مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از محدودیت و ممنوعیت کشت برنج به وسیله آب‌های زیرزمینی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به برنامه‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و بر اساس نامه ستاد بحران کشور و مکاتبات شورای آب و کشاورزی استان فارس، از محدودیت و ممنوعیت کشت برنج به وسیله آب‌های زیرزمینی خبر داد.

وی با بیان حمایت‌های این سازمان از جمله پرداخت تسهیلات و توزیع بذر برنج به کشاورزان متوقف می‌شود، ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای نیز می‌تواند به تناسب محدودیت‌ها و جرائمی را علیه کشاورزان خاطی اعمال کند.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: با استفاده از هر متر مکعب آب می‌توان ۱۵۰ گرم برنج برداشت کرد در حالی که با استفاده از همین مقدار آب در کشت گندم، می‌توان یک کیلو گرم گندم با کیفیت تولید کرد.

دهقان همچنین از دیگر دلایل محدودیت و ممنوعیت این نوع کشت را کاهش بارندگی و افت میزان آب‌های زیر زمینی و به دنبال آن بیلان منفی آب در دشت‌های استان فارس دانست.

وی تصریح کرد: این تصمیم موجب پایداری کشاورزی در این مناطق و جلوگیری از افت بیشتر کمی و کیفی آب و کشاورزی می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد از کشت برنج فارس کشت دوم است، ادامه داد: یک بار کشت سالیانه می‌تواند کشاورزی پایداری‌تری را به همراه داشته باشد در صورتی که اگر کشاورزان کشت بسیار پرمصرفی مانند برنج را به عنوان کشت دوم داشته باشند، ممکن است در سال‌های آتی امکان هیچ گونه کشتی برای آن‌ها فراهم نباشد.

وی تصریح کرد: در بیشتر مناطق استان کشت برنج با استفاده از آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق صورت می‌گیرد.

دهقان بیان کرد: کشت محصولات کم آب از جمله ذرت علوفه‌ای، کنجد، آفتاب‌گردان و ارزن را زراعتی متناسب با شرایط حاضر در شهر‌های مرودشت، ممسنی، رستم، فیروزآباد، پاسارگاد و شیراز برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: در مناطقی که کشت با استفاده از آب‌های سطحی صورت می‌گیرد، برای کشت برنج محدودیت اعمال شده است که آن هم مشروط به کارشناسی و تائید سازمان آب منطقه است.

انتهای پیام/ن

کاشت برنج در فارس ممنوع شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار