فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: با توجه به اینکه 95 درصد اراضی منطقه جنوب کرمان ملی هستند، ما برای حراست و صیانت از آن‌ها به شدت نیازمند همکاری جوامع محلی و همیاران طبیعت هستیم.

نیازمند همکاری بومی ها با یگان حفاظت منابع طبیعی هستیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، سرهنگ خانباز امير افضلی در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع گفت: این کارگاه آموزشی با هدف تجدید میثاق با اهداف یگان حفاظت در راستای حراست از عرصه‌های ملی از جمله، جنگل، مرتع، معدن و ... برگزار شده است.

وی ارتقا سطح بینش و آگاهی اعضای جوامع محلی را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی عنوان کرد و افزود: عشایر باید از زمان کوچ، نحوه استفاده از مراتع و تعداد دام‌ها در این محل‌ها و معدن‌داران نیز از اصول پایبندی به مجوزها و قراردادها آگاهی داشته باشند.

امیرافضلی تصریح کرد: اعضای جوامع محلی نمایندگان منابع طبیعی در عرصه‌ها هستند و باید هرگونه تخریب، تصرف، آتش‌سوزی، قطع درختان و ... را با استفاده از کد 1504 به یگان حفاظت گزارش و طبق قانون اقدامات اولیه را برای پیشگیری در این زمینه رأسا انجام دهند.

وی حفظ خاک، تولید علوفه دام‌ها و گیاهان صنعتی و دارویی، جلوگیری از فرسایش خاک و ... را از جمله فواید جنگل‌ها و مراتع خواند و افزود: اهمیت وجود تفرجگاه‌های جنگلی و حفظ گونه‌های جانوری بر کسی پوشیده نیست بر همین اساس باید دقت لازم در حفاظت از آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

امیرافضلی گفت: منابع طبیعی را میراث گذشتگان و امانت آیندگان هستند ،با وجود آثاری که این منابع خدادادی دارند، اکنون به شدت در معرض تخریب هستند و با ابراز تأسف مهم‌ترین عامل آن انسان است که با بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع، آتش‌سوزی جنگل‌ها، تبدیل اراضی مرتعی به کشاورزی و غیر کشاورزی و ... منجر به وقوع این آسیب‌ها می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: وجود مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، عدم وجود جاده دسترسی مناسب، پایگاه‌ها، امکانات پیشرفته و ماشین‌آلات سنگین اطفا حریق، کمبود نیرو و ... از جمله عواملی هستند که حفاظت از عرصه‌ها را با مشارکت مردم امکان‌پذیر می‌کند.

امیرافضلی اظهار کرد: با توجه به اینکه 95 درصد اراضی منطقه جنوب کرمان ملی هستند، ما برای حراست و صیانت از آن‌ها به شدت نیازمند همکاری مردم به ویژه اعضای جوامع محلی و همیاران طبیعت هستیم تا در این عرصه بهتر عمل کنیم.

یادآور می شود:کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی «جنگل‌ها و مراتع» با حضور همیاران طبیعت، مرتع‌داران و مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان برگزار شد.
انتهای پیام/ح

بومی ها به نگهداری منابع طبیعی کمک کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار