روزنامه گاردین کشتار وحشیانه شماری از فلسطینیان به دست نظامیان صهیونیست، را اقدامی تابخشودنی توصیف کرد.

گاردین: اقدام نظامیان ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان نابخشودنی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین در گزارشی به جنایات دیروز رژیم صهیونیستی علیه معترضان غیرمسلح فلسطینی نزدیک نوار غزه پرداخت و اقدامات وحشیانه نظامیان این رژیم را مورد انتقاد قرار داد.

در گزارش گاردین آمده است: اقدام نظامیان ارتش اسرائیل نابخشودنی است وقتی آنها به سمت معترضانی آتش می‌گشایند و آنها را می‌کشند که بیشتر آنها غیرمسلح بوده و هیچ خطر جدی از سوی این معترضان متوجه آنها نبود. با این حال نظامیان اسرائیل روز گذشته در مرز با غزه  همین کار را انجام دادند. نیروهای اسرائیلی تظاهرکنندگان را با مهمات واقعی مورد اصابت قرار دادند. در نتیجه ده‌ها فلسطینی کشته و صدها تن مجروح شدند. این معترضان در مرز غزه تجمع کرده بودند تا حق خود را برای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی‌شان  یادآور شوند. به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل هیچ شرمی از ارتکاب آنچه به مثابه جنایت جنگی است، ندارد. چنین اتهاماتی بسیار جدی است. اسرائیل با محاصره غزه، 2 میلیون فلسطینی را در پشت سیم‌های خاردار و برج های نظامی محبوس کرده است. اقدام اسرائیل در مواجهه با فلسطینیان همانند رفتار یک زندانبان با شورش زندانی خود است.

گاردین در ادامه می‌نویسد: این ذهنیت اسرائیل بسیار خطرناک است. آنها همچنان به این رویه ادامه می‌دهند زیرا اعضای حزب راست‌گرای اسرائیل و اکثر وزرای کابینه فعلی آن این ایده را در ذهنشان پرورانده‌اند، که اسرائیل می‌تواند با توسل به نیروی نظامی برتر خود به آمال‌های ملی فلسطینیان پایان دهد. این سیاستمداران در اسرائیل مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند،کسی که وعده خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را تحقق بخشید. سفیر ترامپ که گروه‌های راست افراطی را در اسرائیل تامین مالی می‌کند، سفارت جدید این کشور در قدس را افتتاح کرد. این اقدام آمریکا اقدامی عاری از ملاحظه و تحریک‌آمیز بود که به تحقق چشم‌اندازهای صلح در این منطقه آسیب خواهد زد. موضوع قدس همانند مسئله آوارگان، شهرک‌‎سازی اسرائیل و تعیین مرزهای دو طرف، مسئله‌ای بی‌پایان خواهد بود. هیچ کشوری به طور بین‌المللی حاکمیت اسرائیل بر قدس را به رسمیت نمی‌شناسد. مسئله قدس باید از طریق مذاکره مشخص شود.

گاردین در ادامه این گزارش آورده است: رئیس جمهور آمریکا نیز با حمایت از اسرائیل به تلاش‌های دولتش برای نشان دادن خود به عنوان میانجی عادل این مناقشه خط بطلان کشید. هر گونه مذاکره صلح که با نظارت تیم ترامپ شکل گیرد احتمالا پیش از آغاز با شکست روبرو خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا زمانی متوجه این موضوع خواهد شد که شواهد نشات گرفته از اقدامات او با واقعیت موجود در تقابل با هم قرار گیرند. چه سرنوشتی در انتظار 300 هزار فلسطینی است که در قدس شرقی زندگی می‌کنند. آیا همگی آنها تحت محاصره قرار می‌گیرند و از حقوق انسانی خود محروم می‌شوند و سرزمین آنها مصادره می‌شود؟ آیا این اتفاقات رخ خواهد داد به دلیل  همان « حقیقت، صلح و عدالتی» که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمان استقبال از سفیر آمریکا در قدس اعلام کرد که به آن اعتقاد دارد؟ نتانیاهو و ترامپ با این اقدام خود مردمی را که در یاس عمیق به سر می‌بردند، شوکه کرده‌اند.  

گاردین نوشت: با کنار گذاشتن مسئله قدس از میز مذاکرات، فلسطینیان احساس می‌کنند تنها حق باقی‌مانده برای آنها حق بازگشت به سرزمین‌شان است. فلسطینیان هفتاد سال پیش در چنین روزی شاهد جنگ و اخراج آوارگان بودند و آن را فاجعه یا نکبت می‌دانند.

روزنامه گاردین در پایان یادآور شد اسرائیل اجرای حق بازگشت فلسطینیان را در تناقض با بقای خود می‌داند. این مسئله در حال حاضر حرف همه فلسطینیان است. به اعتقاد گاردین، مناقشه برای سرزمین مقدس بازی نیست که تنها یک برنده داشته باشد. بلکه ممکن است خلاف این موضوع درست باشد. یا هر دو طرف شکست خواهند خورد یا اینکه راهی را برای زیستن کنار هم پیدا خواهند کرد که از طریق آن هر طرف امنیت و استقلال مردم خود را تامین کند. اگر چنین امری محقق شود قدس پایتخت اسرائیل و قدس شرقی پایتخت فلسطین خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش انتقادی گاردین از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار