معاونت علمی این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند بسازیم/ سند جامع زیست فناوری در ۱۲ ماده تصویب شدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند بسازیم، ضرورت تمرکز بر روی ماهواره‌های تحقیقاتی ، سند جامع زیست فناوری در ۱۲ ماده تصویب شد و استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامتر‌های امواج دریا از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند بسازیم / برای اولین بار بیش از ۵ دارو به روسیه صادر کردیم

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: این حوزه سبب ایجاد تحول در کشور می‌شود، زمان انقلاب و جنگ ما هواپیماهای بسیار قدرتمندی داشتیم که از کشورهای خارجی وارد می شدند و در مقطعی هم این کشورها ارسال هواپیما به ایران را قطع کردند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زمان جنگ مشکل اساسی ما در حوزه هوایی خود را نشان داد، بیان کرد: هنگام جنگ که کشورهای مختلف ارسال هواپیما به ایران را متوقف کردند ما متوجه مشکل اساسی خود در این حوزه شدیم.

وی درباره اهمیت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در کشور اظهار کرد: صنعت و دانشگاه ما بومی نیست و به واسطه همین است که در حال حاضر بزرگترین صادرات ما در حوزه‌هایی غیر از صنعت، کشور ما به اقتصاد نفتی و مفت‌خواری عادت کرده است و رانتی که به واسطه اقتصاد به وجود آمده بدون دانش و فناوری رشد نمی کند.

برگزیدگان المپیاد نانو به بنیاد ملی نخبگان راه پیدا می‌کنند

نهمین المپیاد نانو بصورت هم‌زمان در ۱۲۸ شهرستان برگزار شد. در این آزمون نزدیک به ۱۹ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه ثبت نام کرده بودند، استان‌های کردستان، کرمانشاه، فارس، خوزستان و هرمزگان بیشترین مشارکت را در این المپیاد داشتند که در این میان استان فارس با ۱۱ حوزه و کردستان با ۱۰ حوزه بیشترین حوزه‌های امتحانی را دارا بودند. لازم به‌ذکر است که تمامی استان‌ها حداقل یک حوزه امتحانی داشتند.

در این مرحله از آزمون ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان دختر و ۳۳ درصد پسر بودند. در این دوره که به صورت کتبی برگزار شد، ۴۵ سوال از سرفصل‌های نانومواد، ناوزیست‌فناوری، کاربرد‌های فناوری‌نانو، نانوفیزیک، مشخصه‌یابی، نانوشیمی و تجاری‌سازی درج شده بود.

نتایج مرحله اول المپیاد نیمه‌خرداد ۹۷ اعلام می‌شود که در آن ۳۰۰ نفر اول برای مرحله دوم معرفی می‌شوند. مرحله دوم المپیاد به‌صورت تشریحی/تستی بوده که تیرماه در تهران برگزار خواهد شد. در پایان مرحله دوم نیز ۳۰ داوطلب برتر برای اردوی عملی برگزیده خواهند شد که این اردو به‌صورت دوره ده روزه در یکی از مراکز معتبر علمی برگزار خواهد شد.

ضرورت تمرکز بر روی ماهواره‌های تحقیقاتی

 منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی معاونت گفت: در این حوزه نیاز است که بیشتر بر روی ماهواره‌های تحقیقاتی تمرکز شود، زیرا در این حوزه هنوز به پیشرفت قابل توجهی نرسیده ایم.

وی افزود: برای رشد در این حوزه نیز می‌توانیم از تجربیات جهانی و توانمدی‌های داخلی استفاده کنیم.

به گفته منطقی، عدم توجه کافی به برنامه‌های توسعه کاربر فناوری‌های فضایی در اقتصاد ملی و نقش کمرنگ بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی از دیگر از نقایص ما در این حوزه است.

وی ادامه داد: عدم تفکیک وظایف سیاستگذاری، اجرا و نظارت و توسعه سامانه‌های فضایی با پلتفرم‌های متنوع و با ماموریت‌ها و کارکرد‌های مشابه از دیگر اقدامات مورد نیاز در بخش هماهنگی است.

استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامتر‌های امواج دریا

سعید مظاهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی وعلوم جوی، بیان کرد: پژوهشی در خصوص ارزیابی پارامتر‌بندی‌های فیزیكی و نقش آن‌ها در مدل‌سازی، همچنین پیش‌یابی و پس یابی مشخصات امواج ناشی از باد در دریاها و پهنه‌های آبی كشور صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه امروزه كشورهای پیشرفته و صاحب فناوری‌های پیشرو توجه ویژه ای به شناخت بهتر محیط‌های آبی پیرامونی خود دارند، بیان کرد: مراكز تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته برنامه‌های هدفمندی را در خصوص علوم جوی و شناخت بیشتر محیط‌های آبی خود دارد.

این فعال حوزه فناوری توسعه فناوری رایانه‌ها و افزایش اطلاعات محیطی را مثبت خواند و گفت: امكان استفاده از مدل‌های عددی برای برون‌یابی و پیش‌بینی مشخصات امواج به گونه ای‌ فراهم‌شده است كه مدل‌های نسل اول، به سرعت جای خود را به مدل‌های عددی نسل‌های دوم وسوم دادند.

مظاهری تاکید کرد: تحقیقات و تلاش‌های انجام گرفته در حوزه پارامترهای امواج دریا توسط محققان مختلف، نشان دهنده آن است كه انتخاب و همخوان كردن ضرایب یک پارامتر بندی در یک محیط آبی لزوماً نتایج مناسبی را برای محیط آبی دیگر ارائه نمی‌دهد كه در این رابطه مدارک و مستندات بسیاری توسط محققین ارائه‌شده است.

سند جامع زیست فناوری در ۱۲ ماده تصویب شد

منصور کبکانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و  قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: در جلسات قبلی ستاد درباره سند جامع زیست فناوری مباحثی انجام شده بود و ۷ راهبرد آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود که در این جلسه مابقی راهبرد‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت و سند  در ۱۲ ماده تصویب شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در رابطه راهبرد شماره هفت سند ملی توسعه زیست فناوری بیان کرد: به دلیل اهمیت حوزه زیست و همچنین نگرانی‌هایی که مردم در رابطه با آن دارند این راهبرد به مباحثی در خصوص آموزه‌های دینی و توصیه‌های اخلاقی در زیست فناوری پرداخته است.

وی ادامه داد: حوزه زیست فناوری نیاز کشور است و لذا باید تمام مسائل حقوقی و فقهی در این حوزه قرار داشته باشد.

کبکانیان با اشاره به موضوع فرهنگ و تاثیر آن در زیست فناوری اظهار کرد: تاثیر فناوری زیستی در فرهنگ عمومی یکی از اقدامات دیگری است که در تببین اندیشه‌های دینی مورد توجه قرار گرفته است در بسیاری از کشور‌های دنیا متخصصان دینی اعتراضاتی را نسبت به موضعات زیست فناوری دارند که هیچکدام به نتیجه نمی‌رسد، اما در این سند ذکر شده است متخصصان حوزوی باید در کنار دانشگاهیان کمک کنند تا این سند اجرایی شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید در اجرای این سند همکاری کند گفت: برای اینکه هنجار‌های اخلاقی در متون زیستی و در آموزش‌های محصلان وارد شود وزارت آموزش و پرورش باید در اجرای این سند همکاری کند.

وی در خصوص راهبرد شماره ۸ سند ملی زیست فناوری کشور گفت: تهدید‌هایی که در حول محور وجود دارد می‌تواند نسل‌ها را تهدید کند؛ مخاطره‌های زیستی و انواع نگرانی‌هایی که در این صنعت وجود دارد سبب شده تا برای ارتقای امنیت قضایی این صنعت راهبرد شماره ۸ سند را تصویب کنیم.

کبکا‌نیان ادامه داد: مخاطره‌ها هم سلامت افراد را به خطر می‌اندازند و هم محیط زیست را تخریب می‌کنند که در اقدامات مربوط به این راهبرد این موضوعات مورد توجه قرار گرفته است همچنین ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری در این حوزه در چارچوب سند جامع همکاری‌ةای علمی تاکید شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار