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تأسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران خاطرنشان کرد: تقریباً تمام کشورهای اروپایی در تهران نمایندگی، سفارتخانه و یا دفتر دارند و دفتر جدیدی به عنوان دفتر اتحادیه اروپا به نظر من ضروری نیست.

انتهای پیام/

آیا اروپا برای حیات برجام، تضمین عملی می‌دهد؟

برچسب ها: برجام ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار