رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالی شدید در سال زراعی ۹۶ -۹۷ و رشد نکردن کافی گندم، برداشت این محصول با کمباین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، منصور محمد پور رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود : در سال زراعی جاری ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سیستان به کشت گندم اختصاص یافت که براثر خشکسالی شدید و بی سابقه در منطقه، ۲۵ هزار هکتار از این مزارع به طور کامل نابود شد.

وی ادامه داد: مردم منطقه درخواست کمباین برای برداشت بوته‌های جزئی گندم به منظور تامین بخشی از خوراک دام‌های منطقه را داشتند، اما رشد گندم در این سطح ۲۵ هزار هکتاری به دلیل نبود آب به قدری کم بوده که حتی نمی‌توان این محصول را با کمباین برداشت کرد.

وی افزود: لازم است کشاورزان برای جلوگیری از ضرر بیشتر؛ گندم‌های رشد نکرده (بوته‌های خشک) را برای مصرف دام‌های خود با دروگر یا به طور دستی برداشت کنند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه احتمال می‌رود برداشت بوته‌های گندم در سطوح پایین با دروگر نیز برای کشاورزان منطقه هزینه بر باشد، روش دستی برداشت پیشنهاد می‌شود.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هر کشاورز سیستانی دارای سطح بالای زیر کشت گندم می‌تواند برای تامین سوخت مورد نیاز خود به منظور برداشت محصول با دروگر یا کمباین به مدیریت‌های جهاد کشاورزی هر شهرستان مراجعه کند.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ۱۰۰ درصد گستره این استان از سال گذشته دچار خشکسالی در درجات متوسط، شدید و بسیار شدید شده است.

الله بخش ریگی اظهار داشت: خشکسالی این مدت در ۵۵ درصد از گستره سیستان و بلوچستان شدید، ۳۴ درصد بسیار شدید و ۱۱ درصد متوسط گزارش شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۹۶-۹۷ گفت: از یکم مهرماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین امسال میزان بارش‌های این استان تقریبا ۲۰ میلی متر اعلام شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۶ درصد و نسبت به بلند مدت خود ۷۸ درصد دچار کاهش بارندگی بوده است.

ریگی افزود: سیستان و بلوچستان در این مدت ۱۷ درصد بارندگی خود را دریافت کرده و دچار ۸۳ درصد کمبود بارش است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشتر بارش‌های خود را در فصل زمستان دریافت می‌کند احتمال جبران این کمبود بارش در ادامه سال آبی بعید است.

انتهای پیام/ع

خشکسالی در سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار