مردم مسمومیت با قارچ‌های سمی را جدی بگیرند.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگوی خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  با بیان اینکه همه انواع قارچ ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، هشدار داد: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی، موجب مرگ شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از روی ظاهر یا مزه قارچ بگوییم کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن قارچ را تأیید کند.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ کدامند؟

همتی نشانه‌های زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق برشمرد و افزود: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری نیز با آن همراه می‌شود که این علایم، اغلب چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ بروز می‌یابد.

وی مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی را نیز نشانه‌های دیررس مسمومیت با قارچ عنوان کرد که ممکن است طی روز‌ها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت!

این مقام مسوول در دانشگاه ضمن بیان این مطلب که در صورت هر گونه تردید نسبت به مسمومیت با قارچ، باید هرچه سریع‌تر فرد مسموم شده به بیمارستان انتقال یابد، تاکید کرد: نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت.

همتی افزود: گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ‌های سمی باقی مانده خارج شود و از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت با قارچ، توصیه کرد: لازم است از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده شده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده کرد.
پختن قارچ، سمی بودن آن را از بین نمی‌برد!

وی اظهار داشت: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است.

همتی تاکید کرد: سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی اجتناب کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا قارچ‌های پرورش یافته در کارخانه را طبق تاریخ مصرف، استفاده کنند و به دلیل وجود حشرات و باکتری ها، قارچ‌ها را قبل از مصرف باید به خوبی شست و به طور کامل پخت.

افراد مشکوک به مسمومیت با قارچ می‌توانند در شیراز به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) واقع در انتهای خیابان سمیه، روبروی هتل هما و در شهرستان‌ها به بیمارستان محل سکونت خود مراجعه کنند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار