معاون بهبود و توسعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: مبارزه با سن مادر استان کرمانشاه در سال زراعی جاری با سمپاشی بیش از 130 هزار هکتار از اراضی خود در رتبه اول کشور به خود اختصاص داد.

کرمانشاه رتبه اول مبارزه با آفت سن در کشور داردمعاون  بهبود و توسعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه، گفت : از ماه ها قبل تمامی برنامه ریزی ها و نظارت ها توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است و سموم مورد نیاز تدارک دیده شده است.

صفوی  گفت: در مرحله اول مبارزه با سن مادر  ، استان کرمانشاه در سال زراعی جاری با سمپاشی بیش از 130 هزار هکتار از اراضی خود در رتبه اول کشور در خصوص مبارزه با سن گندم قرار دارد و در مرحله دوم نیز این طرح با جدیت پیگیری خواهد شد تا بتوانیم بهترین محصول را عاری از هرگونه سن زدگی از کشاورزان خریداری نماییم .

وی افزود : کارگاه آموزشی نحوه ارزیابی سن گندم :به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه تشخیص و ارزیابی سن زدگی جهت خرید تضمینی گندم در سال 97 ، کارگاه آموزشی نحوه ارزیابی سن گندم در استان کرمانشاه برگزار گردید .

صفوی همچنین با اشاره به بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، یکی از مهمترین مراحل خرید تضمینی را تشخیص درست سن زدگی و ثبت دقیق آمار آن در سامانه جامع خرید تضمینی دانست و از کارشناسان و ناظرین خواست تا بالاترین دقت را در این امر مهم داشته باشند.

این مقام مسئول از کشاورزان نیز خواست تا با مبارزه کامل و به موقع با آفت مضر سن گندم ، محصولی با کیفیت را تحویل سیلوهای ذخیره سازی استان نمایند و از جهتی نیز مانع ضرر مالی خود گردند.

رحیمی مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه  در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه، گفت:   مبارزه با آفت سن گندم  از اهمیت فراوانی برخوردار است و این  آفت مضر بر کیفیت نان تولیدی تاثیرات منفی دارد و گندم های با درصد سن زدگی بالا نیز به هیچ عنوان نبایستی وارد چرخه خوراک انسانی گردد .

 

وی گفت: بنا بر دستور العمل خرید تضمینی گندم در سال 97 ، در محموله های دارای تا 2 درصد سن زدگی وجهی از کشاورزان کسر نخواهد شد اما در محموله های سن زدگی بالای 2 درصد تا 4 درصد هر کیلو 250 ریال و در محموله های بالای 4 درصد هر کیلو 350 ریال از کشاورزان کسر خواهد شد.

انتهای پیام/ز

 تشخیص آفت سن مادر در خریدهای گندم ضروری است 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.