غلامی از دغدغه وزارت علوم برای اشتغال دانشجویان بعداز فارغ التحصیلی خبر داد و گفت: باید برای اشتغال دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی پیشنهاداتی ارائه کنیم.

تشریح برنامه های وزارت علوم در سال 97/دغدغه وزارت علوم برای اشتغال دانشجویان بعداز فارغ التحصیلیمنصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مجموعه برنامه های این وزارت خانه برای سال 97 گفت: موضوع آمایش و ساماندهی آموزش عالی  بحث مهمی است که امسال توجه ویژه ای به آن داریم و در همین راستا قرار است در حوزه آموزشی در  بحث محتوا، سرفصل دروس، رشته های جدید بین رشته ای و تعیین تکلیف رشته های قدیمی تصمیماتی اتخاذ شود.

ماموریت گرا شدن مراکز آموزش عالی

وی در  ادامه به ماموریت گرا شدن مراکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، مهارت افزایی دانشجویان، توانمندسازی اعضای هیئت علمی جوان و به کارگیری شیوه های نوین تدریس از برنامه های وزارت علوم برای کیفی سازی آموزش عالی است.

وزیر علوم اظهار کرد: باید به طور ویژه به بحث ماموریت گرا شدن مراکز آموزش عالی  توجه کنیم، ماموریت گرایی، اصل مهمی است اگر دانشگاهی ماموریت مشخصی دارد باید با محوریت ماموریتی که برای آن مشخص شده است فعالیت کند.

 غلامی به اشتغال دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما باید با ورود بیشتر به حوزه های پژوهشی و کارهایی که در زمینه های فناوری و ارتباط با صنعت می توانیم انجام دهیم با ظرفیت کامل خدمت رسانی کنیم  و باید برای اشتغال دانشجویان  بعد از  فارغ التحصیلی کارها و پیشنهاداتی ارائه کنیم.

ایجاد اشتغال دانشجویان در حین تحصیل

وی تصریح کرد: توانمند سازی دانشجویان در حین تحصیل برای کارآفرینی یکی از موضوعاتی است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند بهتر وارد بازار کار شوند باید این توانایی را در دانشجویان در حین تحصیل ایجاد کنیم که بتوانند اشتغال یافته و برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.

وزیر علوم بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم  ما حوزه پژوهش به خصوص ارتباط با صنعت است که در این راستا در تلاش هستیم این موضوع را  در دانشگاه ها  توسعه دهیم که در این رابطه ارتباط با بخش های صنعتی، توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد را باید ایجاد و آنها را فعال کنیم.

توسعه اشتغال و تولیدات دانش محور

غلامی با بیان اینکه با فعال سازی مجموعه شرکت ها و استارتاپ هایی که براساس فناوری های جدید دانش بنیان شکل می گیرند می توانیم در بخش کلان صنعت توسعه اشتغال و تولیدات دانش محور را داشته باشیم، اضافه کرد: امیدواریم با برنامه هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم بتوانیم بهتر در حوزه ورود دانش آموخته های دانشگاهی به بخش های تولیدی  صنعتی اقدام کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: در حقیقت حضور دانشجویان در این رشته ها می تواند باعث رونق صنعت در کشور شود و عملا با اجرای این طرح ها می توان دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان را هم کاهش داد.

غلامی  در ادامه به بحث روابط بین الملل دانشگاهی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پرداخت و ادامه داد: در حوزه روابط بین الملل هم تلاش می کنیم در راستای دیپلماسی علمی بتوانیم تحقیقات مشترک بین دانشگاه های کشورمان و دانشگاه های معتبر دنیا  را توسعه دهیم که در حال حاضر قریب به 160 پروژه مشترک بین دانشگاهی با دانشگاه های معتبر دنیا داریم.

غلامی مبادلات اساتید و رفت آمد دانشجویان به خصوص دانشجویان شهریه پرداز را مهم دانست و اضافه کرد: درصدد هستیم دانشجویان خارجی شهریه پرداز که با هزینه خودشان  در دانشگاه های ما تحصیل می کنند را حمایت کنیم و تعدادشان را افزایش دهیم.

وزیر علوم  یادآورشد: دانشگاه های ما آمادگی زیادی  در  حوزه جذب دانشجویان خارجی دارند که در این رابطه  فعالیت هایی را از یکی دو سال پیش آغاز کرده اند و امیدواریم به زودی بتوانیم ظرفیت هایی که برای حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه های کشورمان  ایجاد کرده ایم را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار