عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: اگر کاخ سفید از برجام خارج شد باید محافظه‌کاری را کنار بگذاریم و به منافع ملی بپردازیم.

حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بدعهدی کاخ سفید در اجرای توافق هسته‌ای، اظهار کرد: برجام زمینه‌هایی را برای برداشت تحریم‌های ما فراهم کرده بود اما به دلیل نقض عهد آمریکا و عدم پایبندی به تعهداتش، این توافق تاثیری بر روند کاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

وی تصریح کرد: طرفین مذاکره کننده در برجام تحریم‌هایی که ما از قبل داشتیم را به طور اسمی مطرح کردند که برداشته می‌شود، ولی آن تحریم‌ها به قوت خود باقی است و  حتی برخی تحریم‌های جدید به بهانه‌هایی به لیست تحریم‌های ما اضافه شد.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه برجام موجب شد تا سیستم بانکی ما برای تعاملات بین بانکی با کشورهای مختلف از جمله اروپاییان باز شود، افزود: متاسفانه کشورهای اروپایی نسبت به برداشت تحریم‌ها تا الان به صورت جدی وارد عمل نشده‌اند و در بسیاری از مسائل اصلی تابع آمریکا هستند تا ببینند دولت ایالات متحده چه اقدامی انجام می‌دهد تا همان کار را انجام دهند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: شرایط فعلی کشور همان است که قبل از توافق برجام بود و این در حالی است که ما به وسیله توافق هسته‌ای یک سری امتیازاتی دادیم، اما امتیازی از آنها در این زمینه نگرفتیم.

وی با اشاره به خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته‌ای، اظهار کرد: اتکا به توان داخلی گزینه‌ای مناسب برای مقابله با خروج آمریکا از برجام است و در این راستا ما باید متکی به توانمندی‌های خود باشیم و نگران خروج آمریکا از این توافق نباشیم چرا که عدم خروج کاخ سفید تاثیری در برجام نداشته و خروج این کشور آن گونه که آنها فکر می‌کنند تاثیری نخواهد داشت.

سبحانی‌نیا ادامه داد: ما باید به فرموده مقام معظم رهبری به توانمندی‌های داخلی خود و ظرفیت‌های موجود در داخل کشور تکیه کنیم به خصوص در مسائل اقتصادی که غربی‌ها می‌خواهند ما را زمین‌گیر کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه توجه مسئولان به پتانسیل‌های داخلی بسیار مهم است، افزود: ایجاد اشتغال، تولید داخلی با توجه به محصولات داخلی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و خیلی از مسائل دیگر می‌تواند ما را متکی به خود کند، ضمن اینکه نیروی انسانی ما نیروی لایزال و موجود است و این را غربی‌ها نمی‌توانند از ما بگیرند.

وی تصریح کرد: وضعیت ما در زمان پس از برجام نسبت به زمان قبل از برجام خیلی تفاوتی نکرده مگر در موارد خاصی که نمی‌توان آنها را منکر شد.

سبحانی‌نیا با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران نسبت به خروج ترامپ از برجام، بیان کرد: مسئولان ما مواردی را برای خروج آمریکا از برجام پیش بینی و اعلام کرده‌اند و آن موارد نباید صرفا در حد یک حرف باقی بماند و باید عملی شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، اظهار کرد: ما طبق برجام سانتریفیوژها را جمع کردیم، غنی‌سازی را متوقف و یک سری تعهدات دیگری را انجام دادیم و الان که طرف مقابل به این توافق پایبند نبوده ما هم باید بدون تعارف اینها را به سر جای اول بازگردانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت خروج کاخ سفید از برجام ما باید ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری و اینکه چه کسی چه می‌گوید را کنار بگذاریم و کاری که مصالح و منافع ملی در آنها هست را انجام دهیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار