معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از وجود دو درصد سنگ تزیینی کشور در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ جمال مومیوند معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: بر اساس تعریف سازمان صنعت، معادنی فعال هستند که کارگران در آن‌ها مشغول به فعالیت باشند در غیر این‌صورت معادن به دو بخش معادن متروکه و فاقد متقاضی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه اکنون در استان ۱۰۴ معدن متروکه و غیر فعال وجود دارد، افزود: از این تعداد ۵۴ مورد بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته متروکه بوده، ذخیره مناسبی نداشته و توجیه اقتصادی ندارند.

مومیوند بیان کرد: در نتیجه مکاتباتی که با وزارت‌خانه انجام شده است و با توجه به شرایط اشاره شده باید این معادن به صورت کلی تعیین تکلیف شوند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: از سوی دیگر ۵۰ معدن استان غیرفعال بوده و به زعم کارشناسان قابلیت معدن کاری دارند در نتیجه سال گذشته برای تعیین تکلیف ۳۰ معدن استان مزایده برگزار شده و سه معدن به افراد متقاضی واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز در نظر داریم برای تعیین تکلیف معادن مزایده برگزار کنیم.

مومیوند یادآور شد: در شش ماهه اول سال ۹۴ حدود ۹۲ معدن فعال در استان وجود داشت که خوشبختانه اکنون شاهد فعال بودن ۱۲۷ معدن استان هستیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: در نظر داریم امسال با توجه به برگزاری مزایده، ۱۰ معدن غیرفعال دیگر استان به چرخه فعالیت بازگردند.

وی تصریح کرد: عمده معادن غیرفعال استان سنگ چینی هستند و علت اصلی آن نیز نبود بازار و تغییر سلیقه مردم بوده به نحوی که اکنون رغبت زیادی برای استفاده از سنگ‌های تراورتن وجود دارد و در نتیجه تمایل استفاده از سنگ چینی در کل کشور با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

وی اظهار کرد: معدن یک ذخیره تمام شدنی است و با گذشت زمان ذخایر برداشت معادن کاهش یافته و استخراج نیز دشوار می‌شود.

مومیوند گفت: لرستان دو درصد از ذخایر سنگ تزیینی کشور را دارد و اکنون نسبت به سهم دو درصدی استان جایگاه مناسبی داشته است.

انتهای پیام/م

دو درصد سنگ تزیینی کشور در لرستان قرار دارد

برچسب ها: معدن ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.