بازدیدکنندگان در نهمین روز از نمایشگاه کتاب، برخی از نقطه ضعف‌های نمایشگاه را بازگو کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نهمین روز از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تعداد بازدیدکنندگان بیش از سایر روزهای نمایشگاه بود.

جمعه روز تعطیل و فرصتی مغتنم برای دوستداران کتاب به شمار می رفت. آنان از این فرصت استفاده کردند و با حضورشان اقصی نقاط مصلی امام خمینی (ره) را مملو از جمعیت کردند.

به میان بازدیدکنندگان رفتیم و نظرات آنها را درباره نمایشگاه بین المللی کتاب جویا شدیم. بیشتر بازدیدکنندگان از مکان برگزاری نمایشگاه راضی بودند و می گفتند بهتر از شهر آفتاب است. مسیر بهتری دارد و دسترسی به نمایشگاه  در مصلی راحت تر از شهر آفتاب است.

افراد شاغل از مدت نمایشگاه گله داشتند و می گفتند در طول هفته فرصت ما خیلی محدود است که بتوانیم به نمایشگاه بیاییم. ای کاش مدت نمایشگاه بیشتر از 10 روز بود.

اما مهمترین مشکلی که اکثر مردم آن را بیان کردند و در مورد این مطلب اتفاق نظر داشتند، گرانی کتابها بود.

بازدیدکنندگان می گفتند: می دانیم که قیمت کاغذ و چاپ افزایش یافته است؛ اما نباید اینطور باشد. کتاب ها خیلی گران هستند. از طرفی ما را به خرید و خواندن کتاب تشویق می کنند، از طرفی قیمت کتابها را افزایش می دهند؛ در نتیجه ما هم نمی توانیم کتاب بخریم که این ضرری بزرگ هم برای ناشر است و هم مردم.

عده ای هم بودند که علاوه بر قیمت کتابها، مشکلات دیگری را مطرح کردند.

طبق نظر این افراد باید انتشارات را بر اساس موضوع کتاب هایشان تفکیک کنند و ناشرانی که محور فعالیت آنان یک موضوع خاص است در یک راهرو قرار بگیرند. در این صورت مخاطب می داند که برای تهیه کتاب تاریخی، هنری، اجتماعی، روانشناسی و... باید به کدام غرفه در کدام راهرو مراجعه کند. در حال حاضر انتشارات هنری در کنار علمی، فسلفی در کنار تاریخی و... قرار گرفته اند و این چیدمان مناسب نیست.

مشکل دیگر این بود که در داخل شبستان فضایی برای استراحت تعبیه نشده است. پدر و مادرانی که همراه فرزندانشان به نمایشگاه آمده بودند از این مسئله رنج می بردند و می گفتند: بچه ها معمولا تحمل گردش ندارند و زود خسته می شوند. ما مجبوریم به بیرون از شبستان برویم تا کودکانمان استراحت کنند؛ در صورتی که اگر در انتهای هر راهرو یک فضایی برای استراحت تعبیه شود، کودکان آنجا استراحت می کنند و ما هم با خیال راحت به گردش می پردازیم.

معلمی هم در جمع مردم بود که از نحوه برگزاری نمایشگاه گله داشت. او می گفت 20 سال است که به نمایشگاه کتاب می آیم اما هنوز هم حس خوبی نسبت به این نمایشگاه ندارم. کیفیت کتابها ضعیف است. من همراه با خانواده از شمال به تهران آمده ام، اگر هزینه ای که برای هتل، خوراک و... پرداخت می کنیم به خرید کتاب در شمال اختصاص می دادیم، خیلی بیشتر از الان می توانستیم کتاب بخریم. اما به اینجا آمدم که در فضای نمایشگاه کتاب باشم.

هر سال مشکلات را می گوییم اما کسی ترتیب اثر نمی دهد. بهتر است مسئولان غرفه ای به نام غرفه ایده ها راه اندازی کنند و بخشی از بن های خرید را به کسانی اختصاص دهند که برای بهتر شدن نمایشگاه راهکار و ایده ارائه می کنند. در حال حاضر نمایشگاه نقطه ضعف های بزرگی دارد و به نظر من بهتر است عنوان بین المللی را از روی آن بردارند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه الان خیلی از نوجوانان و جوانان در فضای مجازی و پیام رسانها به سر میبرند
آخرین اخبار