منابع آگاه از توافق میان حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی حکمتیار درباره انتخابات خبر می‌دهند.

توافق «حزب جمعیت» و «حزب اسلامی حکمتیار» درباره انتخاباتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، منابع آگاه از توافق میان حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی حکمتیار درباره انتخابات خبر می‌دهند.

یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی گفت که توافقات صورت‌گرفته بر اثر تلاش‌هایی است که از طرف شماری از اعضای نزدیک به حکمتیار طی چند ماه گذشته ادامه داشته و سرانجام هفته گذشته به نتیجه رسیده است.

ماندگار به نقل از این منبع که نخواست نامش افشا شود نوشت: این دو حزب اکنون روی موارد مشخصی از جمله کارهای مشترک حزبی شان به توافق رسیده‌اند.

یکی از شرط‌هایی که حزب جمعیت گذاشته‌است این است که نباید هر نوع توافقی میان جمعیت و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، منجر به قطع رابطه جمعیت با موافق استراتیژیکش حزب اسلامی هادی ارغندیوال شود.

پیشنهاد حزب اسلامی حکمتیار این بوده‌است که حزب اسلامی حکمتیار و جمعیت اسلامی بر حزبی شدن قانون انتخابات تاکید کنند و نیز درباره چگونگی ارائه یک نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری نیز به نتیجه برسند.

حزب جمعیت اسلامی فقط پذیرفته است که در مورد حزبی شدن انتخابات با حزب اسلامی توافق نظر دارند. همچنین این دو حزب توافق کرده‌اند که انتخابات تک کرسی را در صورتی که قانون انتخابات افغانستان حزبی شود یا حداقل پنجاه درصد سهم احزاب در نظر گرفته شود می‌پسندند.

هر دو حزب توافق کرده‌اند که به کرسی رساندن این توافق را تا ارگ ریاست جمهوری دنبال می‌کنند و نیز از جامعه جهانی می‌‍خواهند که در این زمینه توجه کنند.

جمعیت اسلامی و حزب اسلامی پیش از این دو مخالف سنتی سیاسی در افغانستان شناخته می‌شوند. اکنون نیز با وجود چنین توافقی، اختلافات زیادی میان این دو حزب جریان دارد. جمعیت و حزب اسلامی حکمتیار در حالی باهم به یک توافق می‌رسند که آقای حکمتیار دیگر به عنوان رهبر حزب اسلامی شناخته نمی شود و از هادی ارغندیوال به عنوان رهبری حزب اسلامی به گونه رسمی نام برده می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.