نماینده بوکان گفت: اگر نه دولت و نه بانک مرکزی کنترل ارز را در اختیار نداشته باشد منجر به حمایت از کالای ایرانی نمی‌شود.

اگر دولت ارز را کنترل نکند، از کالای ایرانی حمایت نمی‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدقاسم عثمانی نماینده مردم بوکان در جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه 21 فروردین ماه) اظهار کرد:‌ اینکه به صراحت گفته می‌شود منابع ارزی کشور کفاف هزینه‌های ارزی را می‌دهد خبری بسیار خوب است که نگرانی‌ها را برطرف می‌کند اما وقتی منابع ارزی بیش از مصارف ارزی است چرا باید نرخ ارز افزایش پیدا کند و این افزایش از کجا نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که بدون هیچ مصرف جدیدی و با وجود اینکه شعار سال "حمایت از کالای ایرانی" است که خود محدودیت ایجاد می‌کند و تقاضای ارز را کاهش می‌دهد اما نرخ ارز افزایش یافته است.

عثمانی افزود: از دیدگاه من اتفاقی که رخ داده این است که بستر سایر سرمایه گذاری‌ها در کشور بسته شد؛ فردی که پول و منابع مالی دارد نمی‌داند این پول را در چه جایی سرمایه‌گذاری کند که بازده خوبی داشته باشد؛ وقتی همه موتورهای محرک اقتصادی از کار افتاده می‌شود و هیچ جایی بازدهی لازم برای سرمایه گذاری را ندارد آسان‌ترین محل برای سرمایه گذاری بازار ارز است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه این بازار نه تخصص و نه مالیات مجوز خاصی می‌خواهد، تصریح کرد: ما باید بسترهای لازم سرمایه گذاری را فراهم کنیم تا منابع مالی مسیر خود را به درستی پیدا کند؛ وقتی همه مسیرها بسته باشد تنها مسیر باقی مانده بازار طلا، ارز و سکه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز مردم بازار ارز را محلی برای سرمایه گذاری و حفظ قدرت پول خود می‌دانند؛ مردم می‌خواهند منابع مالی‌شان بازدهی خوبی داشته باشد و راهی که برای آنها باز کردیم اتوماتیک به سمت ارز حرکت می‌کند.

عثمانی با بیان اینکه اگر راه‌های دیگر باز شود کسی پول خود را به سمت بازار ارز نمی‌برد، گفت: بازار ارز امروز به یک میدان سرمایه گذاری تبدیل شده و ارزی که باید واسطه باشد خود کالا شده آن هم کالایی که بیش از هر کالای دیگر قدرت خود را حفظ کرده است.

نماینده مردم بوکان افزود: اگر افزایش نرخ ارز مدیریت شده باشد لازمه حمایت از کالای ایرانی اگر لگام گسیخته باشد و آن را کنترل نکنیم باعث آفت و کاهش قدرت پول ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم صادرات رونق بگیرد باید نرخ ارز را کنترل شده افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم مانع واردات شویم باید نرخ ارز را کنترل کنیم و اگر دولت بگوید که کنترل شده نرخ ارز را افزایش می‌دهد راه حمایت از کالای ایرانی باز می‌شود اما اگر نه دولت و نه بانک مرکزی و نه هیچ مسئول دیگری کنترل بازار ارز را در اختیار نگیرد این موضوع به حمایت کالای ایرانی هم ضربه خواهد زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار