سامانه ثبت برند جهت ثبت نشانه تجاری محصولات و خدمات مختلف طراحی و توسعه یافته است. هدف از ایجاد این سامانه جلوگیری از کپی برداری و سو استفاده از محصولات و خدمات ارائه شده است. سامانه ثبت برند، به شما کمک می کند که بتوانید در کوتاه ترین مدت نسبت به ثبت برند به نام خود و تثبیت جایگاه محصول اقدام کنید. اگر می خواهید محصول تولیدی شما، متعلق به شما باشد و همه جا به نام شناخته شود، با ما همراه باشید تا اهمیت برند سازی، نحوه ثبت برند در سامانه ثبت برند را بررسی کنیم.
برند یک نام، علامت یا طرح تصویری گرافیکی و یا ترکیبی از آن ها است. هدف از طراحی برند معرفی کالا و خدمات یک فروشنده و یا گروهی از فروشنده ها برای جذب و ترغیب به خرید مشتری است. برند فرایندي جهت آگاهی و افزایش وفاداري مشتري به شمار می رود. این فرایند نیازمند فرمانی از بالادست و آمادگی براي سرمایه گذاري برای آینده محسوب می شود که نیاز به مدیریت صحیح تبلیغاتی به شیوه علمی و...دارد.
برندینگ عبارتند از: تمایل به هدایت بازار، پیشی گرفتن از رقبا و ایجاد جایگاه برتر در رقابت و خدمات، تأمین بهترین ابزار براي تسهیل دسترسی کارکنان به مشتریان. هم چنین برند را می توان به چند دسته تقسیم کرد که به اجمال در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف از ثبت برند، ثبت مالکیت و هویت سازمان شما محسوب میشود و با ثبت آن مالک نشانه (برند) میشوید؛ آن هم مالک انحصاری یعنی هیچ فرد یا سازمانی دیگری حق ندارد که بدون اجازه از شما استفاده تبلیغات و بر روی محصولات درج کند. هم چنین این امکان را از لحاظ قانونی به شما میدهد که علیه هر کسی که بدون اجازه از برند شما یا حتی علامتی مشابه علامت شما استفاده نماید، در مراجع قانومی شکایت و پیگیری نمایید. ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود. برند هم چنین جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است.
اول باید بین استفاده از علامت تجاری بدون ثبت آن و استفاده از علامت تجارتی که ثبت شده است تفاوت قائل شد. اما اگر علامت را ثبت نموده اید از مزایای زیر برخوردار هستید.
زمان قانونی جهت ثبت برند 10 سال از موعد تسلیم اظهارنامه ثبت آن است. لازم به ذکر است که این زمان بنا به تقاضای صاحب برند و صرف هزینه های مشخص برای دوره های متوالی 10 ساله قابلیت تمدید دارد.
هر تصویر گرافیکی مانند کلمه، حرف، ترسیمات، عکس، رنگ و یا از ترکیب آن ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات به کار رود، علامت تجاری حساب می شود. در برخی کشورها، اسلوگان و یا همان شعار تبلیغاتی نیز برند و در ادارات ملی به عنوان علامت تجاری ثبت می شود. بیشتر کشورها اجازه می دهند شکل هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیز ثبت گردند، مانند رنگ ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته بندی کالاها)، نشان های قابل شنیدن (صداها) یا نشان های قابل استشمام (بوها). با این حال، بسیاری از کشورها برای آن چه که به عنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند، محدودیتهایی قائل شدهاند و عمومآ اجازه ثبت نشانهائی را می دهند که قابل رویت هستند یا میتوان آنها را به صورت گرافیک نشان داد.
بر اساس ماده 37 قانون متقاضی ثبت برند ميتواند حداكثر تا 30 روز از تاريخ انتشار آگهي، اعتراض خود را مبني بر عدم رعايت مفاد بند (الف) ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره مالكيت صنعتي ارائه بدهد. به این ترتیب:
اداره مالکیت صنعتی رونوشتی از اعتراض نامه را به فرد درخواست کننده اطلاع می دهد و تنها به او 20 روز فرصت داده می شود تا نظر خویش را اعلام نماید. شخص متقاضی چنان چه خواسته خویش را تاکید کرده باشد می تواند یادداشتی استدلالی را به ادراه مربوطه ارسال کند. در صورت عدم انجام این کار اظهارنامه فرد مسترده شده اعلام خواهد گردید.
در صورت فرستادن یادداشتی از طرف متقاضی اداره مالکیت صنعتی رونوشتی از آن را به شخص معترض می دهد و با در نطرگیری نظرات طرفین و بر اساس قانون تصمیم بر ثبت برند در سامانه ثبت برند یا رد آن می گیرد.
چنان چه بر اساس یک سری مسائل و دلایل اظهارنامه تسلیمی منجر به ثبت نشود، هزینه های پرداختی برای آن قابل استرداد نیست.
هم چنین اگر اعتراض در کمیسیون رد گردد، هزینه رسیدگی به اعتراض نیز قابل استرداد نیست.
لازم به ذکر است اگر فرد اعتراض کننده خارج از ایران باشد، فرصت ها و زمان های داده شده به دو برابر افزایش خواهد یافت.
امیداواریم بتوانید با آگاهی از مزایای ثبت علائم تجاری به راحتی بتوانید اقدام به ثبت آن در سامانه ثبت برند کشور نمایید.
انتهای پیام/