کاندیدای شهرداری تهران گفت: معتقدم که مسئله اصلی امروز دولت ما فقدان شفافیت است.

چشممان را بسته‌ایم و در دایره تنگ بوروکراسی مسائل را حل می‌کنیم/ فقدان شفافیت مسئله اصلی دولت استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الله میرزایی یکی از کاندیداهای شهرداری تهران در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه به انگیزه جوانان در حوزه‌های مدیریتی باور دارم، اظهار کرد: در مدت فعالیتم در معاونت شهرداری جوانان بسیاری را به کار گرفتم و اگر شهردار شوم، همین رویه را در مقیاس شهرداری ادامه می‌دهم.

وی در خصوص استفاده از توانایی‌های زنان در مدت فعالیتش در معاونت شهرداری گفت: اولین معاونی بودم که مدیرکل خانم در اختیار گرفتم و اعتقاد دارم مدیریت زنان باید در حوزه‌های تخصصی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر در هر سرزمین دیگری بودم قطعا امروز یکی از اعضای هیئت وزیران بودم، گفت: من راه حل‌های جدی برای حل مشکلات و معضلات دارم و معتقدم مسئله اصلی امروز دولت ما، فقدان شفافیت است.

میرزایی افزود: در شهرداری همین فقدان شفافیت ملموس است و باید با صحبت با مردم و شفاف سازی، مشکلات را برطرف کنیم، همچنان که در دوره اصلاحات همین رویکرد را نشان دادیم.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه 75 درصد از کلانشهرهای دنیا افراد کمتر از 30 سال را در شهرداری‌ها به کار می‌گیرند، گفت: اکثر این افراد در حوزه اقتصاد شهری تحصیل کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مالی شهری باید متحول شود، گفت: اینکه کسانی که بهره‌ای از شهر می‌برند باید هزینه آن را بپردازند، تعبیرش گران کردن شهر نیست. ما در حال حاضر چشممان را بسته‌ایم و در دایره تنگ بوروکراسی خودمان مسائل را حل می‌کنیم.

وی درباره نیروی مازاد شهرداری تهران گفت: افرادی که ناکارآمد هستند را اخراج می‌کنیم، اما بخش بزرگی از این افراد می‌توانند از طریق اصلاح مدل کسب و کار با شرکا در قسمت‌هایی مشغول به کار شوند.

میرزایی درباره موضوع هوشمندسازی گفت: از طریق هوشمند‌سازی می‌توانیم 30 تقاضای ترافیک را برطرف کنیم. همچنین مدیریت پسماند و برخی از مسائلی که با آن‌ها روبه رو هستیم، قابل حل هستند.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران از حجت‌الله میرزایی  سوالاتی را پرسیدند که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است.

حجت نظری جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران خطاب به میرزایی گفت:

• درباره کاهش سن مدیران شهرداری چه برنامه‌هایی دارید؟
• برای ساماندهی ترافیک شهری تهران چه برنامه‌هایی دارید؟
• با توجه به اینکه حیات شبانه یکی از رویکردهای شما بود و با وجود تمام موانع موجود که افرادی موافق این سبک هستند و افراد مخالف با آن؛ به طور دقیق چه برنامه‌ای برای این امر دارید؟
• برای توسعه متوازن شهر تهران چه برنامه‌ای دارید؟
• برنامه دقیق شما برای مناسب‌سازی برای کودکان و سالمندان چیست؟
• با توجه به اینکه گفتید نباید هزینه زندگی را برای شهروندان تهران افزایش دهید، چه جایگزینی برای درآمدهای شهرداری دارید؟
• از نیروی انسانی مازاد به چه شکل استفاده می‌کنید؟
• برای حفظ بناهای تاریخی چه فعالیت‌هایی را پیش رو می‌گیرید؟

محمد سالاری عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه برنامه حجت‌الله میرزایی در حوزه مبانی نظری تمرکز است، گفت: برای رسیدن به این برنامه مدت زمان زیادی لازم است و اگر مدیریت یکپارچه شهری حاکم بود، این برنامه عملی می‌شد. اما در حال حاضر که مدیریت یکپارچه شهری در شهر تهران حاکم نیست، بسیاری از ضرورت تحقق برنامه شما محیا نمی‌شود.

سالاری نیز در ادامه سوالاتی را از میرزایی پرسید که به شرح ذیل است:

• برنامه شما برای حل نسبی مشکلات چیست؟
• با توجه به اینکه بودجه مصوب 97 تغییری نسبت به سنوات گذشته ندارد، چه برنامه‌ای برای 3 سال آینده با توجه به متقاضیات فعلی برای جلب رضایت مردم و شورا و همچنین ریل‌گذاری مسیر برای آیندگان دارید؟

همچنین در این جلسه رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به میرزایی گفت:

• با توجه به اهمیت و حد و اندازه سازمان شهرداری تهران چند سازمان در این حد و اندازه را اداره کرده‌اید؟
• در حوزه اداره امور عمومی، امور محلی و به طور مشخص شهرداری و یا سازمان‌های تابعه چه کارنامه‌ای از شما به عنوان تجربه و مکمل دانش شما وجود دارد؟
• با توجه به مطالبات غیرناحقی که متوجه شهرداری است و محمدعلی نجفی هم بی‌بهره‌ از این مطالبات نبود، تا چه میزان آمادگی ایستادگی در این فضا را دارید، چرا که محیط شهرداری بحران‌زا است؟
• با توجه به اینکه گفتید نباید شهر را گران کرد، چگونه 200 هزار میلیارد تومان بدون گران کردن شهر تامین منابع می‌کنید؟ لازم به ذکر است قوی‌ترین وزیر دولت آخوندی است که به طور رسمی اعلام کرد خرید هواپیما متوقف شده است.
• اداره این سازمان نیازمند برخورداری از روابط پنهان و پیچیده و توانمند و توانایی رایزنی با ارکان قدرت است، آیا از این امکان برخوردارید؟

امانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در برنامه حجت‌الله میرزایی اهداف کمی برنامه بیان نشد، گفت: به طور دقیق بگویید با چه رویکردی می‌خواهید به اهداف‌تان برسید؟

• مدیریت پسماند به عنوان یکی از راهکارهای درآمد پایدار در برنامه شما نبود، آیا برای درآمدزایی از طریق بازیافت‌ها برنامه‌ای دارید؟

امانی با اشاره به اینکه طبق درخواست اجتماعی 93 درصد مردم حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا را درخواست کردند، گفت: راهکار شما برای حل این معضل چیست؟

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معضل کمبود آب معضلی جدی برای کشور محسوب می شود، گفت: مصرف آب در تهران در بخش فضای سبز 3 برابر استانداردهای جهانی است، برنامه شما برای آب‌چرخانی چیست؟

• با توجه به اینکه شفافیت و پاکدستی جز برنامه‌های شما بود و حضور زنان در بحث شفاف‌سازی و سالم‌سازی برنامه نقش بسزایی دارد، آیا برای استفاده از توانایی زنان برنامه‌ای دارید؟
• آیا اگر شخص دیگری به عنوان شهردار انتخاب شود با فرد منتخب همکاری می‌کنید یا خیر؟

الویری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر 4 برابر بیشتر از نیاز، نیروی انسانی در شهرداری تهران وجود دارد، گفت: حجم زیادی از منابع شهرداری صرف پرداخت هزینه های نیروی انسانی شده است، برای مواجهه با این مسئله چه خواهید کرد؟

• آیا در زمینه برون‌سپاری و سبک‌سازی مشارکت طرحی دارید؟
• نگرش شما در مورد مدیران شهرداری چیست و چه میزان با مدیران فعلی کار می‌کنید و چقدر از مدیران را تغییر می‌دهید؟
• چه میزان تعامل با مجلس و دولت دارید؟

محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های حجت‌الله میرزایی مبنی بر اینکه شفافیت رویکرد اصلی من برای اداره شهر خواهد بود و از افشاگری دوری می‌کنم، گفت: مدیریت شهری قبلی 52 هزار میلیارد بدهی داشت؛ 6 هزار نفر نیروی زیر دیپلم استخدام کرده است و 4 هزار نفر نیروی مازاد دارد. در راستای شفافیت گفته می‌شود و افشاگری نیست، اما دوستان ما در مدیریت قبلی نازک‌نارنجی هستند و ناراحت می‌شوند.

• برنامه شما برای نوسازی بافت فرسوده چیست؟

میرلوحی خاطرنشان کرد: برنامه شما با هم همخوانی ندارد. اینکه شهر را گران نمی کنیم، بدهی‌ می‌پردازیم، شهر را توسعه می‌دهیم، حمل و نقل را توسعه می‌دهیم و مشکل جوانان را برطرف می‌کنیم کمی آرمان‌گرایانه است.

مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: چگونه می‌توان نظام مالی را اجرا کرد و نظام اجتماعی را پایدار نگه داشت. در سنوات گذشته شاهد آن بودیم که نظام اجتماعی فدای نظام مالی شد.

وی با بیان اینکه تهران جدید در سایه رویکرد ایجاد درآمد به وجود آمده است، گفت: ایجاد درآمد به هر قیمت ماهیت طبیعی و تاریخی تهران را از بین برده است.

مسجد جامعی با بیان اینکه تهران مرجع فرهنگی است، گفت: در حوزه نمایشگاه کتاب و جشنواره فیلم فجر بیشترین پوشش خبری را در تمام جشنواره‌های مشابه داد.

برخی از سوالات مسجد جامعی از میرزایی به شرح ذیل است:

• در حوزه خلاقیت‌ها و جمعیت شهر با حفظ چه برنامه‌هایی دارید؟
• برنامه شما برای خدمات محله ای چیست؟
• ظرفیت‌های محلی تهران را در چه سطحی می‌دانید؟
• در مسیر اجرای برنامه موانعی وجود دارد و برای اجرای برنامه هماهنگی با دستگاه‌های دیگر نیاز است آیا این امکان را دارید؟

فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به میرزایی گفت:

• برای رفع تبعیض و دولت محوری چه برنامه‌ای دارید؟
• طرح مسئله خوب بود اما چه برنامه هایی برای عملیاتی کردن راهکارها در 3 سال آینده دارید؟

فراهانی با اشاره به اینکه شهرداری در حال حاضر 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این در حالی است که برای تکمیل پروژه‌های موجود 35 هزار میلیارد بودجه نیاز است.

• 8 هزار میلیارد تومان از طریق فروش تراکم درآمد داریم. در برنامه‌های میرزایی فروش تراکم حذف شده بود. آیا راه‌ حل دیگری برای تامین بودجه دارید؟

امینی نایب رئیس شورای شهر تهران از میرزایی پرسید: شیوه تعامل شما با شورا و شهرداری چگونه است؟

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل عمرانی شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد نجفی در تعامل با شورای شهر تهران و کمیسیون‌های تخصصی از میرزایی پرسید: آیا رویکرد شما نیز مانند نجفی است یا تعامل خواهید داشت؟

وی با اشاره به اینکه ارتباط اعضا از طریق اتوماسیون مشکل دارد، گفت: برای حل این مشکل چه برنامه‌هایی دارید؟

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه این فرصت برای اولین بار در اختیار شورای پنجم قرار گرفته است که کاندیدای جوانی برای شهردار داشته باشد، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که این شخص چندین سازمان بزرگ را اداره کرده باشد،چراکه جوانی با اتکا به دانش خود و با اعتماد به نفس کاندیدای شهرداری شده است. اما انتظار داریم هیئتی از مشاوران پیشکسوت داشته باشد و در جمع مشاوران فارغ از تبعیض جنسیتی از تمام قابلیت‌ها استفاده کند.

نژادبهرام خطاب به میرزایی گفت:

• اگر رای نیاوردید حاضرید برنامه های خود را در اختیار شهردار منتخب قرار دهید؟
• آیا برنامه های شما اقتضایی است؟
• برای رفع نیاز پیمانکاران چه برنامه‌هایی دارید؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.