بعد از مراجعات متعدد مدیر موسسه شاخص پژوه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدارکی را برای شفاف سازی در این خصوص دریافت کردند؛ اساتید دانشگاه هم با ارائه اعتراضات خود در این حوزه ورود پیدا کردند، چرا که آنان به مدرک فروشی متهم شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژوهشگاه شاخص پژوه نهادی غیردولتی بود که از سال 91 با قراردادی بین رئیس وقت دانشگاه اصفهان و رئیس این مؤسسه آغاز به کار کرد.

فعالیت این پژوهشگاه ادامه داشت تا اینکه مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی طی نامه ای پایان کار این مرکز و انحلال آن را بر اساس مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور و همچنین بررسی های به عمل آمده اعلام کرد.

با اعلام وزارت علوم:

افرادی که از مجاری قانونی در شاخص پژوه  پذیرش شده باشند در مراکز متناظر جایابی می شوند

پس از انحلال، دانشجویانی که در این موسسه مشغول به تحصیل بودند برای پیگیری مطالبات خود به وزارت علوم مراجعه کردند تا به وضعیتشان رسیدگی شود، آنها معتقد بودند با توجه به پژوهش محور بودن رشته خود حتی به مرحله دفاع رسیده اند اما با تصمیم انحلال این پژوهشگاه شرایط آنها مشخص نیست و همین مسئله موجب شده هزینه و وقت آنها برای تحصیل در این پژوهشگاه اتلاف شود.

به دنبال این مراجعه یک منبع آگاه در وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه دانشجویان این موسسه 2 دسته می شوند، اظهار کرد: افرادی که به طور قانونی در این پژوهشگاه پذیرفته شدند برای ادامه تحصیل مشکلی ندارند و به دانشگاه‌های دیگر منتقل می‌شوند؛ همچنین برای دانشجویانی که رشته آنها در سایر دانشگاه های کشور وجود ندارد مواردی مشابه در نظر گرفته می‌شود تا به ادامه تحصیل در مقطع دکترا مشغول شوند و وزارت علوم پیگیر وضعیت این دانشجویان است.

این منبع آگاه در وزارت علوم اظهار کرد: برای گروهی که شرایط پذیرش آنها قانونی نبوده بررسی‌های لازم انجام می‌َشود و نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد و تعیین و تکلیف آنها به هیچ وجه مغفو‌ل واقع نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: پیگیری وزارت علوم برای تعیین تکلیف دانشجویان موسسه منحل شده شاخص پژوه


به دنبال این موضوع، وزارت علوم در خصوص پذیرفته شدگان پژوهشگاه (منحل شده) شاخص پژوه مجددا اطلاعیه ای به این شرح صادر کرد: ملاک تصمیم گیری، فهرست اسامی افرادی است که پژوهشگاه (منحل شده) شاخص پژوه رسماً و در زمان مقرر به وزارت علوم منعکس کرده است؛ افرادی که از مجاری قانونی (آزمون سراسری، استعداد درخشان، انتقال به داخل...) در پژوهشگاه پذیرش شده باشند، به زودی توسط وزارت علوم جهت ادامه تحصیل در مراکز متناظر جایابی خواهند شد.

سایر افرادی که نحوه ثبت نام آنها از مسیر متعارف و قانونی صورت نگرفته، لازم است در یک آزمون اختصاصی که برای همان مقطع ورودی طراحی و برگزار خواهد شد، شرکت کرده و در صورت احراز حد نصاب لازم، برای ادامه تحصیل به مراکز متناظر معرفی خواهند شد؛ اما این پایان کار نبود و تحولات درباره این موسسه با برخی پیگیری ها ادامه داشت و هربار هم وزارت علوم بر موضع انحلال پافشاری می کرد.

بررسی پرونده انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه/ از بی اعتباری مدارک صادره تا شکایت اساتیدی که به مدرک فروشی متهم شده‌اند

هیچ مرجعی نمی تواند درباره تعداد دانشجوهای شاخص پژوه اعلام نظر کند

حال باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری آخرین جزئیات انحلال این موسسه و بررسی چرایی آن با سید محسن قائم فرد مدیر حقوقی دانشگاه اصفهان به گفتگو پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: ضرورت تاسیس پژوهشکده شاخص پژوه چه بوده و فعالیت آن از چه سالی آغاز شده است؟

قائم فرد: مدیریت وقت دانشگاه از سال 90 و به منظور احداث ساختمان های جدید در این دانشگاه با تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی وارد انعقاد قرارداد شد که تاسیس این پژوهشکده هم از جمله این قراردادها بود؛ براساس تعهدات مقرر شد ساختمانی در دانشگاه اصفهان ساخته و قسمتی از آن برای انجام امور تحقیقاتی در اختیار این پژوهشکده قرار داده شود و بعد از آن در تملک دانشگاه اصفهان باشد.

همچنین براساس قرارداد انعقادی اعلام شد اگر پژوهشکده مذکور طبق مقررات دانشگاه اصفهان و وزارت علوم تمایلی به انجام فعالیت آموزشی داشت از امکانات دانشگاه استفاده کند اما متاسفانه بندهایی از این تفاهم نامه زمینه سوء استفاده های بعدی مسئولان این پژوهشکده را به همراه داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: شرح وظایف و اهداف مشخص شده در این قرارداد را می شود توضیح دهید؟

قائم فرد: براساس مصوبات وزارت علوم، پژوهشکده مجموعه کوچک تری از پژوهشگاه محسوب می شود و این درحالی است که این موسسه، پژوهشکده بود اما از ابتدا با عنوان پژوهشگاه آغاز به فعالیت کرده است؛ اقداماتی که انجام آنها منوط به رعایت قوانین و مقررات بوده است از سوی دیگر رفته رفته بسیاری از فعالیت های شاخص پژوه معطوف به کارهای آموزشی و جذب دانشجو به صورت غیرقانونی شد که دامنه و تبعات این اعمال غیرقانونی همچنان گریبانگیر مردم و مسئولین است.


بیشتر بخوانید: پذیرفته شدگان «پژوهشگاه شاخص پژوه» تعیین تکلیف می شوند


باشگاه خبرنگاران جوان: آمار دقیقی از تعداد جذب دانشجو در این پژوهشگاه دارید؟

قائم فرد: چندین سال از جذب دانشجو توسط این موسسه می گذرد اما هنوز هیچ مرجعی نتوانسته در خصوص تعداد دانشجوها اعلام نظر کند و این موضوع درحالی است که اگر اکنون فردی ادعا کند در این پژوهشگاه پذیرفته شده دلیل جدی برای رد یا قبول ادعای آن وجود ندارد.

طبق اطلاعات رسیده از سوی مرجع قضایی و انتظامی تعداد دانشجویان از 13 آغاز و تا بیش از 600 نفر هم ادامه داشته است اما با توضیحاتی که ارائه دادم همچنان هم احتمال تغییر این آمار وجود دارد؛ وزارت علوم هم با توجه همکاری نکردن شاخص پژوه با مسئولان در این خصوص به نتیجه ای نرسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه تعداد دانشجو از این پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند و آیا مدارک آنها مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات قرار گرفته یا خیر؟

قائم فرد: تعداد زیادی از دانشجویان موسسه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شده اند که مدارک ارائه شده مورد تایید وزارت علوم نیست و تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

بررسی پرونده انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه/ از بی اعتباری مدارک صادره تا شکایت اساتیدی که به مدرک فروشی متهم شده‌اند

شاخص پژوه از سال 95 منحل شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: رسیدگی به پرونده پژوهشکده شاخص پژوه در چه مرحله ای قرار دارد؟

قائم فرد: اگر به دنبال دریافت اطلاعات از مدیران موسسه شاخص پژوه باشیم، با ادعاها و صحبت های بسیار متنوع، متفرق، متناقض و متفاوتی روبرو می شویم اما براساس مدارک و مستندات زیادی که در اختیار داریم موسسه مذکور از سال 1395، منحل و مراتب چندین بار به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شده است.

بی اعتباری مدارک تحویل داده شده به دانشجویان ثابت شده و انحلال این موسسه مورد تایید مراجع قرار گرفته است؛ اما مسئولان برای رعایت حقوق مراجعان در حال انجام اقداماتی برای برگزاری آزمون از این افراد است از سوی دیگر ذی نفعان با مراجعه به دیوان عدالت اداری درخواست عدم برگزاری آزمون را داشتند که با صحبت های انجام شده برگزاری آزمون مورد موافقت آن ها هم قرار گرفت.

مقامات دیوان عدالت هم بر این اعتقادند که به دلیل عملکرد غیرقانونی این موسسه با برگزاری آزمون نمی توان در مورد آن ها تصمیم گیری کرد اما نکته جالب اینکه مدیران موسسه شاخص پژوه ابطال این آزمون را دلیلی بر تصحیح عملکرد چندین ساله خود می دانند.

اساس قرارداد شاخص پژوه مشکل دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: تخلفاتی که مسئولان این موسسه انجام داده اند در چه حوزه ای است؟

قائم فرد: اساس قرارداد مشکل دارد؛ چراکه بر اساس رعایت موارد قانونی تدوین نشده است، جذب دانشجو و ارائه مدارک غیرقانونی، برگزاری مراسم پایان فارغ التحصیلی و دفاع از رساله های غیرقانونی از جمله تخلفات این موسسه محسوب می شوند.

دستگاه های امنیتی و نظارتی همچون سازمان بازرسی و دفتر ارزیابی و نظارتی وزارت علوم گزارش های متعددی در خصوص فعالیت غیرقانونی این موسسه ارائه کرده اند که مورد تایید همه مراجع قضایی، انتظامی و اداری است؛ پژوهشکده شاخص پژوه منحل و حکم آن توسط مقامات وزارتی و قضایی صادر و مورد تایید آن ها قرار گرفته است اما با این وجود هنوز مدیران موسسه مذکور از کوچکترین نوشته ای که نشان از همکاری دارد سوء استفاده می کنند.


بیشتر بخوانید: پژوهشگاه شاخص پژوه لغو مجوز و منحل شد+متن نامه


باشگاه خبرنگاران جوان: تکلیف دانشجوهای این پژوهشکده چه می شود؟

قائم فرد: با توجه به اینکه موسسه در مقاطع تحصیلی مختلفی دانشجو دارد، وزارت علوم و تحقیقات به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مراجعین باید به گونه ای عمل کند که کمترین آسیب متوجه دانشجویان شود؛ اما متاسفانه مدیران این موسسه از این اقدام وزارت علوم و تحقیقات برای تبرئه کردن فعالیت های غیرقانونی خود سوءاستفاده می کنند.

بررسی 125 مدرک تحصیلی دانشجویان شاخص پژوه

باشگاه خبرنگاران جوان: چند مدرک تحصیلی توسط این موسسه صادر و تایید شده است؟

قائم فرد:گزارش های رسیده حاکی از آن است که 23 تا حدود 125 مدرک تحصیلی دانشجویان این موسسه مورد بررسی قرار گرفته ولی در حال حاضر وزارت علوم بیش از 600 طلبکار دارد که باید مدارک آن ها به صورت جزئی ارزیابی شود؛ تعدادی از دانشجویان نیز به دانشگاه های دیگر معرفی شده اند که تایید یا عدم صلاحیت آن ها برعهده دانشگاه هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان: رسیدگی به پرونده تخلفات این پژوهشکده تا چه زمانی ادامه دارد؟

قائم فرد: با توجه به اعلام وزارت علوم، پرونده موسسه مذکور بسته شده است، حتی طی جلساتی مسئولان دانشگاه اصفهان آمادگی خود را در خصوص پرداخت تمام حقوق این موسسه و خروج اموال خود از ساختمان مذکور اعلام کرده اند اما مدیران شاخص پژوه برای ادامه فعالیت همچنان در تلاش هستند.

ورود نمایندگان مجلس برای بررسی تخلفات شاخص پژوه

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در خصوص فعالیت شاخص پژوه کمیسیون آموزش مجلس اعلام نظر کرده است؟

قائم فرد: بعد از مراجعات متعدد مدیر موسسه شاخص پژوه به مقامات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدارکی را برای شفاف سازی در این خصوص دریافت و بررسی کردند؛ اساتید دانشگاه هم با ارائه اعتراضات خود در این حوزه ورود پیدا کردند و خواستار رسیدگی به موضوع شدند، چرا که آنان به مدرک فروشی متهم شده اند.

در همین راستا کمیسیون آموزش مجلس مصوبه ای ارائه داده که حتی این مصوبه هم مورد سوءاستفاده مدیر این موسسه قرار گرفته است. نکته مهم این است که مصوبه مذکور شامل سه مورد تایید انحلال همه فعالیت های آموزشی موسسه، تعیین تکلیف دانشجویان مجموعه توسط وزارت علوم و تعیین تکلیف ساختمان مجموعه توسط سیستم قضایی است، همچنین این کمیسیون به وزارت علوم پیشنهاد کرده است که این موسسه پس از طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم فعالیت پژوهشی خود را آغاز کند که این مورد هم به تایید وزارت علوم و تحقیقات نرسیده است.

گفتنی است، با شکایت سازمان بازرسی و ده ها تن از دانشجویان شاخص پژوه پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان تشکیل که نهایتا منجر به صدور کیفرخواست علیه امیرمحمود زاده شد و هم اکنون مشارالیه با تامین قرار 20 میلیارد ریالی آزاد است؛ این پرونده در شعبه دادگاه 117 کیفری استان در دست رسیدگی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار