یک محقق داخلی با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به انجام پژوهشی با عنوان استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامتر‌های امواج دریا اقدام کرده است.

استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامتر‌های امواج دریابه گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آنجاکه مدل‌سازی صحیح امواج نقش تعیین‌کننده‌ای در صنایع دریایی و همچنین امور دفاعی و امنیتی كشور دارد، یک پژوهشگر فعال در کشور؛ با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در قالب فرصت مطالعاتی، اقدام به انجام پژوهشی با عنوان استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامترهای امواج دریا به میزبانی گروه مهندسی دریای دانشگاه ملبورن استرالیا کرده است.

در این سفر علمی فرصت شد كه جایگاه کشور در حوزه علم و فناوری دریایی، به محققین و اندیشمندان دریایی استرالیا ارائه شود، علاوه بر این تحقیقاتی صورت گرفته در خصوص مدل‌سازی اسپكترومی أمواج در آب‌های كشور "خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر" ارائه و مطرح شود.

سعید مظاهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، محققی که در قالب فرصت مطالعاتی اقدام به این طرح پژوهشی کرده است در تعریف این فرصت مطالعاتی بیان کرد: این پژوهش در خصوص ارزیابی پارامتر بندی‌های فیزیكی و نقش آن‌ها در مدل‌سازی، همچنین پیش‌یابی و پس یابی مشخصات امواج ناشی از باد در دریاها و پهنه‌های آبی كشور صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه امروزه كشورهای پیشرفته و صاحب فناوری‌های پیشرو توجه ویژه ای به شناخت بهتر محیط‌های آبی پیرامونی خود دارند، بیان کرد: مراكز تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته برنامه‌های هدفمندی را در خصوص علوم جوی و شناخت بیشتر محیط‌های آبی خود دارد.

این فعال حوزه فناوری توسعه فناوری رایانه‌ها و افزایش اطلاعات محیطی را مثبت خواند و گفت: امكان استفاده از مدل‌های عددی برای برون‌یابی و پیش‌بینی مشخصات امواج به گونه ای‌ فراهم‌شده است كه مدل‌های نسل اول، به سرعت جای خود را به مدل‌های عددی نسل‌های دوم وسوم دادند.

مظاهری تاکید کرد: تحقیقات و تلاش‌های انجام گرفته در حوزه پارامترهای امواج دریا توسط محققان مختلف، نشان دهنده آن است كه انتخاب و همخوان كردن ضرایب یک پارامتر بندی در یک محیط آبی لزوماً نتایج مناسبی را برای محیط آبی دیگر ارائه نمی‌دهد كه در این رابطه مدارک و مستندات بسیاری توسط محققین ارائه‌شده است.

بر اساس این گزارش؛ نتیجه این تلاش‌ها و بحث و تبادل نظرها در نهایت منجر به تهیه‌ی پروپوزال مشترک به گونه ای شد كه آخرین فناوری‌های استفاده‌ شده در فیزیک معادلات طیفی موج برای آب‌های ایران ارزیابی و صحت سنجی شود.

همچنین با پیاده سازی این طرح، امكان دست‌یابی بخش دریایی كشور را در زمینه پیش‌یابی و پیش‌بینی مشخصات امواج كشور را فراهم خواهد کرد.

در نهایت، نحوه اعمال این پارامترهای صحت سنجی شده در مدل‌های شبیه‌سازی امواج برای آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ارائه و پارامترهای مربوطه به طور اختصاصی بومی‌سازی می‌شود.

انتهای پیام/

مدل‌سازی پارامترهای امواج دریا با فناوری‌های نوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار